2021-06-27, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
L och SD har redan samarbetat om just migrationen i det migrationspolitiska fyrpartiutspelet. Jag ser inte detta som en knäckfråga. Alla borgerliga partier vill idag begränsa migrationen kraftigt och fokusera på att integrera dem som redan kommit hit.

Vad gäller minoriteten inom L så är de en liten minoritet även om den är högljudd. Den har inga möjligheter att avsätta Sabuni eller diktera partiets politik.
Sd har inte förhandlat med L om det migrationspolitiska förslaget. SD hängde bara med och röstade på det minst dåliga förslaget. SD vill gå betydligt längre, och med L kommer det inte funka.

Så sluta ljuga om att de har förhandlat jävla lögnhals
Citera
2021-06-27, 12:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kul ledartext i dagens Expressen. De säger rakt ut att man bör rösta på M vid nästa val. En röst på C är en röst på ingenting, och de vill naturligtvis inte att man rösta vänster.

L nämns inte ens. Expressen är annars historiskt starkt förknippat med gamla Folkpartiet.

Och mellan raderna kan man läsa att Expressen är trötta på låsningen kring SD och vill att partierna talar med dem.

Finns också en intressant spaning, att C är den största förloraren inför valet 2022 eftersom deras Grand Plan att stå i mitten inte längre kommer att fungera. De måste ompröva sin strategi totalt och därmed även sin placering mellan blocken.

Nej, det gör hon (Anna Dahlberg) inte. Hon säger att Kristersson bör bli vår nästa statsminister, en position som också L stöder.
Citera
2021-06-27, 12:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag tycker inte att du ska lasta Sabuni för hennes företrädares misstag. L under hennes ledning är ett genuint borgerligt parti och inte längre en del av den rödgröna sörjan.

En röst på L är en röst på en borgerlig regering, och möjligheten att få en sådan regering står och faller med att L blir kvar i riksdagen.

Det är inget större fel på Sabuni (bortsett från att hon vill kasta ännu fler miljarder på att försöka förändra de invandrare som redan kommit hit). Men bortåt hälften av Liberalernas riksdagsmän är skvatt galna, ungefär som bortåt hälften i KD, inget fel på Busch, men vi minns ju alla galningen som sjöng i riksdagen tex...

Bortsett från Sabuni är det alldeles för många som balanserar på vanvettets rand i det partiet...

Du är väl liberal tex?
Senast redigerad av Enydrion 2021-06-27 kl. 12:54.
Citera
2021-06-27, 12:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nej, det gör hon (Anna Dahlberg) inte. Hon säger att Kristersson bör bli vår nästa statsminister, en position som också L stöder.
Den exakta formuleringen på ledarsidan är "Ulf Kristersson är den naturliga statsministerkandidaten i det politiska läge som råder – oavsett om han tillträder efter en talmansrunda, efter ett extraval eller först efter valet nästa höst."
Citera
2021-06-27, 12:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
C är riksdagens starkaste högerparti och man kan inte vara ett vågmästarparti utan att hoppa mellan vänster- och höger-lösningar. Den som är hoppjerka är ju Löfven, som vill införa marknadshyror. Han är ju en slags vågmästare, som med V-röster lyckas genomföra Högerpolitik.

Sossar borde ha sagt adjö efter jöken, problemet är väl dock att V också accepterade överenskommelsen. Jag hoppas emellertid att V nu står på sig och att de kan växa på sossarnas bekostnad i ett eventuellt val.
Citera
2021-06-27, 12:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Sd har inte förhandlat med L om det migrationspolitiska förslaget. SD hängde bara med och röstade på det minst dåliga förslaget. SD vill gå betydligt längre, och med L kommer det inte funka.

Det migrationspolitiska förslaget togs fram i utskottet, och där förhandlade man om dess innehåll. Självfallet fick inget parti allt som de ville ha, det är så politisk kompromisser går till.
Citera
2021-06-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Enligt wiki är stödpartier till sosse-regeringen: SF, Enhetslistan samt RV.

Radikale Venstre är att beskriva som ett socialliberalt parti - inte ett högerparti (som Venstre).

