2020-01-27, 17:42
Medlem
snoamers avatar
Jag har just nu internet via telejacket (bor i villa och orkar inte koppla på fiber).

Använt Telia i många år men tröttnat på deras mygel och höjda priser.

Ville ta bort mitt internet 30 mb via telejacket som vi betalar 499:- i månaden för, men då fick jag inte ha kvar kanalpaketet av någon anledning. Tydligen kan inte Telia "garantera att kvaliteten på mobilnätet är tillräckligt bra för att se på tv".

Jag vill hellre bara koppla upp mig på ett mobilt bredband med simkort i, sen ansluta min apple tv och streama kanaler.

Läst lite om Telenor nu idag, funderar på att köra mobilabonnemang med oändlig surf, samt extra simkort för 69:- att dela internet på för att stoppa in i en simkorts router.

Vad har ni för tips och erfarenheter? Hur mycket data gör ni av med som ser på tv via 4g? Vilket bolag har ni och vilket tv paket har ni? Vill som sagt använda min apple tv.
Citera
2020-01-27, 17:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Jag har just nu internet via telejacket (bor i villa och orkar inte koppla på fiber).

Ville ta bort mitt internet 30 mb via telejacket som vi betalar 499:- i månaden för, men då fick jag inte ha kvar kanalpaketet av någon anledning. Tydligen kan inte Telia "garantera att kvaliteten på mobilnätet är tillräckligt bra för att se på tv".

Jag vill hellre bara koppla upp mig på ett mobilt bredband med simkort i, sen ansluta min apple tv och streama kanaler.

Läst lite om Telenor nu idag, funderar på att köra mobilabonnemang med oändlig surf, samt extra simkort för 69:- att dela internet på för att stoppa in i en simkorts router.

Vad har ni för tips och erfarenheter? Hur mycket data gör ni av med som ser på tv via 4g? Vilket bolag har ni och vilket tv paket har ni? Vill som sagt använda min apple tv.

4G här. Har Viaplay, Netflix, HBO och Amazon Prime. Fungerar utmärkt.
Fungerar också att sitta och se på TV samtidigt som man har igång datorn utan problem.
Den eran är över där Telia, Canal Digital, m.fl. kunde ta hutlösa priser för internet och att se på TV (ser man ens på TV mer).
Dessutom har jag SVT:s app på min Apple TV. Allt som behövs med andra ord.
Citera
2020-01-27, 18:01
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Jag kör på Netflix,Viaplay, och sen använder jag lite fulsidor som inte får nämnas här för all livesport och filmer

Kör på Telias mobila internet. Oändligt med surf 499:-/mån och ligger på cirka 80mb/s .. Bor mitt ute på landet och det funkar bra.
Citera
2020-01-27, 18:01
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
4G här. Har Viaplay, Netflix, HBO och Amazon Prime. Fungerar utmärkt.
Fungerar också att sitta och se på TV samtidigt som man har igång datorn utan problem.
Den eran är över där Telia, Canal Digital, m.fl. kunde ta hutlösa priser för internet och att se på TV (ser man ens på TV mer).
Dessutom har jag SVT:s app på min Apple TV. Allt som behövs med andra ord.

Nice! vilket bolag har du internet från? är det något separat simkorts abonnemang i router då alltså?
Citera
2020-01-27, 18:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Hör efter först vad dina närmsta grannar kör på. Alla har väl kanske inte bara fiber?
Grejen med mobilt är att det kan vara väldigt ostabilt, beroende lite på vart du bor, avstånd till närmsta mast osv.
Därför är det bra att man hör lite med grannar först.
Även om man har öppet köp i 14 dagar så kan problemen börja långt därefter.

Men bor man i stan eller större samhälle så behöver man troligtvis inte oroa sig, utan det är mestadels när man bor utanför ett tätbebyggt område/landsbygd som stora problem kan uppstå pga långa avstånd till mast, och skog och berg som kan hindra teckningen.
Citera
2020-01-27, 19:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2020-01-27, 20:07
Medlem
Sainsburyss avatar
Förutom oändligt med surf så spelar det ingen roll vilken operatör man har.
Olle kanske har en felfri internetuppkoppling med sitt Tele2 4G Mobila bredband när han surfar på landet i Norrland. Medans Hasse i Malmö kanske får extremt dåligt resultat.

