2021-06-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Kritiken när det gäller Svenska val från internationella valövervakare var vid sista valet var följande.

1. Familjeröstning. Dvs någon i familjen tilläts hjälpa en person att rösta. Detta brukar ske när en handikappad person ska rösta. Detta är inte tillåtet utan i ett sådant fall så ska en valförrättare hjälpa till.

2. Poströsterna öppnades för tidigt i vissa vallokaler. Poströsterna får öppnas först efter att vallokalen har stängt.

3. Valsedlarna står öppet och pga av det så kan alla se vilken valsedel man tar.

Punkt 1 och 2 var något som skedde i enstaka fall och är pga av det mindre allvarligt.

Punkt 3 är något som borde vara åtgärdat till nästa val. Punkt 3 är den mer allvarlig punkten. Men även ha skiljer det åt mellan vallokaler. Jag har varit med om att vissa vallokaler har valsedlarna placerade så att man ingen kan se vilken man har tagit och andra står det helt öppet.

Men denna kritik är lätt att åtgärda inför kommande val. Följer valförrättarna nuvarande regler så blir det har vi inget problem med punkt 1 och 2.

Punkt 3 är relativt enkelt att åtgärda. Det kräver valsedlarna placeras i ett bås och man släpps fram en och en till detta bås.

Punkt 3 löses enklast av den enskilde genom att ha med sig valsedlar till vallokalen. (De flesta partierna lämnar ju sådana i brevlådan redan innan poströstningen startar.) Alternativt, om man inte har ett familjeöverhuvud som förbjuder det, tar man flera olika valsedlar i vallokalen. Ser det inte som ett allvarligt problem, även om det naturligtvis borde åtgärdas av valförrättaren.
Citera
2021-06-25, 14:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag håller inte med om att dessa är vänstertidningar men jag tycker det är en översimplifiering att beskriva medielandskapet i Sverige genom att endast titta på tidningarna. TV-rutan har en stenhård vänsterlutning och om vi tittar på undersökningarna om partilutning på SVT så ser vi även i statligmedia att det är oroande många Miljömuppar som jobbar där. Alla som såg intervjerna med Joakim Ruist och Polischefen vad-han-nu-heter kan inte med gott samvete påstå att dessa inte står bakom den extrema invandringspolitiken.

Det räcker med att de lobbade hårt för Löfven som statsminister 2018 för att förstå att de är sossetidnigar.

Citat:
Mycket kan man lösa digitalt. Ett digitalt röstsystem i vallokalerna kan vara att föredra. Där är det mer en fråga om att allmänheten ska lita på ett sådant system.

Men problemet är ju om en röstning ska ske på distans. Då tappar man ju möjligheten att se till att det är hemliga val.

Röstning på distans är inget problem, du kan t.o.m deklarera på distans sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Klart det går att lösa digitalt.. frågan är hur man bygger tillit till att man både är anonym det och att det inte byggs in några bakdörrar som gör att resultat kan manipuleras. Jag tror att misstro är största bristen

Givetvis ska detta utarbetas av experter och det ska vara öppen kod som granskas av andra experter. Precis som man idag har valobservatörer ska man även ha det med ett digitalt system som t.ex. granskar att rätt system körs mm.

Vanliga människor kan inte bedöma detta men de kan lita på det när det kan granskas av alla som har kompetens, precis som de kan lita på att en internetbank är säker.
Citera
2021-06-25, 14:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Om man sätter definitionerna inom ramen för riksdagspartierna så menar jag givetvis M/KD/SD.

Även om de ovannämnda inte är i närheten lika extrema som NMR och AfS.

Men inget av M/KD/SD är ens nästan nationalkonservativt, så det blir ju en fullständigt felaktig inramning.

M och KD har ju inte ens något nationellt narrativ att slira på...

M är ett ängsligt "arbetarparti" som bytt ståndpunkt fler gånger än en kappvändare hinner vända kappan jag under en livstid och KD är ett "välfärdsparti" som styrs av en narcissistisk pissmyra vilka utger sig för att ha en saga från Mellanöstern som grundläggande styrdokument.

Eftersom SD är socialkonservativa kanske det ärligaste egentligen hade varit att peta in dem i vänsterarmen där deras politik faktiskt hör hemma.
Citera
2021-06-25, 14:14
Bannlyst
Citat:
Kritiken när det gäller Svenska val från internationella valövervakare var vid sista valet var följande.

1. Familjeröstning. Dvs någon i familjen tilläts hjälpa en person att rösta. Detta brukar ske när en handikappad person ska rösta. Detta är inte tillåtet utan i ett sådant fall så ska en valförrättare hjälpa till.

2. Poströsterna öppnades för tidigt i vissa vallokaler. Poströsterna får öppnas först efter att vallokalen har stängt.

3. Valsedlarna står öppet och pga av det så kan alla se vilken valsedel man tar.

Punkt 1 och 2 var något som skedde i enstaka fall och är pga av det mindre allvarligt.

Punkt 3 är något som borde vara åtgärdat till nästa val. Punkt 3 är den mer allvarlig punkten. Men även ha skiljer det åt mellan vallokaler. Jag har varit med om att vissa vallokaler har valsedlarna placerade så att man ingen kan se vilken man har tagit och andra står det helt öppet.

Men denna kritik är lätt att åtgärda inför kommande val. Följer valförrättarna nuvarande regler så blir det har vi inget problem med punkt 1 och 2.

