2021-06-26, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Marcus Oscarsson tror samma som jag, Löfven kommer fortsätta som statsminister och Vänsterpartiet kommer vika ner sig och rösta på deras budget.
Då kommer nästa problem. Hur ska Löfven förhålla sig till Lindahl (C) och Kakabaveh (V)?
Citera
2021-06-26, 10:01
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Socialdemokraterna måste införa marknadshyror vilket inte är populärt så man låter V fälla regeringen så att högerblocket kan vinna vid ett nyval och införa sagda marknadshyror. Sen kan man i lugn och ro vinna nästa val genom att kritisera marknadshyrorna precis som man än idag kritiserar alliansens privatiseringar.

Man låter fienden vinna en liten seger så att dom får införa kritiserade förändringar som tex privatiseringar av bilprovning, apotek mm och sen kan man i lugn och ro beskylla fienden för vad man själv skulle vara tvungen att göra om man haft makten.

Äntligen någon på detta forum som förstår och delar min syn. Politikerna gör bara vad bankmaffian vill.

Staten är som ett företag. Bankmaffian är styrelsen och ägarna. Politikerna är ledningen och folket är arbetarna.
Citera
2021-06-26, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Undrar hur det blir med höstbudgeten?

Budgeten ska presenteras den 21/9 är det planerat. Om det blir ett extra val, kommer den att skjutas upp en vecka (får man det?) eller kommer en ny regering att få regera på den budget som nu någon konstellation lyxas baxa igenom?
Är det valår så är det i november budgeten ska presenteras. Så de kommer skjuta upp på det.
Citera
2021-06-26, 10:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Marcus Oscarsson tror samma som jag, Löfven kommer fortsätta som statsminister och Vänsterpartiet kommer vika ner sig och rösta på deras budget.

Ska V rösta på en budget från S och C? Dom lär vara ordentligt kryddad för C?

Det låter osannolikt.
Citera
2021-06-26, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det så kan hon säga upp sitt elabonnemang. Var det så du tänkte?
Elavtalet kan hon säga upp. Men det som kostar pengar, abonnemanget, kan hon knappast säga upp.
Gör dig inte dummare än du är.
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Hon skiter väl i sina ungar. Varför tror du att de skulle vara ett problem? Det är en förfärlig människa vi talar om.
Förfärlig, javisst fan är människan det. Tror hon är lite stressad nu när hon inte får som hon vill

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Det har jag redan gjort, vi behöver mer direktdemokrati. Det finns t.ex. ingen anledning att riksdagen nu ska utse statsminister, det borde folket få göra.
Vad kan väl va mer demokratiskt än att låta ledamöterna rösta som dom vill utan partipiskan.
Citera
2021-06-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ska V rösta på en budget från S och C? Dom lär vara ordentligt kryddad för C?

Det låter osannolikt.

Om V gör det har hon på ett bräde förlorat de hon vunnit på att obstruera Löfven. Så nog låter det osannolikt.
Citera
2021-06-26, 10:25
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Om V gör det har hon på ett bräde förlorat de hon vunnit på att obstruera Löfven. Så nog låter det osannolikt.

V kan först inte avsätta Löfven för en utredning om marknadshyror för att sen aktivt helt villkorslöst stödja en budget där C har stort inflytande som lär innehålla stora skattesänkningar. Känns orimligt.
Antingen måste C vika ner sig och förhandla med V eller så är de extra val. Ett alternativ är att C går i opposition och trycker gult på UK med hänvisning till att han kan få stöd för en budget, känns inte jätte rimligt heller mtp deras SD-skräck.
Senast redigerad av TonyBergman 2021-06-26 kl. 10:28.
Citera
2021-06-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Vet du vad, var inte så säker.

På måndag presenteras "en bred historisk överenskommelse för att säkra klimatet, integrationen och ekonomin". Kopparormen flinar brett mellan sossarna och moderaterna.

Fokus ligger på att massinvandringen måste fortsätta till varje pris!
Jag tror varken Löfvén eller Uffe vill ha Annie som statsminister, hon är enbart problem. Jag tror i så fall att S och M skulle bilda en majoritetsregering med KD och L. Kan S gå i koalition med rabiata marknadsliberalerna Centern så kan de definitivt regera ihop med M, KD och L. Drömscenariot vore S, M och SD men det är tveksamt om S är redo för det.
Senast redigerad av Sculker 2021-06-26 kl. 10:27. Anledning: stavfel
Citera
2021-06-26, 10:28
Medlem
Är det inte löst om V röstar fram Löfven? L behövs väl inte för majoritet?
Citera
2021-06-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så vänstern ska stödja kraftigt sänkta skatter på arbetsinkomster och sänkt skatt på isk konto.?
Nej, det ser jag som totalt omöjligt. Då kommer Vänsterpartiet förlora all sin trovärdighet. Nu när de utmärkt sig som modiga att våga stoppa Annies mest tokliberala reformer, kan de inte bara vika ner sig igen.
Citera
2021-06-26, 10:33
Medlem
Gabogibos avatar
Ju längre tid jag får att tänka på detta historiska misstroendevotum desto mer skaver det faktum att Stefan löfven fortfarande sitter som partiledare och statsminister. Riksdagen har röstat och saknar förtroende för honom, ändå är det han som sitter på beslutsmakten och kan utlysa extraval eller kohandla med övriga partier. Jag säger självklart inte att (S) som parti inte ska ha den rollen innan tidsfristen för beslutet är över, men själve Stefan borde packa pappas kappsäck och dra hem! Han har inget förtroende kvar, det är bekräftat av riksdagen, och därför av folket.

AVGÅ!
Citera
2021-06-26, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Då kommer nästa problem. Hur ska Löfven förhålla sig till Lindahl (C) och Kakabaveh (V)?
Kakabaveh kommer säkert rösta för både Löfven och hans budget men nog inte Lindahl.
Givet att första talmansrundan går till Löfven, kräver inte det isåfall att alla L, M, SD och KD samt Lindahl är närvarande och röstar emot Löfven eller sen röstar emot rödgrön budget för att den vägen ska vara oframkomlig eller oattraktiv ur vänsterblockets perspektiv?

Och om första talmansrundan går till Ulf så blir det Ulf som statsminister även om alla i vänsterblocket förutom Lindahl (ingen i högern) röstar emot honom. Är det en risk S är beredda att ta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in