2021-06-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
De säger att de inte vill regera med V. Men vänta bara, snart har de en ny överenskommelse på bordet, där V inte bara får inflytande, utan även får vara med på att förhandla budget.

Det kommer sluta så. Det är allt för viktigt för C att inte släppa fram SD, därför kommer de hellre gå ihop med V. Vänta bara... det kommer inom kort.

Ja, en trolig utveckling, men först ska UK upp som kandidat, S har problem med en ledamot, C har en uttalad vilde, först därefter är det SL's tur att prövas....
Citera
2021-06-28, 13:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej-nej, varken S eller M är beredda att ge upp sina positioner som ledare av var sitt lag, fetglöm allt sådant, och DN's våta dröm att utesluta SD!!

Jag tror inte heller på en blocköverskridande koalition i Sverige, men om vi får en sådan kommer den inte att inkludera C. De som ska bilda koalitionen kommer att ha problem nog, utan att strulcentern hela tiden sätter pinnar i hjulet.
Citera
2021-06-28, 13:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag håller helt med. Men det gör man inte på en svag regering på knappt 1 år under en pågående valrörelse.
Korrekt, men detta kan ändå påbörjas. Att frivilligt avstå makt är aldrig ett alternativ, utan ses (och ja, ÄR) som en svaghet. Väljare är trötta på taktikspel. Sverige är svenskarnas hem, och inte någon schackbräde.
Senast redigerad av LadySweden 2021-06-28 kl. 13:45.
Citera
2021-06-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom som är direkt och mest påverkade av vår okontrollerade invandring är dom som bor i dom särskilt socialdemokratiska områdena.
Dom påverkas var dag av kriminalitet, otrygghet, dåliga skolmiljöer men fortsätter att rösta S som är direkt orsak till detta och inte kan eller vill förbättra tillvaron för dessa områden.

Med direkt och indirekt menar jag inte på just det sättet, inte i min förklaring tidigare i alla fall.

Direkt påverkad menar jag att man även om man bor i ett lugnt område, ringer läkaren och vill få tid, men får inte den tiden då väntetiderna numera är 3 månader istället för 1 vecka, exempelvis. Vilket i sin tur delvis beror på att trycket på vården är högre än förr. Sjukvårdsapparaten har alltså inte vuxit i samma takt som Sveriges befolkning. Samtidigt har ekonomin dessutom blivit sämre då fler är i utanförskap och går på bidrag.

Och just för att de flesta inte fattar detta, så har vi den här regeringskrisen. Den här regeringskrisen beror ytterst på hur folk röstade i förra valet. I nästa steg beror det på C's avsky mot SD, som ledde till att C ställde till med den ohållbara konstellation som vi hade fram till för ett par veckor sedan.

Men misströsta ej. Samma konstellation kommer återkomma, fast ännu värre. Nästa gång med V bakom ratten också.

S kommer sitta långt bak i bagaget, och åka med som den som ger bränsle till hela ekipaget med sina många mandat.
Citera
2021-06-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Och kaffevattnet är lite medvetet halvljummet!

Inge socker och ingen grädde till! Här
ska det f-n i mig arbetas!

Nej men seriöst så tror jag talmannen känner pressen på att snabba på de här rundorna. Jag läste nånstans att mellan varje omröstning måste det gå 2 dar. Så där är 1 vecka. Sen allt extra snack emellan bör få ta max 1-2 v i mina ögon.

