2021-06-28, 11:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Behöver inte finnas någon koppling men de verkar vara någon slags naturlig symbios mellan media och big pharma.

Båda parter tjänar på maximalt elände.
Att tjäna pengar är väl lite målet med marknadsekonomi???

Om man inte vill stötta någon aktör ekonomiskt så får man nog ordna sig ett självhushåll.
Citera
2021-06-28, 11:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Att tjäna pengar är väl lite målet med marknadsekonomi???

Om man inte vill stötta någon aktör ekonomiskt så får man nog ordna sig ett självhushåll.

Ja fast det här är något väldigt speciellt och extremt lukrativt om hela jordens befolkning ska vaxxas.

Jag menar att de flesta absolut kan klara sig utan detta vaccin. Så jag förstår inte problemet med att vara ett ”självhushåll” ? Det har gått alldeles utmärkt i över ett år nu iaf för undertecknad.
Citera
2021-06-28, 11:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Någon som kan svara på följande fråga:

Hur kommer det sig att vaccinerade inte sprider någon smitta? De kan ju fortfarande bära på viruset, eller hur?

Och hur kommer det sig att vaccinet inte ger någon som helst frihet tillbaka, vilket många trodde. Inte minst stackars engelsmännen...

https://www.standard.co.uk/news/uk/freedom-double-covid-vaccine-lockdown-july-19-unlikely-b941708.html
Citera
2021-06-28, 11:39
Medlem
Det har nu gått några veckor sedan jag fick första sprutan ute på Kistamässan i Stockholm.

Ett under av välorganiserad smidig och effektiv vaccinering och man blir nästan lite stolt över hur svenskar (inkl. rimliga invandrare) skärper sig när det gäller. Inget jiddrande och tjafsande i köerna och inga idioter som muckar gräl och personal som gör vad det skall på ett effektivt sätt.

Jag fick själv inga noterbara bieffekter och jag gissar att en hel del här i tråden vid detta laget gått genom samma procedur med samma resultat. Själv tycker jag det är jäkligt skönt att kunna lätta lite på de egna "restriktionerna" och ännu bättre och friare efter spruta två såklart.

Så vad jag kan se har inte befolkningen förgiftats eller hjärntvättas av sprutan och man kan notera att det inte heller blev diktatur som en del trodde, statsminister har till och med frivilligt avgått precis.

Men det går säkert att hitta konspirationsteoretiska spinn på demokratins bevarande, smittans minskande och den långsamma återgången till det normala.
Citera
2021-06-28, 11:43
Medlem
Citat:
Behöver inte finnas någon koppling men de verkar vara någon slags naturlig symbios mellan media och big pharma.

Båda parter tjänar på maximalt elände.

Nej, vad jag förstått tjänar läkemedelsbolag mest på vällevnadssjukdomar och en del saker relaterade till hög ålder, d.v.s. minimalt elände generellt sett.
Citera
2021-06-28, 11:45
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Och hur kommer det sig att vaccinet inte ger någon som helst frihet tillbaka, vilket många trodde. Inte minst stackars engelsmännen...

https://www.standard.co.uk/news/uk/freedom-double-covid-vaccine-lockdown-july-19-unlikely-b941708.html
Är du igång nu igen och typ pratar en massa påhittade grejer? Engelsmännen har vad jag förstått öppnat för länge sedan (i flera steg allt eftersom de vaccinerat), det är väl bara munskydd inomhus på allmän plats, nattklubbar och fullsatta läktare som är kvar? Och nu menar du att de inte har någon "frihet". Allt är antagligen precis som innan pandemin för 99% av befolkningen förutom att de har munskydd när de är i en affär eller åker kommunalt. Det är antagligen mer synd om oss.
Citera
2021-06-28, 11:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej, vad jag förstått tjänar läkemedelsbolag mest på vällevnadssjukdomar och en del saker relaterade till hög ålder, d.v.s. minimalt elände generellt sett.

Ja det är många onödiga mediciner de tjänar pengar på. S.K statiner bland annat och förstås insulin till alla diabetiker som ständigt ökar pga felaktig kost.
Citera
2021-06-28, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Är du igång nu igen och typ pratar en massa påhittade grejer? Engelsmännen har vad jag förstått öppnat för länge sedan (i flera steg allt eftersom de vaccinerat), det är väl bara munskydd inomhus på allmän plats, nattklubbar och fullsatta läktare som är kvar? Och nu menar du att de inte har någon "frihet". Allt är antagligen precis som innan pandemin för 99% av befolkningen förutom att de har munskydd när de är i en affär eller åker kommunalt. Det är antagligen mer synd om oss.

