2021-06-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det skulle kräva att vi ändrar på en av våra grundlagar. I regeringsformen så står det att Riksdagen utses genom fria, hemliga och direkta val.

Om vi tillåter att man röstar i digitala val så är det svårt att upprätthålla valhemligheten.

Nej det skulle det inte... Du måste fortfarande visa legitimation i de val vi har just nu. Att tillämpa anonymisering efter verifikation är inte svårt.
Citera
2021-06-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Extra val måste ske inom 3 månader. Det kan dock vara svårt att lyckas med detta, eftersom det är en jätteprocess att genomföra ett riksdagsval.
  • Miljontals valsedlar som måste tryckas
  • Valförrättare som måste utbildas
  • Rösträkanare måste utbildas
  • osv, osv
Valets integritet måste säkras till alla pris.
Vid schemalagda allmänna riksdagsval påbörjas denna process långt innan valet

När det gäller valförrättare och rösträknare så är det inte så svårt att utbilda dem som man kan tro. De flesta av dem är frivilliga och har oftast deltagit ett antal val. De behöver påminnas om vilka regler som gäller och om det har tillkommit nya regler.

Ett råd till er som är kritiska mot det svenska valsystemet ta och anmäl er som valförrättare så kommer ni att få en bra inblick på hur det fungerar i verkligheten.
Citera
2021-06-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej men jag vet att det går att bygga säkra digitala system då det ligger inom min expertis.

Men det kommer inte att göras. Man kan ju inte ens hålla i den säkerhetsklassade informationen man har idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandling

Och här skulle man ha starka incitament att snoka i registren.
Citera
2021-06-25, 12:36
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Hur tänker de liberaler som vill att partiet ska tillbaka in i JÖKen?

Några av dem positionerar sig rimligtvis inför ett byte till C och ger en sista känga.
Citera
2021-06-25, 12:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Men det kommer inte att göras. Man kan ju inte ens hålla i den säkerhetsklassade informationen man har idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandling

Och här skulle man ha starka incitament att snoka i registren.

Det är ett lösbart problem och det ger högre säkerhet än manuella val. Men ska vi gå in på en djup diskussion om detta bör det göras i en annan tråd och det kräver teknisk kompetens för att förstå detta. En vanlig svensson utan kompetens kan förstås dra märkliga slutsatser baserat på bristande förståelse men folk med kryptologisk kunskap kan diskutera detta på ett djupare plan.
Citera
2021-06-25, 12:43
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om SD skulle ingå i en sådan konstellation (dvs M har förankrat budgeten hos SD) kommer SD sjunka istället, och C, S, Mp kommer aldrig godkänna det. Jag ser det som helt uteslutet.

Fast ändå... är det inte rätt uppenbart att det är precis den konstellationen C tvingar fram?
Jag tycker detta varit tydligt sedan förra valet. C har konsekvent gjort utspel i liberal riktning, och gett sig på frågor som tagit väljare från L och MP.

SD kommer att tjäna på att kunna ha kvar oppositionsretoriken, men ändå tvinga till sig delar eftersom M annars riskerar att tappa väljare till SD.
Likaså på andra flanken, med V och S.

De stora förlorarna är MP och eventuellt KD. Jag räknar tyvärr med att L åker. Om de lyckas skaka av sig Björklundsfrågorna och etablera sig som en vass röst så kanske... men tiden är nog för knapp.

C vill uppenbarligen ha ett nyval innan L hinner sätta in en push.
Citera
2021-06-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Nej det skulle det inte... Du måste fortfarande visa legitimation i de val vi har just nu. Att tillämpa anonymisering efter verifikation är inte svårt.

Att upprätt hålla valhemligheten är mer är något helt annat än legitimering. Röstlängderna som man legitimerar sig emot visar bara att man har rätt att rösta.

Men valhemligheten idag skyddas genom att valet sker i bås. Båsen placering ska vara sån att det ska vara svårt att någon ska kunna se hur du röstar. Det får inte finnas någon annan i lokalen än de som röstar, ja förutom valförrättarnas som även de inte får stå i närheten av båsen eller vara ensam. De får bara ha översikt över lokalen.

Hur kan du hemliga och fria garanteras om du sitter hemma vid din dator eller mobil röstar är ju omöjligt. Någon kan ju exempelvis övervaka hur du röstar eller tvinga dig.
Citera
2021-06-25, 12:45
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag tror nog VPK sakta men säkert försöker flytta fram positionerna nu. S och C spände bågen för starkt och strängen brast.

