Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Det kan det mycket väl bli, men jag har svårt att se Löfven ge upp redan på måndag. Man ska komma ihåg att politikerna är övertygade om att väljarna inte vill ha extraval, så Löfven lär knappast vara den som utlyser det, vi får nog invänta talmansrundor, och då borde UK få frågan först.
Det skulle bli väldigt intressant, för då måste C ( +V, MP och S) aktivt rösta emot, medans C bekvämt bara kan lägga ner sin röst för passivt stöd om/när Löfven får frågan....
De skiter rätt fett i vad väljarna tycker, de interna diskussionerna handlar sannolikt bara om vad som gynnar dem själva mest.
Jag kan tänka mig att sossarna resonerar så att det är bättre att bli av med makten 2021 än 2022 (extraval eliminerar ju inte det ordinarie valet). Om de klamrar sig fast på nåt sätt nu, kommer folk att vara så jävla trötta på dem att de åker ut 2022 och sen blir det avbytarbänken i minst 4 år. I Danmark blev det 10 år på avbytarbänken för S när borgare och invandringskritiska slog sig ihop.
MEN om M+KD+SD(+L) bara får ett år vid makten innan nästa val kan det bli en sån sjuhelvetes cirkus att folk röstar bort högerblocket redan efter ett år för att få lugn och ro. Jag menar då inte cirkus i riksdagen – även om det kan givetvis kan bli fallet också – utan i gammelmedia och sociala medier. Det kommer att bli ungefär som första året med Trump. Hela MSM plus en halv miljon aktivister kommer att springa runt och banka i kastruller och vråla ut domedagsprofetior. Och sen kommer SD att få merparten av skulden för cirkusen även om de så bara sitter helt stilla i båten och tittar på.
Och sen har chansen till ny kurs för migrationen flyttats fram till 2026, 16 år efter SD:s riksdagsinträde. Extraval kan bli att vinna slaget men förlora kriget. Så jag vet inte om man ska gnugga händerna lika mycket som vissa gör just nu.