2021-06-28, 17:49
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WailingJohn
Har det framkommit hur lång tid Talmannen tillåter att förhandlingarna tar den här gången? Det skulle ju gå fortare än sist i alla fall påstod han. Men hur ser tidshorisonten ut?
Skulle inte förvåna om detta slutar i ett extra val ändå i slutändan.

Håller dom på 1 vecka per gång så blir det i augusti det slutar med nyval. Ge dom max 5 dagar är det inte löst då så går bollen över till nästa oavsett hur nära dom påstår sig vara en lösning. Sätt press på politikerna att släppa fördomar och förutfattade åsikter. Vill man Sveriges bästa eller är man bara ute efter makten själv?
Citera
2021-06-28, 17:52
Bannlyst
Hoppas talmansrundorna tar max en månad. Vill ha extra val.
Citera
2021-06-28, 17:53
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag fattar inte vad som skall ta talmannen flera veckor? Det finns ett antal saker han kan göra och bocka av imorgon. Tex undersöka stöd för den eller den regeringen hos partierna.

Men nu är det semestertider. det kommer inte hända ett jota.
Citera
2021-06-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Tycker du ja. Alla är inte lika imponerade utav Sveriges påstått "enda räddning".

Du är välkommen att presentera ett bättre nuvarande alternativ. De enda partier som kommer i närheten storleksmässigt är ju M och S. Så vilket av de alternativen är bättre menar du?

Lycka till!
Citera
2021-06-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är rätt naivt att inte tro att kommunister vill avskaffa äganderätten ens när de själva säger att de vill det,

V har officiellt dementerat sådant trams, tex på sin officiella twitter. Sådana som sprider motsatt information är antingen desinformatörer eller har missuppfattat hela saken. Det är mitt slutliga svar i frågan då inte vill glida ifrån huvudämnet för mkt.

För att återkoppla mer till ämnet om krisen nu. När det gäller C kan jag tex även ana att de har en dold agenda just i samarbetsfrågan med S och V. Självklart är det mer bekvämt för C att låta S vara ”nyttig idiot” som genomför hela C:s politik. Samtidigt som C kan antyda att V är nåt slags extremistparti, så slipper ju C ta hänsyn till V och kan köra helt sin egen politik. Tyvärr går många på detta sluga rävspel.

Av alla som nu är i riksdagen är jag faktiskt mest rädd ifall C skulle få fortsatt (mer) inflytande då jag upplever dem som de mest ”extrema” just nu.
Citera
2021-06-28, 17:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Du är välkommen att presentera ett bättre nuvarande alternativ. De enda partier som kommer i närheten storleksmässigt är ju M och S. Så vilket av de alternativen är bättre menar du?

Lycka till!
Du kanske tycker det bästa hade varit om vi hade röstat Fp istället för SD, för då "hade det ställts krav vid det här laget"?

Afs ska in i RD och driva opinion. Det är livsviktigt.

Edit:
Ett bättre förslag är ett Afs på 4% och ett SD på 16 än ett SD på 20%. Detta då normen förskjuts åt höger.
Citera
2021-06-28, 17:56
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Har det framkommit hur lång tid Talmannen tillåter att förhandlingarna tar den här gången? Det skulle ju gå fortare än sist i alla fall påstod han. Men hur ser tidshorisonten ut?

Ja det ser låst ut. Sossarna vill alltjämt låtsas som att L skulle kunna ställa upp igen. Det gör de ju inte. Magdalena Andersson gjorde ett tappert försök idag som det verkar. Men NS var tydlig om L:s inriktning. Nu får S gå på C i stället med någon sorts ansiktsräddande konstruktion. Det kan nog vara mer framgångsrikt. Jag tror ett extra val hade rensat luften och gett bättre förutsättningar för en ny regering. Men det handlar för S del mer om att förhala och låsa spelplanen. Svenska folket skiter S högaktningsfullt i.
Citera
2021-06-28, 17:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det kanske är det som de siktar på? De försöker dra ut på det så länge att det inte längre egentligen går att ha ett extra val och så låter man Stefan leda någon slags interims-/krisregering som bara styr fram till nästa val så där.

Låt bara fantisera att de lyckas dra ut på detta över resten av sommaren, då är vi i september. Allt har gått åt helvete och de har inte lyckats få i hop något. Alla kombinationer och försök har testats. Extra val utlyses som då inte kommer ske förrän i december eller januari kanske. Nästa riktiga val är då samma år i praktiken. Valkampanjerna för nästa val är bara månader bort. Det kommer bli helt meningslöst, allmänheten kommer bli skitförbannad osv.

Det är så Stefan fuskar sig kvar på platsen fram till nästa val?
Du kan inte har ett val runt Jul, då många är lediga från sitt jobb och således varken kan hjälpa till med extravalet.
Många har dessutom redan bokat resor till Jul/nyårshelgen, vilket innebär att väldigt många kommer vara bortresta under extravalet, vilket i sin tur kommer göra poströsterna väldigt viktiga.

Vidare, förra gången när ett extraval planerades varnade valmyndigheten att valet INTE kunde läggas runt Jul/nyår, dels av ovannämnda skäl och dels pga av eventuella vädersvårigheter som allt som oftast inträffar i dec/jan/feb.

Valmyndighetens rekommendation förra gången var att lägga extravalet i mars.
Citera
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:

Nej, ett extraval är fortfarande helt uteslutet.
Väljarna kommer att hållas så långt borta från inflytande som möjligt.

Men ge det två veckor så får vi se om det blir regeringsbyte på befintliga mandat eller ”Juliöverenskommelsen”. Det senare är troligast.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Löfvens sommerledighet är i fara. Det är den värsta politiska kris han någonsin upplevt.

Men Jimmie Åkesson då?
Du vet att han ska samtala digitalt med talmannen imorgon?
Igår medverkade han digitalt i Agenda från Sölvesborg, så jag antar att det är där han är imorgon också.
Varför är han inte i Stockholm under regeringskrisen?
Bryr han sig inte om Sverige?
Citera
2021-06-28, 18:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men Jimmie Åkesson då?
Igår medverkade han digitalt i Agenda från Sölvesborg, så jag antar att det är där han är imorgon också.
Vad ska han göra i Stockholm?
Citera
2021-06-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men Jimmie Åkesson då?

Han har väl sin familj där?
Hade Åkesson fått välja mellan familj och Sverige tror jag han väljer familj alla dagar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in