Tror h*n menade att danska S är invandringskritiska än SD.

Sverige ligger typ 20 år bakom sina skandinaviska grannar.
Citera
2021-06-27, 12:50
Avslutad
Citat:
C är riksdagens starkaste högerparti

Intressant att du kallar dem höger. Många här skulle kalla dem för vänster.

C är ju ekonomiskt "höger" men socialt "vänster". En enkel höger/vänster-skala är alltså rätt rutten vad gäller att beskriva det svenska politiska landskapet.
Citera
2021-06-27, 12:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Den exakta formuleringen på ledarsidan är "Ulf Kristersson är den naturliga statsministerkandidaten i det politiska läge som råder – oavsett om han tillträder efter en talmansrunda, efter ett extraval eller först efter valet nästa höst."

Vilket inte är en uppmaning att rösta på M. En röst på L (eller KD) är också en röst på Kristersson som statsminister.
Citera
2021-06-27, 12:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Sossar borde ha sagt adjö efter jöken, problemet är väl dock att V också accepterade överenskommelsen. Jag hoppas emellertid att V nu står på sig och att de kan växa på sossarnas bekostnad i ett eventuellt val.
V är åtminstone ett vänsterparti fortfarande. Vad s är vet jag faktiskt inte. Ett maktbärarparti kanske.

V kan hur lätt som helst visa vid ett extraval att en röst på S är en röst på Marknadshyror. kan tänka mig att V får nya rekordsiffror. Vem som kommer att rösta på S kan jag bara inte fatta. De vet ju inte ens vad de får för politik. Svenskar är i princip okunnig röstboskap som det verkar.
Citera
2021-06-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det kan det mycket väl bli, men jag har svårt att se Löfven ge upp redan på måndag. Man ska komma ihåg att politikerna är övertygade om att väljarna inte vill ha extraval, så Löfven lär knappast vara den som utlyser det, vi får nog invänta talmansrundor, och då borde UK få frågan först.

Det skulle bli väldigt intressant, för då måste C ( +V, MP och S) aktivt rösta emot, medans C bekvämt bara kan lägga ner sin röst för passivt stöd om/när Löfven får frågan....
De skiter rätt fett i vad väljarna tycker, de interna diskussionerna handlar sannolikt bara om vad som gynnar dem själva mest.

Jag kan tänka mig att sossarna resonerar så att det är bättre att bli av med makten 2021 än 2022 (extraval eliminerar ju inte det ordinarie valet). Om de klamrar sig fast på nåt sätt nu, kommer folk att vara så jävla trötta på dem att de åker ut 2022 och sen blir det avbytarbänken i minst 4 år. I Danmark blev det 10 år på avbytarbänken för S när borgare och invandringskritiska slog sig ihop.

MEN om M+KD+SD(+L) bara får ett år vid makten innan nästa val kan det bli en sån sjuhelvetes cirkus att folk röstar bort högerblocket redan efter ett år för att få lugn och ro. Jag menar då inte cirkus i riksdagen – även om det kan givetvis kan bli fallet också – utan i gammelmedia och sociala medier. Det kommer att bli ungefär som första året med Trump. Hela MSM plus en halv miljon aktivister kommer att springa runt och banka i kastruller och vråla ut domedagsprofetior. Och sen kommer SD att få merparten av skulden för cirkusen även om de så bara sitter helt stilla i båten och tittar på.

Och sen har chansen till ny kurs för migrationen flyttats fram till 2026, 16 år efter SD:s riksdagsinträde. Extraval kan bli att vinna slaget men förlora kriget. Så jag vet inte om man ska gnugga händerna lika mycket som vissa gör just nu.
Citera
2021-06-27, 12:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Intressant att du kallar dem höger. Många här skulle kalla dem för vänster.

C är ju ekonomiskt "höger" men socialt "vänster". En enkel höger/vänster-skala är alltså rätt rutten vad gäller att beskriva det svenska politiska landskapet.
C är inte socialt vänster i några frågor. I samtliga frågor har de tvärtom en tydlig åsikt att det är individen och hans frihet som är viktigast. Alltså själva definitionen på Höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in