Det är inte öppet helt och resandet är kraftigt reglerat trots att folk är dubbelt vaccinerade.

Meningen var att allt skulle lyftas den 21:a Juni men det har skjutits upp.

Som tur är har folk börjat tröttna på sveket från politikerna och går ut på gatorna och protesterar.

Var fulla gator i london senast i helgen..
Citera
2021-06-28, 11:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det finns många som håller med ”kurt-sune” helt och fullt att samhället måste öppna upp helt nu. Normaliseringsprocessen måste påbörjas.

Sedan ska respekten vara stor för covid, eftersom den slår så olika även bland yngre och relativt friska. Men restriktioner som är till för att hindra död och överbelastning på sjukvården får inte vara kvar längre än absolut nödvändigt. I andra vågskålen ligger nämligen fundamentala rättigheter (som finns där oavsett vad vissa eller rentav många tycker om dem). Omprövning måste därför ske, om inte dag för dag, så i vart fall vecka för vecka.
I stort sett överens med dig. Dock anser jag samhället är relativt mycket öppet redan nu.
Inte mycket som begränsar vårt liv om det inte bara kretsar om att gå på fullsatta fotbollsarenor.

De begränsningar vi har är som är ansvariga för produktionsenheter är att vi vill inte få in en galopperande smittspridning i vår verksamhet för då slår det stopp på leveranser.
Som det ser ut nu har vi nästan ingen smitta bland personalen och bra det finge fortsätta så och då behöver folk hålla sig lite till i skinnet innan de kramas runt och påbörjar ny smittspridning av delta varianten eller andra mer smittsamma typer.
Citera
2021-06-28, 11:57
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det är inte öppet helt och resandet är kraftigt reglerat trots att folk är dubbelt vaccinerade.

Meningen var att allt skulle lyftas den 21:a Juni men det har skjutits upp.

Som tur är har folk börjat tröttna på sveket från politikerna och går ut på gatorna och protesterar.

Var fulla gator i london senast i helgen..
Är du dum eller? Det är HELT öppet i Storbritannien och folk kan resa hur de vill. Det är precis som jag skrev bara munskydd inomhus på allmän plats, nattklubbar och fullsatta läktare som är kvar att ta bort. Det är helt öppet. Fattar du trögt?
Citera
2021-06-28, 12:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Är du dum eller? Det är HELT öppet i Storbritannien och folk kan resa hur de vill. Det är precis som jag skrev bara munskydd inomhus på allmän plats, nattklubbar och fullsatta läktare som är kvar att ta bort. Det är helt öppet. Fattar du trögt?

Helt öppet? Skojar du med mig eller?

https://www.gov.uk/guidance/travel-abroad-from-england-during-coronavirus-covid-19
Citera
2021-06-28, 12:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nu tänker jag inte nödvändigtvis på just mig då jag inte dricker öl på krogen varje dag. Däremot oroar jag mig för jobben som kommer i kläm och de företag som går i konkurs världen över.

Vadå öl kan du inte dricka.
Innehåller mängder med snabba kolhydrater.
Du ljuger alltså om att du är så speciellt duktig med kosten. oj oj.
Drick vatten om du ska hålla på och sprida dina sagor.

Ja jobben går åt skogen, där är vi överens men om ni alarmister mot allt hade fått er vilja fram hade det varit katastrof nu.
Jobbar på ett tillverkande företag där vi håller smittan borta genom seriöst arbete och säljer nu mer än före pandemin. Hade vi kört med dina metoder hade vi gått omkull för utan frisk personal går det inte bedriva produktion. Vi agerade redan januari 2020 med regler för att få så många som möjligt att hålla sig friska fram till vaccin finns och vi har lyckats jäkligt bra och personalen är nöjda med vårt gemensamma seriösa arbete.
Vi har 0 avlidna av covid och med din metod hade vi troligen haft några anställda som vi fått följa till sista vilan.
Inse att vi har en världsomfattande pandemi och ingen vanlig förkylning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in