Punkt 3 är relativt enkelt att åtgärda. Det kräver valsedlarna placeras i ett bås och man släpps fram en och en till detta bås.
Punkt 3 är redan åtgärdat och användes först vid EU valet 2019.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Punkt 3 löses enklast av den enskilde genom att ha med sig valsedlar till vallokalen. (De flesta partierna lämnar ju sådana i brevlådan redan innan poströstningen startar.) Alternativt, om man inte har ett familjeöverhuvud som förbjuder det, tar man flera olika valsedlar i vallokalen. Ser det inte som ett allvarligt problem, även om det naturligtvis borde åtgärdas av valförrättaren.

Det funkar inte så bra när posten råkar "slarva bort" lastpallar med valsedlar från SD eller när brevbärare vägrar dela ut dem. Att ta alla valsedlar vid bordet signalerar också att man tänker rösta på något "suspekt".
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Just budgeten är knepigare. Där räcker det inte att släppa fram. C och V måste rösta på samma budget.

Givetvis, men det blir enklare matematik efter ett extraval då L troligen är borta. Med bara ett sk. mittenparti, så får C än lättare att avvisa det brun-blåa blocket och än svårare att inte inleda budgetsamarbete även med V vid bordet.
Citera
2021-06-25, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Men inget av M/KD/SD är ens nästan nationalkonservativt, så det blir ju en fullständigt felaktig inramning.

M och KD har ju inte ens något nationellt narrativ att slira på...

M är ett ängsligt "arbetarparti" som bytt ståndpunkt fler gånger än en kappvändare hinner vända kappan jag under en livstid och KD är ett "välfärdsparti" som styrs av en narcissistisk pissmyra vilka utger sig för att ha en saga från Mellanöstern som grundläggande styrdokument.

Eftersom SD är socialkonservativa kanske det ärligaste egentligen hade varit att peta in dem i vänsterarmen där deras politik faktiskt hör hemma.
SD är nationalister och konservativa.

M/KD är betydligt mer konservativa än S/C/L.

Således är jag inte helt ute och cyklar när jag placerar de tre partierna inom facket nationalkonservativa även om M/KD inte är regelrätta nationalkonservativa partier. Men mer konservativa än de andra 5.
Citera
2021-06-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP

Ja man tar med sig en valsedel för sitt eget parti hemifrån. I vallokalen plockar man på sig ett gäng MP-röstsedlar och slänger i papperskorgen.

Samma princip som Ron Swanson har när det gäller vego-bacon: https://www.youtube.com/watch?v=K7mqI5klgaQ
Citera
2021-06-25, 14:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Du vill få det att låta som att det förekommer omfattande valfusk runt om i landet som påverkar valresultatet och mandatfördelningen. Och ditt argument är att det står några sossar som propagerar några meter för mycket innanför vallokalen. Visserligen är det ett brott, men att ha det som anledning till att misstro dagens valsystem med fysiska valsedlar är ju bara absurt.

Folk har en hjärna. De byter inte uppfattning och röstar S bara för att några sossar delar ut valsedlar precis utanför vallokalen eller innanför vallokalen.

Var skrev jag det handlade om sossar?
I detta fallet handlade om en Moderat.
Du verkar heller inte begripa varför vi har en vallag, och varför man inte kan skita i sagda lag.
Googla gärna "Slippery slope", så kanske det lossnar.
Om inte så betackar jag mig från vidare diskussion med dig, då jag har en stark känsla att det är ett fasansfullt slöseri med tid.
Citera
2021-06-25, 14:18
Medlem
cerns avatar
Det här måste ju bara ta på Stefans krafter.. Hela skiten hänger på hans axlar.

Hur fan orkar han stå ut som Sveriges sämsta stadsminister?
Citera
2021-06-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag skulle vända på det å säga varför du inte tycker om dagens politik? Som det är nu så det redan ett form av kaos som fick sossarna att ändra sin politik rätt radikalt för att göra centern nöjda och på det stora hela så borde iaf den borgerliga sidan var tämligen nöjda då de flesta sakpolitiska beslut varit till favör för det borgliga blocket, men det verkar som att det sticker i ögonen för de som röstat blått då politiken som förs spelar mindre roll än vem som blev stadsminister verkar det som. Sossarna sålde sej fruktansvärt dyrt för att behålla makten och hur vänstern har gått med på alla dessa punkterna innan är helt otroligt då politiken som bedrivits varit blåare än under Reinfeldt vilket är riktigt intressant. Centern och liberalerna har med sin politik drivit sossarna såpass långt åt höger som inget annat parti skulle klarat av att göra under en såpass kort tid. Om detta är bra eller dåligt beror givetvis vad man röstar på, men jag måste nog säga att det hela varit en riktigt stor bedrift att lyckas styra om Sveriges största parti så mycket. Det är ju typ som att SD skulle ändra sej och istället vilja ta in fler flyktingar 😁

Det är riktigt att det är oreda i politikens innehåll idag, men hela konstruktionen med JÖK:en och de märkliga allianserna syftar just till stabilitet, vilket i svensk politik är detsamma som att hålla SD utanför. Som nationalist vill jag se så mycket kaos som möjligt och tar gärna tio extraval på ett år. Status quo behöver brytas, de vänsterliberalas grepp lösas upp.
Citera
2021-06-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
"Nyamko Sabuni har via sin pressekreterare Anton Johansson avböjt intervju."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgW0R1/hard-intern-kritik-mot-sabuni-surrat-fast-sig-vid-masten-och-balanse

Vill Sabuni inte gå i respons på vad hennes partikamrater uttalar sig om fastän hon blir erbjuden detta har jag svårt att se att man kan beskylla media/Aftonbladet för att driva någon sorts agenda i frågan.

Att hon blir erbjuden att kommentera hindrar ju inte att deras artiklar i frågan är kraftigt vinklade. Varför skulle inte AB ha en agenda här menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in