Signalen skiljer sig även inom staden.
Det bästa för dig TS är att skaffa kontantkort och stoppa in dessa i din telefon för att se signalstyrka där du bor och vill använda mobila bredbandet, samt kanske köpa en liten data-mängd för att testa hastigheten under rusningstid samt under natten. På så sätt får Du en rättvis bild av läget där du bor.
Citera
2020-01-29, 07:26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Har mobilt bredband i USA där det tyvärr är mycket dyrare och sämre än i Sverige. Men Netflix har så bra kompression att det funkar ner mot 1 Mbit/s. Annars om hastigheten är snabb så brukar ju kvaliteten skruvas upp automatiskt, vilket i sin tur leder till att man använder mer data. Ser väldigt lite på TV, kanske max 20 timmar på en månad, och har 50 GB att surfa för innan hastigheten kan sänkas.

De flesta simkorts-routers är begränsade till max 10 wifi-enheter. Den bästa verkar vara den Huawei-routern som har en RJ11-utgång som gör att man även kan koppla in en "vanlig" telefon till dosan. Tele2 har i Sverige sålt den med sina mobila bredbandspaket.
Citera
2020-01-29, 13:53
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Förutom oändligt med surf så spelar det ingen roll vilken operatör man har.
Olle kanske har en felfri internetuppkoppling med sitt Tele2 4G Mobila bredband när han surfar på landet i Norrland. Medans Hasse i Malmö kanske får extremt dåligt resultat.

Signalen skiljer sig även inom staden.
Det bästa för dig TS är att skaffa kontantkort och stoppa in dessa i din telefon för att se signalstyrka där du bor och vill använda mobila bredbandet, samt kanske köpa en liten data-mängd för att testa hastigheten under rusningstid samt under natten. På så sätt får Du en rättvis bild av läget där du bor.

Jag tog ditt råd och frågade en person som har Telenor hur mottagningen är i området. Verkade bra så det blir att flytta över rubbet från Telia till Telenor. Jag kommer spara spara typ 600 kr i månaden... helt sjukt

Hoppas nu bara bilden på tvn är duglig, kommer dissa stora tv paket och bara köra dplay, viaplay, samt cmore tv4 för 377 kr i månaden. Får ändå typ alla kanaler på så sätt. Funkar inte 4G så tar jag bara internet via telejacket från telenor. Dom är ändå över 100 kr billigare
Citera
2020-01-29, 13:58
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Har mobilt bredband i USA där det tyvärr är mycket dyrare och sämre än i Sverige. Men Netflix har så bra kompression att det funkar ner mot 1 Mbit/s. Annars om hastigheten är snabb så brukar ju kvaliteten skruvas upp automatiskt, vilket i sin tur leder till att man använder mer data. Ser väldigt lite på TV, kanske max 20 timmar på en månad, och har 50 GB att surfa för innan hastigheten kan sänkas.

De flesta simkorts-routers är begränsade till max 10 wifi-enheter. Den bästa verkar vara den Huawei-routern som har en RJ11-utgång som gör att man även kan koppla in en "vanlig" telefon till dosan. Tele2 har i Sverige sålt den med sina mobila bredbandspaket.

USA drar ju in hutlösa pengar på sin landline, och tror nog heller inte dom kommer modernisera sig med 4G/5G inom snar framtid. Skulle vara billigare för kunden om det faktist fungerade, men i det landet är ju alla bolag på nått sätt bundet till eller ägt av statliga företag som förhindrar detta.

Har inte så stor koll på vad för mobila bredband som säljs men hittat ett bra för 1000 kr på Elgiganten. Vill ha portar bak, misstänker att det kan förbättra bilden en aning med kabel mellan router+Apple TV?
Citera
2020-01-29, 19:49
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Jag tog ditt råd och frågade en person som har Telenor hur mottagningen är i området. Verkade bra så det blir att flytta över rubbet från Telia till Telenor. Jag kommer spara spara typ 600 kr i månaden... helt sjukt

Hoppas nu bara bilden på tvn är duglig, kommer dissa stora tv paket och bara köra dplay, viaplay, samt cmore tv4 för 377 kr i månaden. Får ändå typ alla kanaler på så sätt. Funkar inte 4G så tar jag bara internet via telejacket från telenor. Dom är ändå över 100 kr billigare

Kul att höra, hoppas det funkar bra! Jag har själv Telenor och jag har inga problem med dom, jag bor i Stockholm. Det enda jag inte gillar är att signalen är så dålig där mamma bor haha... men där jag bor är den grymt bra.
Har heller aldrig haft problem med att internet lagt av eller så.
Deras kundtjänst har varit bra och ärliga.
Citera
2021-06-26, 23:51
Medlem
Lite sent svar men har Telenor mobilt får ut mellan 100-150 samt tv igång och spelar online spel hela dagarna utan problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in