2021-06-28, 11:07
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Förstår inte varför folk här tycker beslutet med talmansrundor är så galet fel. Nu reder man ju ut vilken partiledare som har störst förtroende bland riksdagspartierna. Varför är det fel väg att gå?
Det är precis samma mandatfördelning i riksdagen idag som hösten 2018. Det sa ju till och med Löfven.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej, så förstår inte varför du hoppade in och bytte inriktning.

Det tyckte inte jag att jag gjorde direkt.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Då blir det talmansrundor.. och vi kommer ännu ett steg närmare planen om att byta ut Svetsarn till Annie Lööv.. Så än så länge håller min teori om att detta är ett planerat schackdrag för att få fram Sveriges första kvinnliga Statsminister.. Svetsarn avgår och Annie föreslås bli Statsminister. Ur askan i Elden med andra ord.. Landet Sverige är på riktigt illa ute nu..
V kan inte aktivt rösta för AL som statsminister med mindre än ett samarbete.
Citera
Medlem
KorruptTjanstemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Steffes engelska är pinsam.. usch
Jag tycker den var klart bättre än vad jag trodde först när han öppnade käften. Hade väntat mig betydligt värre.
Citera
Medlem
Så Annie Lööf blir statsminister i ett år nu, kul!
Citera
Medlem
Citat:
Ja, vad har det att göra med det jag skrev?
Dadgostars agerande blir tydligare och lättare att förstå från den utgångspunkten. Dessutom fullföljer hon egentligen bara vad Jonas Sjöstedt utlovade redan när regeringen bildades i januari 2019.
Citera
2021-06-28, 11:08
Medlem
staticages avatar
Annie lööf vår nya statsminister.
Grattis Sverige.
Citera
2021-06-28, 11:08
Avslutad
Eftersom vi har negativ parlamentarism så kan det här vara ett stort självmål av Löfven. Talmannen är moderat. Prövar han Kristersson så tror jag inte 175 ledamöter röstar emot, då blir Kristersson statsminister. Det är viss frånvaro vanligtvis i S, därtill har man tveksamma ledamöter i både S och C. S har även ett rattfyllo att ta hänsyn till.

Tror inte 175 ledamöter nödvändigtvis röstar emot Kristersson.
Senast redigerad av Krimkoll 2021-06-28 kl. 11:10.
Citera
2021-06-28, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Om Annie Lööf inte var så genomgående och totalt, närmast på mongoloid-nivå efterbliven så skulle hon stödja en borgerlig regering där SD är med i regeringsunderlaget.
Tyvärr har hon bara tagit till sig av DN:s världsbild, därav denna massiva politiska huvudvärk som nu uppstår i riksdagen.

Men Cs nuvarande väljarkår håller med Annie. Skulle Annie börja acceptera SD skulle nog C halveras. Bättre att hon håller sig borta från det blågula blocket. Bättre att ta hjälp av V än av henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Steffes engelska är pinsam.. usch

Andra ledare i världen skulle använda tolk om de är dåliga på Engelska, men inte Stefan han tror själv att han kan engelska för att han lyckades beställa grogg på Mallis en gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Han uttalar förstås inte de verkliga skälen som enbart handlar om en bedömning om vad som är bäst för S.

Tror det finns relativt få parter som vill ha ett extraval med tanke på att det är ett ordinarie val om ett år. Om vi har tur kanske vi kan ha en regering vid årsskiftet med en ny regering vilket är ungefär samtidigt som valrörelsen drar igång. Väldigt otacksamt för den som sitter och har makten då. Dessutom visar väljarundersökningarna att den stora majoriteten inte vill ha ett extraval. Personligen skulle jag inte vilja att de slänger skattepengar på ett extraval, vilket kostar multum, för att få till en regering som knappt kommer att kunna åstadkomma något.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Exakt.

Plus Helena Lindahl går emot partilinjen.

Så,

Bara UK får chansen att först prövas i talmasnrundorna - då blir han statsminister.
Ja, med ett skakigt underlag där SD ska jämkas med L. Å andra sidan kan de kanske åtminstone enas om att kicka ut kriminella utlänningar, men detta räcker inte för att övertala väljarna till valet 2022.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Så Annie Lööf blir statsminister i ett år nu, kul!

Nej hon skulle aldrig överleva det i ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in