2021-06-29, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli777
Hej alla!

Jag har en fundering, det krävs ganska mycket för att ändra en grundlag.
Eftersom Stefan nu röstats bort och det ska ske omval och sedan ett nytt val i September 2022, innebär det då att grundlagen kan ändras om förslaget tas upp redan nu och sedan när dessa två val skett så har grundlags ändringen börjat träda i kraft?
Någon som är mer insatt i detta?
Nej det kan inte ändras nu det faller på att det finns en regel på att ändringen måste läggas fram i riksdagens kammare minst nio månader innan ett riksdagsval.
Jag trodde även att det krävdes ordinarie val, men så var det tydligen inte, så hade en ändring lagts fram för nio månader sedan så skulle det ha gått att ändra enligt din fundering.
Citera
2021-06-29, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Tack! Mitt blod isade sig när jag läste inlägget som resonerade om Psyk-Annie som statsminister. Du väkte mig från mitt fryslagg och dämpade ångesten något. Det är sådana känslo-svängningar när man är lycklig över tanken att ha blivit av med Löfven, för att sedan kastas tillbaka i verkligheten när man tänker på vad vi har på bänken.
Ropa inte hej riktigt än även om det ser ut som om det vore omöjligt, Annie tror ju på det därför babblar hon som envis åsna om den breda mitten, man kan aldrig vara riktigt säker på vad en bakfull Löfven har gått med på i Jök det kan finnas hemliga punkter i avtalet.
Men det faller på att de i så fall glömde bort V i vanlig ordning så risken är minimal men mitten tanten kommer såklart att föreslå sig själv som statsminister till talmannen precis som förra gången.
Citera
2021-06-29, 06:22
Medlem
En fråga till alla er som är emot fri hyressättning i nyproduktion och tycker att det är förjävligt att hyresvärden ska få bestämma hyra.

Detta gäller som sagt bara i nyproduktion av lägenheter som inte har statligt stöd vid byggnationen.

Det rör sig alltså om en mycket mycket liten andel av nyproducerade lägenheter som skulle falla inom ramen för fri hyressättning.

Men nu till min fråga.
Ni säger att ni röstar M, KD eller SD
En Allians som vill ha MARKNADSHYROR I ALLA LÄGENHETER, nya som gamla.

Vet att SD är emot men kommer att vika sig för dom andra.

Hur tänker ni när ni är emot fri hyressättning i nyproduktion men röstar på marknadshyror i hela Sverige?
Citera
2021-06-29, 06:33
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
När kommer nästa opinionsundersökning?

Det kom en idag från Novus.

SVT/Novus senaste opinionsmätning utförd mellan 21-27/6, 4816 personer tillfrågades varav 2408 st svarade

S 25,5% (-0,6)
V 11,2% (+1,6)
MP 3,5% (-0,7)

C 7,9% (-1,5)
L 2,5% (+0,2)

SD 21,4% (+2,2)

M 21,8% (-0,8)
KD 5,0% (-0,3)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-c-forlorare-pa-regeringskris
Citera
2021-06-29, 06:35
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giftgroda
En fråga till alla er som är emot fri hyressättning i nyproduktion och tycker att det är förjävligt att hyresvärden ska få bestämma hyra.

Detta gäller som sagt bara i nyproduktion av lägenheter som inte har statligt stöd vid byggnationen.

Det rör sig alltså om en mycket mycket liten andel av nyproducerade lägenheter som skulle falla inom ramen för fri hyressättning.

Men nu till min fråga.

Hur tänker ni när ni är emot fri hyressättning i nyproduktion men röstar på marknadshyror i hela Sverige?
Man tänker att man då får ta smällen för att få bort regeringen och driva ut de invandrare som lever på bidrag och kriminalitet ur landet samtidigt som man får öka bostadsbidragen till fattiga svenskar.
Citera
2021-06-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli777
Hej alla!

Jag har en fundering, det krävs ganska mycket för att ändra en grundlag.
Eftersom Stefan nu röstats bort och det ska ske omval och sedan ett nytt val i September 2022, innebär det då att grundlagen kan ändras om förslaget tas upp redan nu och sedan när dessa två val skett så har grundlags ändringen börjat träda i kraft?
Någon som är mer insatt i detta?
Spennende, tenkte du på noe spesielt?
Citera
2021-06-29, 06:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, men om nya given är stor vänstergir med massiva skattemedel som ska slösas bort överallt så kommer inte V säga nej.
Annie kan blidkas genom att hon får bli statsminister.
Det totala skräckscenariot, så oddsen är låga på detta nu tror jag.

Har sagt det länge nu..att allt detta är riggat för att få in Annie Lööv som statsminister. Det har legat på lur länge nu och Sverige är pressat att få fram sin första kvinnliga statsminister.

Anna Lindh var den tilltänkta men blev mördad (kanske för att hon var av Palme Skolan) sedan har Sveriges sossar blivit mer höger och Landet har ännu inte haft en kvinna på posten så nu är det dags efter att Svetsarn har gett upp.

Sverige går en mörk framtid till mötes. Fattar inte folk detta och röstar SD i kommande val så är det kört.
Citera
2021-06-29, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftgroda

Men nu till min fråga.

I utredningsförslaget tas även upp att det ev. även ska gälla om en lägenhet nyrenoveras (80%), eller har du inte läst utredningen?
Citera
2021-06-29, 06:59
Medlem
Tarrous avatar
Talmansrundor - gruppterapi för politiker som fastnat i ”låsta positioner”. Och denna skock höns ska leda landet
Citera
2021-06-29, 07:00
Avslutad
Men va F spelar MARKNADSHYROR för roll ? Nysvenskarna får ju ändå bidrag för att bo. Du kan ha hyra till månen. Skattebetalarna får ändå betala för att nysvenskar flyttar in. Det är en ickefråga egentligen.
Citera
2021-06-29, 07:01
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
ändå..
kommunala skolor borde bara förbjudas.

Upphandla alla skolor. Bara dom som inte går att upphandla behålls. Målet borde vara 100% privata skolor.

ondgör man sig att skolbolag går med för hög vinst sänk ersättningen. Ersättningen skall vara knuten till resultat.

Sen går delar av vinst att binda i försäkringar som täcker kommunala extrakostnader.

Så det blir fler koranskolor menar du.. och utan att någon myndighet kan kontrollera vad som lärs ut i dessa skolor ? Du vet att myndigheterna inte har någon rätt att kontrollera privata företag ? Skulle skolorna privatiseras skulle hela lärosystemet gå åt helvete då eleverna kommer behandlas som gipsplank istället för just elever.

Jag är normalt för privat ägande men vissa saker fungerar det helt enkelt inte på då världen är full av giriga och vansinniga personer som enbart vill framföra sina egna religiösa, ekonomiska intressen för statens pengar.
Citera
2021-06-29, 07:03
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Men va F spelar MARKNADSHYROR för roll ? Nysvenskarna får ju ändå bidrag för att bo. Du kan ha hyra till månen. Skattebetalarna får ändå betala för att nysvenskar flyttar in. Det är en ickefråga egentligen.

Blir först och främst dyrare för skattebetalarna och sedan kommer det bo flyktingar i de dyra lägenheterna och vanligt folk kastas ut från städerna ut i förorterna. Du främjar den "nya Adeln" med ett sådant beslut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in