2021-06-25, 20:10
Medlem
Yatsys avatar
Nu måste Lööf och Jonsson snarast deklarera att de och hela partiet accepterar att kommunisterna får vara med och förhandla budget. C har inget annat val så varför dra ut på tiden.
Citera
2021-06-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nu vet jag inte i vilken värld du lever i. Men i Sveriges riksdag så har aldrig alla partier fått vara med och bestämma.

Oftast har Sverige regerats av olika partier som har samarbetat på olika sätt. Detta innebär alltid att ett litet parti som ingår i regeringsunderlaget har haft mer att säga till om än ett stort oppositionsparti.

Ser vi historisk tillbaka så stöddes ju Socialdemokraterna av VPK och då var ju Sossarna tvungen att ta mer hänsyn till dem än övriga partier i Riksdagen. Dvs de hade mer makt en Moderaterna som oftast var största borgliga parti.

Under alliansens tid så var ju Sossarna största parti och de hade inte mycket att säga till om då.

Som Sveriges valsystem ser ut så kommer vi alltid att ha små partier som har mer makt än vad deras väljare underlag ger. Detta pga av något av de stora partierna måste samarbeta med dem. Det var nog svårt när vi hade en riksdag med fem partier och det blir inte lättare när vi har en riksdag med 7 partier.

Det hör ju till någon form av vett och etikett att om yngsta dottern i ens familj fullkomligt vägrar att tex gå med på att hoppa hopprep att man då inte tvingar henne till det bara för att resten av familjen vill det.

I en sådan stor samhällsförändring som beslutet att införa massinvandring som man förövrigt aldrig tillfrågade svenska folket om utan bara införde och gjorde allt i sin makt för att via media och liknande stävja kritiska röster att höras.

Så bör man ju som politiker ta lite hänsyn om missnöjet är stort i hela hälften av befolkningen.

Det går inte att ha ett friskt samhälle där halva befolkningen vantrivs med utvecklingen men bara får gilla läget.

Demokrati är lite bredare begrepp än 50% diktatur betéende.

Tittar man även på hur många invandrare som finns i landet är det bland vanliga ursprungssvenskar idag närmare 2/3 eller 66% som röstar för att minska massinvandringen.

Inte heller detta bryr sig dom styrande om öht.

Det är inte demokrati förutom möjligtvis på papperet.
Citera
2021-06-25, 20:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ser vi historisk tillbaka så stöddes ju Socialdemokraterna av VPK och då var ju Sossarna tvungen att ta mer hänsyn till dem än övriga partier i Riksdagen. Dvs de hade mer makt en Moderaterna som oftast var största borgliga parti.

Fram till regeringen Fälldin (Centern) tog makten var Moderaterna det parti som sossarna oftast fick stöd av. VPK kallades Kamrat 4 % och hade inget inflytande, de var stödhjul.
Citera
2021-06-25, 20:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Då kan vi lika gärna avveckla vår riksdag och låta folket ta ställning i varje enskild sakfråga i folkomröstningar.

Förutom att folk faktiskt skiter fullständigt i politik och politiska frågor så kommer folkomröstningar kosta skjortan

Jag värjer mig fortfarande från att du kallar ett koncept för odemokratiskt när det är folket som röstat fram den och kan rösta bort den. En oppositionell kines hade dödat för att få leva med Sveriges system.

Du värjer dig emot det j men enbart med känslo-argument.

Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ett alternativ vore att låta riksdagen röst anonymt. Kunde dck bli svårt om inte omöjligt att bilda regering.

Det förstår jag inte, då blir det ännu svårare att utkräva ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Direktdemokrati hade i Sverige blivit mindre demokrati, och bara mer hysteri och politisk korrekthet. Folk följer media och SVT mer än vad politiker gör.

Jag ser istället ett problem i att för många röstar. De politiskt insattas röster bör väga tyngre än random svenskar.
Demokrati är inte att så många som möjligt ska rösta, utan att alla som vill rösta ska ges lika rätt och möjlighet.

För att ge politiskt insatta proportionerligt större tyngd bör man på valdagen sända Melodifestivalen, Idol, finalen i fotbolls-EM, matlagning, bön och gudstjänst för att hindra att otillbörliga får för stort inflytande.

Demokrati betyder som sagt folkstyre, det betyder inte att besluten alltid måste bli bättre, vad man nu menar med bättre om man inte menar att det blir som folk vill.

Det är väl som att låta barnen växa upp och bli vuxna med eget ansvar, de kommer ta en del tveksamma beslut men det gör alla, även deras föräldrar som styrt tidigare. Anser du att Löfven är bättre på att veta vad du vill ha än du själv?
Citera
2021-06-25, 20:16
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Direktdemokrati kommer leda till att influencers får makten, eftersom folk är för lata och korkade för att sätta sig in i politiska frågor.
Oja! Har svenska kompisar som till och med blir upprörda när jag frågar vilket parti de ska rösta på. "Herregud, det är ju val om över 1 år, det där tänker jag inte på nu blabla" osv..
Lata och bekväma med melodifestivalen och ungarna som är viktigast av allt såklart.
Citera
2021-06-25, 20:24
Avslutad
Citat:
Ett alternativ vore att låta riksdagen röst anonymt. Kunde dck bli svårt om inte omöjligt att bilda regering.
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Det förstår jag inte, då blir det ännu svårare att utkräva ansvar.

