2021-06-27, 13:56
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
L har tappat från 5,5 till 2-3,5 procent precis innan man gick ut med att man öppnade för SD. Så problemet är inte att Liberalerna främst öppnat för SD, men för att man ingått i januariavtalet
Ja och så, handen på hjärtat för å tala spade, valet av partiledare. Absolut ingen kan ju identifiera sig med Nyamko Sabuni vare sig svart eller vit och inte heller röd, brun eller gul
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag gissar att Centerpartiet accepterar den inviten.

Nej. Jag tror någon bakom drapperierna i det här spektaklet vill ha extraval. Då blir det extraval.
Citera
Medlem
trillians avatar
Annie Lööf pratar om "ytterkantspartiet" etc.
Om det rörde sig om två stycken 4%-partier så hade jag kunnat köpa det men nu utgör ju faktiskt SD + V nästan var tredje väljare (!). Det är väl drastiskt då att avfärda dem som ytterkant.

Min andra invändning mot detta resonemang är att den klassiska vänster-högerskalan (där då V och SD enligt Annie är extremer) är numera ganska problematiserad. Det politiska landskapet har helt enkelt blivit för komplicerat för att bara kunna dela in i vänster och höger.

Jag tror att många andra i den politiska hetluften har insett detta och därför håller Annie lite på avstånd. Hon är något av en loose cannon nu som ingen riktigt vet vart hon kommer röra sig. Hon kan ju lika gärna bestämma sig imorgon för att stödja V eller så joinar hon en borgerlig regering. Allt för att bara säkra sin egen makt.
Citera
2021-06-27, 13:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Sakpolitiskt borde de göra det, men centerns agerande styrs mer av taktik än av sakpolitik. De vill nog fortfarande tvinga fram ett extraval eftersom de tror att de skulle vinna på det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag hoppas du har rätt om MP, men jag tror tyvärr att Greta-effekten kommer räcka för att knuffa MP över 4%. Medierna och varenda skola i hela Sverige har aktivt lobbat för Greta (MP) fram till att pandemin tog över.

Jag tror MP har ganska stort stöd från alla väljare som just fått rösträtt.
MP tappade 140.000 röster i förra valet.

MP behöver bara tappa 18.000 röster till för att ramla ur riksdagen.

MP kan få med sig maximalt 65.000 gretaröster högt räknat i nästa val. Samtidigt lär MP tappa betydligt fler av redan ordinarie väljare. Det ger ett nettominus på minst 18.000 röster.
Citera
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Jag hoppas du har rätt om MP, men jag tror tyvärr att Greta-effekten kommer räcka för att knuffa MP över 4%. Medierna och varenda skola i hela Sverige har aktivt lobbat för Greta (MP) fram till att pandemin tog över.

Jag blir förvånad om mp åker ut.
Dom klarar sig alltid över spärren med nöd och näppe och kommer nog göra det nu också.
Citera
2021-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja. Ser man till hur partierna röstade så är det dock bara C+L+M som är högerpartier.
Det är till dessa partier som högerväljare bör söka sig.

Samma gäller fri hyressättning i nyproduktion. Det är bara C+L+M som vill ha det.

De andra partierna vill antagligen (i konsekvens) införa prisreglering på mat. Så att importen av mat till Sverige upphör, och vi svälter ihjäl.
(Venezuela gjorde så).

Du får nog räkna bort C.
Det är inte hur man poserar utan hur man agerar som är väsentligt.
C nobbar blankt inbjudan från höger och fortsätter på sin inslagna väg sedan 3 år som är att säkra makten för Löfven.
Citera
2021-06-27, 13:59
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Ja de C+V kommer säkert förhandla fram budgeten tillsammans nu och det blir nog inte så svårt för Lööf, hon är van att bryta sin löften. Det blir bra, då är C ordentligt inne i vänsterregeringen och måste gå till val på det sättet.
Citera
Medlem
trillians avatar
Citat:
Jag hoppas du har rätt om MP, men jag tror tyvärr att Greta-effekten kommer räcka för att knuffa MP över 4%. Medierna och varenda skola i hela Sverige har aktivt lobbat för Greta (MP) fram till att pandemin tog över. Kampanjen kommer snart att börja igen.

Enligt Pollofpolls så har MP nu 3.4%. Historiskt sett så har de vid valet fått ca. 0.5% upp från deras värde i Pollofpolls. Dessutom så släpar opinionsundersökningarna och jag är helt övertygad om att MP i nästa mätning kommer tappat ännu mer till V. Om inte Nooshi-effekten är "en thing" så ska jag äta upp min sko.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Sabuni har varit tydlig med att hon inte ser SD i en budgetförhandling. Hon vill till och med hellre ha med C i en alliansregering där SD utgör ett passivt stöd.

Nej det har hon inte. Hon har medvetet varit så otydlig som möjligt just för att kunna budgetsamarbeta efter valet. ”Inga röda linjer” var beskedet på presskonferensen i tisdags. Klart att hon hellre vill ha med C, det vill M också.

Citat:
Jag ser hellre Löfven än ett mellanmjölksunderlag eftersom SD långsiktigt vinner på det i antalet röster. Det kommer ge mer effekt än att man nu släpper fram en mellanmjölksregering.

SD har inte växt någonting sedan 2015, snarare krympt. SD skulle tjäna på ett samarbete eftersom folk då inser att de är ansvarstagande och att en röst på SD inte är bortkastad. Men jag bryr mig egentligen inte om SD har 15% eller 25%, det är politiken som förs i Sverige som är det viktiga. SD måste få reellt inflytande. Eftersom chansen för det ökar om L klarar spärren, hoppas jag de gör det.
Senast redigerad av Xenotime 2021-06-27 kl. 14:03.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Ja, det rimligaste är nog att Centerpartiet viker sig på ngt sätt... och kallar det för att "ta ansvar" för landet eller ngt i den stilen - i utbyte mot bl.a t.ex vice statsministerposten vid en Löfvenregering 2022. Men - osvuret är bäst.
Citera
2021-06-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De skiter rätt fett i vad väljarna tycker, de interna diskussionerna handlar sannolikt bara om vad som gynnar dem själva mest.

Jag kan tänka mig att sossarna resonerar så att det är bättre att bli av med makten 2021 än 2022 (extraval eliminerar ju inte det ordinarie valet). Om de klamrar sig fast på nåt sätt nu, kommer folk att vara så jävla trötta på dem att de åker ut 2022 och sen blir det avbytarbänken i minst 4 år. I Danmark blev det 10 år på avbytarbänken för S när borgare och invandringskritiska slog sig ihop.

MEN om M+KD+SD(+L) bara får ett år vid makten innan nästa val kan det bli en sån sjuhelvetes cirkus att folk röstar bort högerblocket redan efter ett år för att få lugn och ro. Jag menar då inte cirkus i riksdagen – även om det kan givetvis kan bli fallet också – utan i gammelmedia och sociala medier. Det kommer att bli ungefär som första året med Trump. Hela MSM plus en halv miljon aktivister kommer att springa runt och banka i kastruller och vråla ut domedagsprofetior. Och sen kommer SD att få merparten av skulden för cirkusen även om de så bara sitter helt stilla i båten och tittar på.

Och sen har chansen till ny kurs för migrationen flyttats fram till 2026, 16 år efter SD:s riksdagsinträde. Extraval kan bli att vinna slaget men förlora kriget. Så jag vet inte om man ska gnugga händerna lika mycket som vissa gör just nu.

Att tillträda i typ oktober och ha 8 månader tills nästa valrörelse börjar betyder att man nog inte lyckas få igenom något som helst. Det tar tid att förbereda lagstiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in