3 veckor sen kommer man bli irriterad om det inte är klart! Hehe
Citera
2021-06-28, 13:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
]Finns väl ingen regering som kört så mycket Sverige i botten[/b] på det mesta våldtäckter rån bilbränder gängkriminalitet dödsskjutningar bidragsfusk hur mycket som helst😠😠 väller in knark o skjutvapen 😖skolan fuskade dom med ,pandemin helt misslyckad😖invandring .mm.vi behöver få bort denna regering fort som fan eller är det försent .
Jo, alliansen. Åtminstone är det deras politik vi ser resultatet av. Steffe har visserligen gjort ett uselt jobb, men skutan han tog över läckte redan ohjälpligt förutom om repatriering och lagom (sund) protektionism införts.
Senast redigerad av LadySweden 2021-06-28 kl. 13:48.
Citera
2021-06-28, 13:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det var stalinister han rensande bort. Fanns fortfarande många inom VPK:s ledning som kallade sig för kommunister så sent som 1989. Sedan förstod de att tala lite tystare om det och man tog bort K:et ur partinamnet 1990.

K:et hängde förvisso med i ett par år, men de riktiga kommunisterna försvann när APK bröt sig ut ur partiet 1977:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_kommunistiska_parti_(1995)

Att kalla dagens vänsterparti för kommunister är hur som helst galet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, en trolig utveckling, men först ska UK upp som kandidat, S har problem med en ledamot, C har en uttalad vilde, först därefter är det SL's tur att prövas....

Ja det beror ju på vem som kommer med bästa budet.

Det är inte en självklarhet att Kristerssons alternativ prövas först. Tyvärr. Men det borde vara det rimligaste.

Dock har vi lärt oss att ingenting är rimligt inom politiken numera. Inte någon jävla ting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Med direkt och indirekt menar jag inte på just det sättet, inte i min förklaring tidigare i alla fall.

Direkt påverkad menar jag att man även om man bor i ett lugnt område, ringer läkaren och vill få tid, men får inte den tiden då väntetiderna numera är 3 månader istället för 1 vecka, exempelvis. Vilket i sin tur delvis beror på att trycket på vården är högre än förr. Sjukvårdsapparaten har alltså inte vuxit i samma takt som Sveriges befolkning. Samtidigt har ekonomin dessutom blivit sämre då fler är i utanförskap och går på bidrag.

Och just för att de flesta inte fattar detta, så har vi den här regeringskrisen. Den här regeringskrisen beror ytterst på hur folk röstade i förra valet. I nästa steg beror det på C's avsky mot SD, som ledde till att C ställde till med den ohållbara konstellation som vi hade fram till för ett par veckor sedan.

Men misströsta ej. Samma konstellation kommer återkomma, fast ännu värre. Nästa gång med V bakom ratten också.

S kommer sitta långt bak i bagaget, och åka med som den som ger bränsle till hela ekipaget med sina många mandat.

Ja, jag håller med.
Det finns många som beklagar sig över försämringar som dom upplever och påverkas av men som inte klara av att förstå orsaken till dessa.
Citera
2021-06-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte heller på en blocköverskridande koalition i Sverige, men om vi får en sådan kommer den inte att inkludera C. De som ska bilda koalitionen kommer att ha problem nog, utan att strulcentern hela tiden sätter pinnar i hjulet.

Enig, hoppas att rundan/-orna avslöjar och sänker AL's dröm om "mittens rike".....
Citera
2021-06-28, 13:47
Medlem
Snapcounts avatar
Mats Knutson på SVT har gjort en analys :

-S/MP-regering som släpps fram av C och V – troligast utfall
-M/KD-regering med stöd av SD och L – möjligt utfall
-”Mittenregering” – osannolikt utfall

Etc..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-har-storst-chanser-att-komma-tillbaka-som-statsminister

Inte så tokigt tänkt syns jag..
Citera
2021-06-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Nä, sätter dock en peng på en ytterst svag M-KD regering som sen söker stöd hos SD, L och C vid enskilda frågor. Kommer säkert få ignom saker, men det kommer gå såååååååå sakta.
Den ska bara sitta i ett år och dess viktigaste uppgift under den tiden blir att göra en budget, vilket kommer klaras av galant.

Utöver det kan en Kristersson-regering sätta igång lagstiftningsarbete och invänta ett starkare mandat av väljarna om ett år. Jag tror regeringen kan åstadkomma en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in