Citat:
Inför nästa val kunde ledamoten få redogöra för sina väljare hur dom röstat.

Ultimata lösningen på demokratifrågan. Att folk skulle rösta enligt sin egna övertygelse rättsäkert med ett bankid kan du fetglömma
edit. la till rättsäkert
Senast redigerad av P944 2021-06-25 kl. 20:29.
Citera
2021-06-25, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Oja! Har svenska kompisar som till och med blir upprörda när jag frågar vilket parti de ska rösta på. "Herregud, det är ju val om över 1 år, det där tänker jag inte på nu blabla" osv..
Lata och bekväma med melodifestivalen och ungarna som är viktigast av allt såklart.
Kan vara så enkelt att dom inte vill lyssna på dina klagomål, och bara värjer sig.
Citera
2021-06-25, 20:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alline1
Det går inte att ha ett friskt samhälle där halva befolkningen vantrivs med utvecklingen men bara får gilla läget.
SÅ har det varit i Sverige i många decennier.
Var ju inte riktigt så att Erlanders "kommunism" hade någon vidare förankring i andra halvan av befolkningen.
Citera
2021-06-25, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaRk74
Man skulle kunna ha direktdemokrati där alla fick en röst t.ex. var fjärde år och fick välja hur stor andel av den rösten de ville använda i olika val och folkomröstningar under de fyra åren.
Eller bara en enda livsröst som man tilldelas vid 21 års ålder. En livsröst ska motsvara tyngden av 20 riksdagsval.
Om jag i en särskild fråga vill lägga hela min livsröst och därmed få genomslag som en mindre kommun så låt mig göra det.
I kommande extraval hade jag inte slösat någon del alls av min livsröst.

Om inte som ovan så behöver inte alla rösta, man kan låta slumpen avgöra och endast tillåta efternamn som börjar på ex A, eller folk födda en viss dag på året.
Det är ändå tillräckligt många röster för att få ett lika tillförlitligt resultat som speglar folkviljan.
Citera
2021-06-25, 20:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Hela C:s väsen går numera ut på att blockera SD, till vilket pris som helst - och inget annat. Tror alltså att de kommer samarbeta hårt med vemsomhelst för det. Nu släppte de iofs punkt 44, och det är bara början...
Och punkt 44 hade väldigt mycket med SD att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Tänk om Lööf blir statsminister? Då blir jag tokig, för då stämmer alla konspirationer, haha.....
Tja, vad skulle problemet vara med Lööf som statsminister?
Hon skulle iaf vara begränsad av partierna i konstellationen som står bakom. Säg att det är M och S.
Då skulle Lööf få bestämma ungefär 0%. Allt skulle bara vara en uppgörelse mellan M och S.
Löfven och UK skulle sitta och göra upp. Lööf få stå bakom som en lakej och sedan gå och utföra.

Varför skulle du bli tokig. Är det för att det blir könsdiskriminering mot Lööf eller vad?
Citera
2021-06-25, 20:35
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan vara så enkelt att dom inte vill lyssna på dina klagomål, och bara värjer sig.
Nej jag gnäller inte och pratar aldrig politik Bara på Fb för det är ju här man spyr ut allt skit.

I Sverige är det mera "tabu" att snacka öppet om politik för att det kan leda till dålig stämning och så är det ganska tråkigt och brett anser många.

Du kanske har ett gäng politiskt insatta nördar till polare som du kan prata tråkiga ämnen med. Måste vara roliga polare.
Citera
2021-06-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alline1
Det hör ju till någon form av vett och etikett att om yngsta dottern i ens familj fullkomligt vägrar att tex gå med på att hoppa hopprep att man då inte tvingar henne till det bara för att resten av familjen vill det.

I en sådan stor samhällsförändring som beslutet att införa massinvandring som man förövrigt aldrig tillfrågade svenska folket om utan bara införde och gjorde allt i sin makt för att via media och liknande stävja kritiska röster att höras.

Så bör man ju som politiker ta lite hänsyn om missnöjet är stort i hela hälften av befolkningen.

Demokrati är lite bredare begrepp än 50% diktatur betéende.

Tittar man även på hur många invandrare som finns i landet är det bland vanliga ursprungssvenskar idag närmare 2/3 eller 66% som röstar för att minska massinvandringen.

Inte heller detta bryr sig dom styrande om öht.

Det är inte demokrati förutom möjligtvis på papperet.

Så britterna skulle ha stannat i EU därför att nästan 50 procent vill det? Vid demokratiska val i västvärlden så är det majoriteten som bestämmer detta oavsett litet försprång de har.

Om ett regeringsunderlag har en röst majoritet i riksdagen så är det de som bestämmer oavsett vd de andra tycker.

Vi väljare har möjligheten att på valdagen rösta på hur vi vill ha det. Men hur vi än röstar så är det majoriteten som kommer att bestämma. Detta oavsett om den består av ett eller flera partier som samarbetar.

Om massinvandringen är en stor fråga för Svenska folket så har vi möjlighet att ta ställning till den vid val till riksdagen. Men hittills så har det inte visat sig vara en stor fråga för majoriteten av väljarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in