2021-06-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuklinskiR
Du kanske ska läsa på lite huruvida man tar en fågel av daga...

Ja det var just det jag skrev, avliva fågel i fälla på snabbast möjliga sätt med tex järnstump/brädbit som man drämmer i nacken/huvudet medans man håller i fågeln med andra handen. Denna avlivningsmetod rekommenderas faktiskt upp till gäss storlek medans tjäder rekommenderas att snurra den ett varv så man vrider av nacken.
Hare behöver man bara händerna, ta den i bakbenen sedan karateslag i nacken/bakhuvudet.
Så är du ute och jagar fågel och hunden kommer med en fågel så slår man ihjäl den med käpp mot nacke/bakhuvudet, inte att man skjuter den igen.
Så alla som har en tomt här rätten att köpa/bygga en fälla med godkända mått och ställa ut på gården, sedan på kvällar efter mörkrets inträde gå dit och ta fågeln i benen med ena handen och dra/slå ihjäl den mot nacken med tex en käpp/plattjärn.
Googla och läs vet ja
Senast redigerad av 2an 2021-06-26 kl. 09:13.
Citera
2021-06-26, 09:20
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Perfect storm detta. Först den fräcka och rätt sköna fågeln (sedemera offer). Sen den hetsiga och kanske inte lika sköna kakägare, tillika stöldoffer och fågeldräpare. Och till sist det bisarra tredje offret som lyckas bli pseudokränkt via det första offret (fåglen) och vill gå till domstol med det hela.
La åklagaren verkligen ner? En gåta..
Undrar lite stilla om det pseudokränkta offret som ägnar spaltmeter efter spaltmeter att oja sig över fågel också gnäller när polisen har sina trafikveckor och kollar lufttryck och blinkers.
Citera
2021-06-26, 09:31
Medlem
Ang döda måsar/trutar gör thailändska bärplockarna ofta med slangbälla, trodde inte de va sant då folk på en ort i inlandet sa detta men sedan fick jag se de med egna ögon då jag va på besök hos en som har utsikt över sjön. Lockar måsen med fiskrens sedan skjuter dom den med slangbällan och sten, dom äter sedan måsarna.
Dom är riktigt vass på både skjuta och tillverka slangbällor.
Citera
2021-06-26, 10:01
Medlem
Snuskletarens avatar
Tjenixen!

Förstår ärligt inte hur så många sittkissare kan sitta och rasa över en liten fågelråtta som blivit avrättad.
Osmakligt och kanske lite onödigt men att bli anmäld för jaktbrott?
Citera
2021-06-26, 10:16
Medlem
Värst vad många fjollor det finns här på Flashback. Jag dödade säkert 30 möss på olika vis i vintras, är jag en massmördare nu?

En fågel som tar mat från ett bord där en karl sitter är för djärv och bör tas bort från genpoolen. Ohyra heter det.
Citera
2021-06-26, 10:33
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det hela är väl rätt enkelt:
Om det var en blatte som slog ihjäl fågeln så är det ett efterblivet apbetende från en medeltida skitkultur.
Om det däremot var en svensk så var det onödigt, men inget att hetsa upp sig för.
Citera
2021-06-26, 10:44
Medlem
Vad var det för fågel? Om det var en skrattmås så ska personen ha belöning.

Om det var en duva eller kaja så borde han ha fått böter.

Dessa "birds from hell" Skrattmåsar borde elimineras iaf från tätbebyggda områden
Senast redigerad av OZ12 2021-06-26 kl. 10:47.
Citera
2021-06-26, 10:50
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Handlingen var avsedd för att fälla djuret.

Spelar ingen roll om lappen gör det med skotern för någon död ren, eller om du gör det handgripligen för att freda en jävla kaka.

Solklart jaktbrott.

Edit: Någon som hittar Hedin på lämpligt socialt media?

Ta en grogg till och lugna ner dig. När Olle var yngre så brukade vi tävla om vem som kunde slå trastungar längs med tennisracket.

Det är inget jaktbrott att sopa till en fågelj-vel.
Citera
2021-06-26, 11:41
Medlem
Det enda rätta vore att utsätta honom för samma behandling, då han försöker roffa åt sig bidrag.
Citera
2021-06-26, 12:04
Medlem
Jofs avatar
Varför ska ni alltid tramsa så mycket. Alla skiter väl i vad just du har för ATTITYD i frågan.

Någon har tagit upp det väsentliga. Hade polisen laglig rätt som la ned fallet? Är det lagligt att döda fåglar som i detta fall?

När det gäller avlivning av djur finns det regler för det. Höns ska ex v först bedövas med ett kraftigt slag mot huvudet. Sedan avkapning av huvudet.

Jag har skjutit med luftgevär mot en skata som var störande. Tveksamt om det var lagligt. Inte bra, TYCKER jag, eftersom kulan inte dödade direkt. Om jag nu också ska visitera tyckarbranchen.

Avlivning av fria djur är säkert också reglerat. Liksom metod för det. Bra om någon som VET något om detta skriver. (Att Gösta i Hedemora TYCKER det är ok är knappast intressant för någon).

Var går gränsen till djurplågeri?

Det finns en tråd om en som varje morgon sköt ned fåglar i ett varuhhus (Plantagen?). Tror det beivrades av polisen. Men osäker.

Kom igen. Ni som sitter på kunnskap.
Citera
2021-06-26, 12:07
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför ska ni alltid tramsa så mycket. Alla skiter väl i vad just du har för ATTITYD i frågan.

Någon har tagit upp det väsentliga. Hade polisen laglig rätt som la ned fallet? Är det lagligt att döda fåglar som i detta fall?

När det gäller avlivning av djur finns det regler för det. Höns ska ex v först bedövas med ett kraftigt slag mot huvudet. Sedan avkapning av huvudet.

Jag har skjutit med luftgevär mot en skata som var störande. Tveksamt om det var lagligt. Inte bra, TYCKER jag, eftersom kulan inte dödade direkt. Om jag nu också ska visitera tyckarbranchen.

Avlivning av fria djur är säkert också reglerat. Liksom metod för det. Bra om någon som VET något om detta skriver. (Att Gösta i Hedemora TYCKER det är ok är knappast intressant för någon).

Var går gränsen till djurplågeri?

Det finns en tråd om en som varje morgon sköt ned fåglar i ett varuhhus (Plantagen?). Tror det beivrades av polisen. Men osäker.

Kom igen. Ni som sitter på kunnskap.

Du agerade rätt.
Flyger ju fan fiskmåsar överallt nu och skriker, vad fan har de för rättigheter? ska jag respektera deras "territorium"? eller ska de respektera de byggnader och platser vi människor byggt?

Kommer snart bli ett nytt intresse.
Citera
2021-06-26, 12:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Du agerade rätt.
Flyger ju fan fiskmåsar överallt nu och skriker, vad fan har de för rättigheter? ska jag respektera deras "territorium"? eller ska de respektera de byggnader och platser vi människor byggt?

Kommer snart bli ett nytt intresse.
Ja, då har vi fått laglig? etisk? bedömning i fråga och rätt och fel av självaste Kalaskuken.
Trams.

Finns de som TYCKER att det är helt ok att döda katter ex v. Det är INTE upp till var och en att göra en egen bedömning av om det är OK. Kan vi vara överens om det. Till att börja med.
Läst lite flyktigt att dt finns en gräns relaterat till VIKT; över eller under ett kilo.
Senast redigerad av Jof 2021-06-26 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in