Nooshi Dadgostar gör sig klar att möta morgondagen:

www.youtube.com/watch?v=-LH6u7OcO4g

Nej, hon kommer inte gå C till mötes på att ge rika mindre skatt. Det är narare V som spännt ba7gen och nu är det payback time för gamla uppoffringar av alla dessa tidigare V ledare. Daghostar har fått blodvittring.
Citera
2021-06-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag följer med intresse det ni skriver i denna tråd.
Själv är jag vänstersosse och vill dels ha ett extraval nu och dels att UK blir statsminister med stöd av KD och SD.
Detta skulle resultera i att vi kunde få tillbaka en S-regering efter det ordinarie valet 2022.
Skälet till att jag tror detta är att en borgerlig regering med stöd av SD aldrig kommer att ge SD det inflytande som JÅ vill ha, och då kommer flera av de som röstade på SD i extravalet att gå över till att rösta på AFS i det ordinarie valet 2022, och då kommer SD att tappa flera röster och därmed sitt inflytande på politiken.
Detta är den stora vinsten med ett extraval nu. På ett år kommer inte en borgerlig regering hinna förstöra lika mycket som om de skulle vinna valet 2022.
Precis den analysen delar jag också. Låt SD vara med och ta ansvar och väljarstödet för dem kommer minska. Annie Lööfs kamp mot SD handlar inte om nazistskräck utan om att hon vill att SD ska fortsätta ta väljare från S. Så länge de får ha på sig offerkoftan och påstå sig vara utfrusna och mobbade kommer deras väljarbas fortsätta att växa. Annie Lööf är inte så dum att hon inte fattar detta, tvärtom är det hennes kallt uttänkta strategi för att få S att minska. Däremot så tror jag inte att en minoritetsregering bestående av M, SD och KD skulle kunna åstadkomma det. En sådan regering skulle bli alltför bräcklig och fortfarande vara beroende av andra partier. Det skulle kunna göra att Annie Lööf återigen skulle få inflytande över regeringspolitiken. Jag tror en stabil majoritetsregering bestående av S, M och SD vore det bästa. Då skulle istället centern lämnas helt utan inflytande och SD-rädda sossar skulle istället vända sig till Vänsterpartiet som skulle kunna öka sitt väljarstöd markant.
Senast redigerad av Sculker 2021-06-25 kl. 12:47. Anledning: stavfel
Citera
2021-06-25, 12:47
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Varför kan du inte använda samma tänk när du funderar på att ge bort din röst till liberalerna?

Samma problem kommer uppstå mellan L och SD som mellan V och C fast då kommer det handla om migrationen främst istället för den ekonomiska politiken.

Därför att det inte handlar om sakpoliik nu, det handlar om att borgerliga blocket skall överleva. Jag kommer inte ge dem min röst i valet 22. Då måste de stå på egna ben.
Citera
2021-06-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Okej trodde du menade SÄPO men då vet jag inte vilka du syftade på och förstår inte inlägget.

Finns ett citat från 90-talet av Göran Johansson "Vad skall vi med SÄPO till när vi har SAPO?". Det sågs av rätt många som en bekräftelse på att (S) hade en egen hemlig polis ungefär som om vi levt i DDR.

De hemliga spion organisationer som (S) ertrappats med skulle varit nedlagda redan men flera misstänkte att (S) fortfarande höll på med sådant. Får du tag i en kopia av deras vitbok från början av 90-talet finns det mycket obehagligt att läsa...
Citera
2021-06-25, 12:49
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag följer med intresse det ni skriver i denna tråd.
Själv är jag vänstersosse och vill dels ha ett extraval nu och dels att UK blir statsminister med stöd av KD och SD.
Detta skulle resultera i att vi kunde få tillbaka en S-regering efter det ordinarie valet 2022.
Skälet till att jag tror detta är att en borgerlig regering med stöd av SD aldrig kommer att ge SD det inflytande som JÅ vill ha, och då kommer flera av de som röstade på SD i extravalet att gå över till att rösta på AFS i det ordinarie valet 2022, och då kommer SD att tappa flera röster och därmed sitt inflytande på politiken.
Detta är den stora vinsten med ett extraval nu. På ett år kommer inte en borgerlig regering hinna förstöra lika mycket som om de skulle vinna valet 2022.

Fantisera hur mycket du vill. Ingen tung partipolitik kommer att avhandlas mellan extravalet och det riktiga valet 22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in