2021-06-25, 06:13
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu hittar jag inte tillbaka till den, men minns jag rätt skrev du att 140 000 000 hade fått influensavaccinet, men det kan omöjligt stämma...?

Du kan kolla här för lite statistik,

https://www.cdc.gov/flu/prevent/vaccinesupply-2018.htm
2021-06-25, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Ju yngre och friskare man är desto starkare immunförsvar och immunreaktioner har man som jag förstår det. Så det är mer troligt att ju yngre och friskare man är att man faktiskt får biverkningar som alltså är immunreaktioner.

Jag läste idag om en grupp lärare i 35-40-årsåldern där flera vaccinerat sig i närtid nyligen, tydligen hade ingen kunnat lämna vaccinationsmottagningen på 45 minuter till 1 timma för att dom kände sig dåliga direkt, alltså direkta biverkningar som yrsel, svaghetskänsla, att man inte kan stå eller gå normalt därav osv.

Men de blir man väl informerad om innan?
2021-06-25, 08:39
Medlem
Vi måste lita på vetenskapen säger alla duktiga till sitt försvar när de vaccineras men det handlar inte om det tokstollar. Det handlar om de som hanterar vetenskapen mina vänner och vi vet inte heller någonting om långtidseffekterna av vaccinet. De som tar vaccinet nu är experimentpersoner. Det tar normalt flera år innan ett vaccin eller läkemedel får ett godkännande efter olika faser i processen. Det här är påskyndat och det finns säkerligen några lik i garderoben här.....
2021-06-25, 10:24
Medlem
JoLLyBoBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Vi måste lita på vetenskapen säger alla duktiga till sitt försvar när de vaccineras men det handlar inte om det tokstollar. Det handlar om de som hanterar vetenskapen mina vänner och vi vet inte heller någonting om långtidseffekterna av vaccinet. De som tar vaccinet nu är experimentpersoner. Det tar normalt flera år innan ett vaccin eller läkemedel får ett godkännande efter olika faser i processen. Det här är påskyndat och det finns säkerligen några lik i garderoben här.....
Enligt
https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-did-we-develop-a-covid-19-vaccine-so-quickly
så har det bedrivits forskning länge, så att det är helt nytt är ju inte riktig sant.
Ja vaccinet har de tagit fram snabbt men det är ju inte så att de har gissat utan de har ju haft ganska bra information om vad det är.

Citat:
Researchers were not starting from scratch when they learned about SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19.

SARS-CoV-2 is a member of the coronavirus family. According to the National Institute of Allergy and Infectious DiseasesTrusted Source, there are hundreds of coronaviruses — including four that can cause the common cold, as well as the coronaviruses that sparked the SARS, or severe acute respiratory syndrome, epidemic in 2002 and the emergence of MERS, or Middle East respiratory syndrome, in 2012.

Dr. Eric J. Yager, an associate professor of microbiology at Albany College of Pharmacy and Health Sciences in Albany, NY, told MNT that scientists have been studying coronaviruses for over 50 years. This meant scientists had existing data on the structure, genome, and life cycle of this type of virus.
2021-06-25, 11:08
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken:
En kompis blev yr, fick feber och ont i halsen efter båda doserna.
Kände även en enorm trötthet.

FladderfFarfar
: Ganska vanligt, med alla vaccin.

FladderFarfar: Ja, nu menade jag att det inte är ovanligt med biverkningar vid vaccinering... En av uppräknade, eller alla.

Ditt första svar kan tolkas som alla dessa biverkningar tillsammans är vanliga att få med andra vaccin. Men nu ändrar du till att du menade att få en av de uppräknade biverkningarna är vanligt bland andra vaccin?

Man kanske inte rekommenderas att köra bil på en dag efter de andra vaccinen om yrsel är vanligt förekommande?
Jag är ganska säker på att om det är en vanligt förekommande biverkning av andra vacciner, så hade folk rekommenderats att ställa bilen.
Det går ju inte köra bil när man är yr, eller hur? det skulle ju innebära trafikfara.

På den så lägger jag till att en jobbarkompis fick sin andra shot i tisdags... och han kom inte onsdag. Av det jag hörde berättas så fick han i princip alla biverkningar.

Han kände inget efter första.

Jag tar min andra om några dagar...

No fear.
2021-06-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoLLyBoB
Enligt
https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-did-we-develop-a-covid-19-vaccine-so-quickly
så har det bedrivits forskning länge, så att det är helt nytt är ju inte riktig sant.
Ja vaccinet har de tagit fram snabbt men det är ju inte så att de har gissat utan de har ju haft ganska bra information om vad det är.
Visst det är sant men det är också anledningen till att de vågar chansa lite....
2021-06-25, 11:34
Medlem
JoLLyBoBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Visst det är sant men det är också anledningen till att de vågar chansa lite....

Självklart chansar de lite, och det är upp till var och en att väga fördelar och nackdelar. Jag såg bara nackdelar men svängde över och är nu färdigvaccinerad. Det är gjort och ingen idé att ångra eller titta tillbaka. Man bara hoppas på att det går bra, ungefär som när man sätter sig på ett flygplan!
2021-06-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoLLyBoB
Självklart chansar de lite, och det är upp till var och en att väga fördelar och nackdelar. Jag såg bara nackdelar men svängde över och är nu färdigvaccinerad. Det är gjort och ingen idé att ångra eller titta tillbaka. Man bara hoppas på att det går bra, ungefär som när man sätter sig på ett flygplan!
Jo men du har ju ingen aning om långtidseffekter? jag pratar 3år, 5 år, 10 år och inte om 15 minuter som en del verkar tro.
2021-06-25, 12:30
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
På den så lägger jag till att en jobbarkompis fick sin andra shot i tisdags... och han kom inte onsdag. Av det jag hörde berättas så fick han i princip alla biverkningar.

Han kände inget efter första.

Jag tar min andra om några dagar...

No fear.

Ja okej så du menar alltså att det är vanligare med biverkningar från C19-vaccin jämfört med andra vaccin?
2021-06-25, 13:03
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Alla jag känner till som fått Pfizers vaccin fick en del ont i armen så att säga. Inte lite, men inte väldigt svårt heller, men ändå så man känner av det och svårt att ligga på armen eller höja upp den.

Tog igår och kan bekräfta den.

Gör ont i axeln, men var exakt samma biverkningar när jag tog TBE sprutan på samma ställe för 2 veckor sen.
2021-06-25, 16:07
Medlem
En vecka efter min första vaccinering nu. Dagen efter vaknade jag med följande biverkningar:
  • huvudvärk
  • värk kring injektionsområdet
  • muskelvärk
  • mens
  • enorm trötthet

Mycket värre kanske det blir vid vaccination nummer 2 (har jag hört). 🤔
2021-06-25, 17:02
Medlem
Det är ganska känt att man kan få blodproppar av för lång flygning speciellt piloter som sitter många timmar i streck. och det finns teorier om att vaccinet kan öka chansen att få blodpropp i benen av flygning. Tydligen är det 4 vaccinerade piloter i UK som dött.

https://www.thegatewaypundit.com/2021/06/four-healthy-british-airways-pilots-die-one-week-airline-says-no-link-covid-19-vaccine/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in