2021-06-28, 12:07
Medlem
Löfven är en fara för hela norden. Hans påstående idag om att partier som inte vill ha skjutningar och våldtäktsrekord ”inte delar hans värderingar” borde få även den mest inbitne löfvenälskaren att skaka.

Vi kan vara lugna och andas ut ett par dagar, men faran är långt ifrån över. Vill minnas att mandaten inte räcker även om L skulle byta sida.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Vakna. Vi är mitt i en pågående pandemi. Att få folk att känna sig trygga nog att nyttja sin rösträtt är ett enormt projekt bara det.

Frågan är om inte ett extraval borde anses som omdemokratiskt eftersom allt för många skulle stängas ute från att nyttja sin rätt att rösta.

Öh..

Hölls regionsval i frankrike senast igår, var komunalval i finland nyss, det hålls val i norge tills hösten. Detta är några exempel.

Sluta att prata strunt, eller känner du till ngn svensk super-mutation som ingen annan har hört talats om ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Nej?
L + M + SD + KD = 174 Mandat.

Det behövs 175 mandat för att rösta emot. Eller har jag fel?
Behöver inte L rösta med V S C MP på deras förslag?
Citera
2021-06-28, 12:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
OK, då skulle jag vilja att de ställer följande följdfråga till Annie:

Givet det parlamentariska läge som vi har så måste du välja. Tycker du alltså att det är bättre att ge Vänsterpartiet inflytande, än att ge Sverigedemokraterna inflytande? Det finns inget annat val.
Det har ju inte varit något problem tills nu då gällande marknadshyror. V har och kommer antagligen även framöver ge upp mycket av sitt inflytande för att dom också till varje vill undvika en högerregering.
Citera
Medlem
Även om jag tycker att S står för skit, så är det bästa att Löfven blev kvar ett år till.

Varför?
I ordinarie val nästa år kommer han få stå till svars för 4 misslyckade år, vilket borde leda till en valförlust (och kanske förnedra Steffe ytterligare genom att sätta en M-budget i handen på honom för 2022).

Lyckas Kristersson sy ihop en svag regering kommer den att få stå till svars för mycket av det som Löfven misslyckats med och riskerar förlora valet 2022 på andras misslyckanden. En sådan regering har dessutom för kort tid för att lyckas åstadkomma något eftersom lagstiftning tar tid, och effekterna av ny lagstiftning tar också tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Behöver inte L rösta med V S C MP på deras förslag?
Det räcker väl med att 175 mandat inte röstar emot.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det var väl inte det smartaste draget att gå ut och tala illa om alla andra partier som han kommer bli beroende av vid talmansrundorna.

Han får äta upp sina skor som Kopparormen.
Sedan ge feta ministerposter till C och V.

Då kanske det löser sig. Makten fördummar och korrumperar. Den strängen får Steffe spela på. Men V verkar svåra att muta....
Citera
2021-06-28, 12:11
Medlem
Det parlamentariska läget är ohållbart, det fattar vem som helst. Nya rundor hos talmannen kommer såklart som bäst utmynna i kattskit. Låt folket få rösta i ett extraval
Citera
2021-06-28, 12:12
Medlem
arbetets avatar
Jaha, då hade man fel då! Det blir talmannarundor. Jag tror det handlar om att Löfven inte själv vill utlysa något extra val.

För läget är nog inte förändrat och Löfven har ingen plan. Det kändes verkligen inte som han hade någon lösning för dagen. Tvärtom! Ingen kan egentligen backa här av de rödgröna. Ska V lägga sig platt och återigen bli en dörrmatta? Hur går det med Annie Lööfs löften om hon sänker garden mot V? Inte bra inför valet 2022 skulle jag tro.

Och Nyamko Sabuni skulle förpassa L till den politiska historiens skräphög om hon nu väljer att ingå i någon form av JÖK 2.0.

Jag skulle dessutom inte sukta efter makten om jag var Ulf Kristersson. Eller Jimmie Åkesson för den delen. Inte före något val iaf. Bättre att man går in stark i en regeringsbildning.

De blir spännande framöver men jag skulle inte höja på ögonbrynen om vi får se ett beslut som leder oss till valurnorna i höst.
Citera
2021-06-28, 12:12
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag är inne på samma linje faktiskt.
Jag undrar rentav om inte det är det bästa för att faktiskt få en blå regering i nästa val.
Blir det blått nu kommer oppositionen ha enklare att komma med klagomål.

Är också inne på den linjen.
Får S gå i opposition nu kommer de gynnas för 2022.
S kommer peka "Titta nu har de högerkonservativa makten och inget dom säger händer. Det är fortfarande gängkrig"
Plus pandemin är kvar. Lika bra att låta högern växa 1år till.
Sen kommer Annie Lööf få gå i valrörelse där hon aktivt stött Löfven och fått typ värnskatten? Tillbaka när de andra punkterna skjuts ner.
Citera
2021-06-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Även om jag tycker att S står för skit, så är det bästa att Löfven blev kvar ett år till.

Varför?
I ordinarie val nästa år kommer han få stå till svars för 4 misslyckade år, vilket borde leda till en valförlust (och kanske förnedra Steffe ytterligare genom att sätta en M-budget i handen på honom för 2022).

Lyckas Kristersson sy ihop en svag regering kommer den att få stå till svars för mycket av det som Löfven misslyckats med och riskerar förlora valet 2022 på andras misslyckanden. En sådan regering har dessutom för kort tid för att lyckas åstadkomma något eftersom lagstiftning tar tid, och effekterna av ny lagstiftning tar också tid.

Jag tror det bästa för M är om L åker ut vid omval och att dessa migrerar till M och KD för att på så sätt stabilisera alliansen. L är väldigt splittrade och det ser ju knappast ut som att Sabuni kommer att sitta en längre period. Om nästa partiledare dras mot S och L klarar spärren så är det kört för M.
Citera
2021-06-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Svaret: Du har fel, det finns ett bättre val. Jag kallar det en mittenregering.

Journalisterna gullar nåt så kopiöst. Det är som alla småpartiers partiledare skulle föra fram sitt egna parti som universums medelpunkt och säga att alla ska samlas runt mig, det är det bästa alternativet. Journalisten borde ju såga sådana fantasier vid fotknölarna, men se det händer inte. Svaret får luft och kan leva en stund till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in