2021-06-25, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Folkviljan representeras ju i det systemet av ett högerparti och ett vänsterparti. Men vi får hoppas att alla partier får vara med och bestämma från och med nu. Det är bara då som vårt valsystem fungerar.
En stor nackdel med tvåpartisystem är att dessa partier kan göra vad fan de vill utan att bli straffade för det. De kan föra politiken enväldigt hur de än vill utan att det finns någon form av balans.
Citera
2021-06-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
För många partier i sverige, och alla ska säger sitt m.m. Alla vet att L är ett höger parti, och varför ger så många svenska medelklassare S sin X vid valet varje 4 år....hoppas att vi verkligen bli av med honom. S behöver ett mer utbildad , intellektuellt lperson som ledqare...och ännu en gång trots all retorik, varför har S alödrig haft ett kvinnlig ledare ? Men det verkar som vi får 4 år til av honom. Kan inte alla Sdáre rösta taktist vid valöet för Moderaterna istället ? de fär de 40%+ !

S har haft en kvinnlig partiledare. Mona Sahlin var ju partiledare för S mellan 2007 och 2011
Citera
2021-06-25, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ett alternativ vore att låta riksdagen röst anonymt. Kunde dck bli svårt om inte omöjligt att bilda regering.
Inför nästa val kunde ledamoten få redogöra för sina väljare hur dom röstat.
Citera
2021-06-25, 19:59
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
I så fall måste Lööf budgetförhandla med Vänsterpartiet och jag tror inte hon är redo att ta ett sådant beslut. Heller inte säker på att det skulle tolereras internt. Även om man sällan hör det finns en opposition mot Lööfs vänstersväng.

Hela C:s väsen går numera ut på att blockera SD, till vilket pris som helst - och inget annat. Tror alltså att de kommer samarbeta hårt med vemsomhelst för det. Nu släppte de iofs punkt 44, och det är bara början...

Tänk om Lööf blir statsminister? Då blir jag tokig, för då stämmer alla konspirationer, haha.....
Citera
2021-06-25, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det har jag redan svarat på, vi behöver mer direktdemokrati där väljarna röstar istället för att den politiska eliten röstar, då tar väljarna makten och vi får folkstyre vilket är vad demokrati är.
Direktdemokrati hade i Sverige blivit mindre demokrati, och bara mer hysteri och politisk korrekthet. Folk följer media och SVT mer än vad politiker gör.

Jag ser istället ett problem i att för många röstar. De politiskt insattas röster bör väga tyngre än random svenskar.
Demokrati är inte att så många som möjligt ska rösta, utan att alla som vill rösta ska ges lika rätt och möjlighet.

För att ge politiskt insatta proportionerligt större tyngd bör man på valdagen sända Melodifestivalen, Idol, finalen i fotbolls-EM, matlagning, bön och gudstjänst för att hindra att otillbörliga får för stort inflytande.
Citera
2021-06-25, 20:00
Medlem
Sååå TRÖTT på de flesta politiker som missat den demokratiska aspekten i sitt jobb och helt tappat kontakten med den normala människan. Jag röstar för Direkt demokrati så får alla som vill gå in och rösta på de stora alt kostsamma frågorna - sen har vi ett gäng KOMPETENTA som löser de mer vardagliga frågorna med diverse upphandlingsregler ungefär som i en BRF.
Citera
2021-06-25, 20:04
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det kallas ansvar. Bryssel bryr sig inte om vare sig svenska midsommartraditioner eller svenska regeringskriser och Sverige måste ha sin röst där.
Nej, han kunde skickat vice eller någon annan till mötet.
Citera
2021-06-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, MP bör uteslutas från att vara med och bestämma. Hur vore det inom ramen för vårt valsystem att SD och M vore tvingade att låta Mp vara med och bestämma, och hur skulle detta se ut rent konkret?

Det är ganska sjukt att ett lands politiker väljer att stigmatisera och polarisera samhället så grovt som man gjort.

Förr i tiden kanske man ogillade Sossar om man var Moderat, men det var inte på dagens nivå.

Judarna som ligger bakom dagens politik och styr sjuklövern har gjort allt i sin makt att kuva befolkningen så man inte säger nej till massinvandringen.
Citera
2021-06-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Folkviljan representeras ju i det systemet av ett högerparti och ett vänsterparti. Men vi får hoppas att alla partier får vara med och bestämma från och med nu. Det är bara då som vårt valsystem fungerar.

Nu vet jag inte i vilken värld du lever i. Men i Sveriges riksdag så har aldrig alla partier fått vara med och bestämma.

Oftast har Sverige regerats av olika partier som har samarbetat på olika sätt. Detta innebär alltid att ett litet parti som ingår i regeringsunderlaget har haft mer att säga till om än ett stort oppositionsparti.

Ser vi historisk tillbaka så stöddes ju Socialdemokraterna av VPK och då var ju Sossarna tvungen att ta mer hänsyn till dem än övriga partier i Riksdagen. Dvs de hade mer makt en Moderaterna som oftast var största borgliga parti.

Under alliansens tid så var ju Sossarna största parti och de hade inte mycket att säga till om då.

Som Sveriges valsystem ser ut så kommer vi alltid att ha små partier som har mer makt än vad deras väljare underlag ger. Detta pga av något av de stora partierna måste samarbeta med dem. Det var nog svårt när vi hade en riksdag med fem partier och det blir inte lättare när vi har en riksdag med 7 partier.
Citera
2021-06-25, 20:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Direktdemokrati hade i Sverige blivit mindre demokrati, och bara mer hysteri och politisk korrekthet.

Direktdemokrati kommer leda till att influencers får makten, eftersom folk är för lata och korkade för att sätta sig in i politiska frågor.
Citera
2021-06-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Direktdemokrati hade i Sverige blivit mindre demokrati, och bara mer hysteri och politisk korrekthet. Folk följer media och SVT mer än vad politiker gör.

Jag ser istället ett problem i att för många röstar. De politiskt insattas röster bör väga tyngre än random svenskar.
Demokrati är inte att så många som möjligt ska rösta, utan att alla som vill rösta ska ges lika rätt och möjlighet.

För att ge politiskt insatta proportionerligt större tyngd bör man på valdagen sända Melodifestivalen, Idol, finalen i fotbolls-EM, matlagning, bön och gudstjänst för att hindra att otillbörliga får för stort inflytande.
Man skulle kunna ha direktdemokrati där alla fick en röst t.ex. var fjärde år och fick välja hur stor andel av den rösten de ville använda i olika val och folkomröstningar under de fyra åren.

Även vanlig direktdemokrati bör ju minska valdeltagandet om man tittar på enskilda val och folkomröstningar, vilket bekräftas av Schweiz.
Citera
2021-06-25, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu verkar det gått väldigt fel här.
Jag förklarar kostnader för dig. Jag gör ingen jämförelse.

Kostnaden stiger när byggnader underhålls, renoveras och moderniseras.
Antingen får man låna till det och betala ränta och amortering. Eller så fondera.
Antar att med fondera så menar du att spara i ladorna tills det blir dags för renovering.
Påminner mig om när elbolagen var tvungna att höja avgifterna för att deras nät behövde uppgraderas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in