2021-06-28, 14:12
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Om alla röstar efter partiboken så blir den som först kastas fram som kandidat vald då både Kristersson och Löfven inte kan skaka fram mer än 174 nej-röster mot den andra kandidaten (S är en kvinna kort då Sarah Breitholst krockade med en buss under en drograttfylla och ersättaren kastats ut från S pga "olämpligt uppförande").

Nu är frågan hur många som inte kommer att rösta enligt partibok, så det är tillfällighet som styr.

Det kunde man tydligen lösa, läste jag, genom att ett visst statsråd (som ingen har hört talas om) avgör och så återtar sin plats i riksdagen. Vet inte om det stämmer riktigt.
Citera
2021-06-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-min-sak
Självklart.Det är bestämt sen länge. Hur skulle det se ut om Sverige var det enda landet i Norden som inte hade en kvinnlig statsminister.

Blir Lööf statsminister så blir det sista spiken i kistan för Sverige!!! Vore fullständig katastrof utan dess like, inte minst i det långa loppet. Då folk skulle tycka att hon är sååå gullig att de skulle få 15-20% i nästa val. Ren katastrof.
Citera
2021-06-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror tvärtom att V kommer att tjäna stort på att de står upp för de arbetarväljare som S övergivit.

Det skulle inte förvåna mig om V är större än S om några år.

This 👆

S borde i ljuset av detta ha varit mycket, mycket mer ödmjuka i det här läget. Löfvens ”spin doctors”, om han har några, borde ha läst av att opinionen älskade V-ledaren för hennes tåga i att stå upp emot S för vad V hade varnat för för länge sedan. V-ledaren gick fram stort i opinionsundersökning.

Med tanke på att S är beroende av V är det därmed fullkomligen obegripligt att S och deras ”spin doctors” lät Löfven stå och verbalt sabla ner V såsom idag…

Är det så att ingen i S vågar hantera Lövet eller vad är det frågan om. Mkt märkligt, hur som. Rentav självdestruktivt.
Citera
2021-06-28, 14:15
Medlem
Paris24s avatar
Ett otippat udda inslag i en omröstning om Löfven eller Kristersson ska bli statsminister är C:s Helena Lindahl:
https://www.expressen.se/nyheter/cs-partistyrelse-samlas-rebellen--kan-gora-kristersson-till-statsminister/
Hon är norrlänning och hatar MP och har på alla sätt propagerat mot Löfven och MP för sin kärnväljare, mycket omtyckt i Norrland och hade näst flest personkryss av alla i C. I omröstningar så följer hon partipiskan och röstar för Löfven. Men då röstar även L med så hennes röst spelade ingen roll. Nu sitter hon ensam på makten eftersom S+MP+C bara har ETT enda mandat mer utan L...
Citera
2021-06-28, 14:16
Medlem
Annie Lööf är smart. Nu blir hon statsminister och kan införa marknadshyror på alla hyresrätter och regressiv skatt på inkomst.
Citera
2021-06-28, 14:16
Medlem
Tercios avatar
Statsvetarna i Sverige är verkligen sämst. De har alltid helt fel om allt. Lööf kommer aldrig att bli statsminister. Vad skulle S eller M tjäna på det? Vad får de ut av att leverera till Lööf det hon vill ha och belöna hennes obstruerande? Helknäpp analys.
Citera
2021-06-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Även fast Stefan Löfven har ni avgått lär han ju bli omvald vilket som känns det nu eller vad säger ni?

Ja, han kommer att bli omvald. Med 99% säkerhet.

Precis som att det var lika säkert att han inte skulle utlysa extraval. Varför skulle han? Han vill inte bli syndabock. Många trodde att han skulle utlysa extraval, men det sade ju sig självt redan innan att han inte skulle, då han inte vill bli uppfattad som den som ställde till med den "krisen" som extraval skulle innebära. Själv tycker jag extraval hade varit perfekt.

Likväl som att han hela tiden har skyllt ifrån sig att ansvaret ligger på alla andra partier. Vilket han också faktiskt har haft rätt i, då avtalet som fällde hela regeringen faktiskt var undertecknat av både C och L.

Löfven är inte dum på så sätt. Han vet hur han skall se till att ha ryggen fri. Lööf är mycket dummare, hon är värdelös på att förhandla och skjuter sig själv bara i foten gång, på gång på gång.

Nu har hon hamnat i ett läge där hon kommer att bli tvungen att ge makt till V. Hade hon tänkt efter för ett par veckor sedan, så hade det räckt med endast en struken punkt 44.
Är man dum så är man.
Citera
2021-06-28, 14:18
Medlem
Erik Östs avatar
Vare sig det blivit extraval eller inte har nog S passerat sina glansdagar med råge nu.

Vi får se hur länge den importerade valboskapen håller liv i liket.
Senast redigerad av Erik Öst 2021-06-28 kl. 14:20.
Citera
2021-06-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-min-sak
Annie Lööf är smart. Nu blir hon statsminister och kan införa marknadshyror på alla hyresrätter och regressiv skatt på inkomst.

Nej, tvärtom, hon är otroligt korkad. För ett par veckor sedan hade det räckt med att hon får ge upp sin punkt 44 i januariavtalet. Så hade hennes makt kunnat fortsätta som vanligt.

Nu blir hon istället tvungen att ge ifrån sig makt till V, då V kommer att kräva inflytande och budgetförhandlingar för att stödja S+MP+C.

Så Lööf är otroligt korkad. Obeskrivligt korkad faktiskt.
Citera
2021-06-28, 14:20
Avslutad
Annie Lööf begriper inte att hon kommer att få samma "behandling" som Olof Palme fick om hon mot all förmodan blir statsminister....
Citera
2021-06-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Vare sig det blivit extraval eller inte har nog S passerat sina glansdagar med råge nu.

Men man måste ge Löfven att han är smart. Ingen kan peka finger på honom.

Allt mer som läget framskrider och läget blir värre, och värre och värre i denna "kris", så är det alla övriga partier runtomkring som har orsakat och drivit på detta.

Samtidigt har ju Löfven bara kunnat följa med i de vågor som övriga partier skapat. Det finns hittills inte en enda grej som Löfven har gjort för att förvärra läget. Det måste jag ge honom, hur illa jag än tycker att S har skött detta land.

Löven har skött detta otroligt smart. Han är helt utan skuld i detta. Och nu, på grund av att han hellre gick till talmansrundor, så lade han återigen bollen i handen på övriga partier Smart gjort.
Citera
2021-06-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Men man måste ge Löfven att han är smart. Ingen kan peka finger på honom.

Allt mer som läget framskrider och läget blir värre, och värre och värre i denna "kris", så är det alla övriga partier runtomkring som har orsakat och drivit på detta.

Samtidigt har ju Löfven bara kunnat följa med i de vågor som övriga partier skapar. Det finns hittills inte en enda grej som Löfven har gjort för att förvärra läget. Det måste jag ge honom, hur illa jag än tycker att S har skött detta land.

Löven har skött detta otroligt smart. Han är helt utan skuld i detta. Och nu, på grund av att han hellre gick till talmansrundor, så lade han återigen bollen i handen på övriga partier Smart gjort.

”Helt utan skuld”

Det är statsministern som är ansvarig för att att hålla ihop sitt regeringsunderlag, ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in