2021-06-24, 11:54
Medlem
Vill köpa min första bil för ca 20-30k. Är det bara att gå in på blocket, hitta en en bil, testköra och se hur man tycker och sen swisha ägaren summan? Hur får man bevis att man äger bilen? Borde man skriva bilen under sig själv eller en föräldrar? Något mer man borde tänka på..? Uppskattar hjälp
Citera
2021-06-24, 12:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Vill köpa min första bil för ca 20-30k. Är det bara att gå in på blocket, hitta en en bil, testköra och se hur man tycker och sen swisha ägaren summan? Hur får man bevis att man äger bilen? Borde man skriva bilen under sig själv eller en föräldrar? Något mer man borde tänka på..? Uppskattar hjälp

Köper du den privat är det normala att ni gör ägarbytet på plats/tillsammans. Det går att göra via internet, appen eller fysiskt på regbeviset (del 2, lägg det i så fall på lådan tillsammans). Du får ordna försäkring på bilen. Det är inte ovanligt att man tillsammans går till banken så att säljaren ser att betalning görs (av bankpersonalen) om det är för stort belopp för att swisha. Skriv avtal/kvitto.

Kolla även innan att det inte finns leasing- eller kreditspärr.

Är det du som äger och använder bilen ställer du den rimligen på dig själv. Bor du hemma kan du ev ställa den på en förälder av försäkringsskäl.
Senast redigerad av Stygotius 2021-06-24 kl. 12:29.
Citera
2021-06-24, 12:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Skriv gärna ett kvitto på affären.
Ni ska båda två skriva på del 2 av registreringsbeviset som avser ägarbyte, se till personligen att det blir inskickat. Alternativt gör ni ägarbytet direkt i transportstyrelsens app.
Ring ditt försäkringsbolag och försäkra bilen.
Tuta och kör!

Se till att du får alla nycklar och papper som tillhör bilen.

Att skriva bilen på föräldrarna kan vara lite trixigt beroende på vilka villkor försäkringsbolaget har.
Citera
2021-06-24, 12:27
Medlem
halaltarzans avatar
Skulle vilja påstå att man vare sig säljer eller köper bilen privat i Sverige 2021, finns alldeles för mycket lurifaxar där ute. Så mitt råd är att - trots att det kan verka lite dyrare - köpa bil på en seriös firma.
Senast redigerad av halaltarzan 2021-06-24 kl. 12:30.
Citera
2021-06-24, 13:22
Medlem
Jag brukar skriva ut två exemplar av annonsen (finns säkert mallar på t.ex. blocket också). Skriver dit att kontant betalning/swish/banköverföring skett och mottagits av säljaren. Undertecknas av båda på plats.

Är själv inte bra på bilar och motorer, men kollar innan köpet upp vanliga fel som är lätta att upptäcka vid snabb inspektion och provkörning. Gör också en noggrann koll på värdet på olika bilsidor, t.ex. autouncle, beträffande modell, år, mil, extrautrustning osv.

Om du inte är helt urfattig verkar det inte stå så mycket pengar på spel för dig heller om det blir något fel. Jag hade satsat på något märke som är skapligt värdebeständigt ändå.

Kolla även upp bilen på nätet. Carfax är bra men kostar. Transportstyrelsen har en enkel sida där du får information om bilen genom en sökning på registreringsnumret. Viktigt att kolla upp hur långt det är kvar till besiktningen (helst närmare ett år för en gammal bil), årsskatten (kan bli en obehaglig överraskning annars), uppskattad bränsleförbrukning och en massa andra uppgifter.

Superviktigt att du ser till att skaffa en försäkring direkt efter köpet. Blir väldigt dyrt annars om trafikförsäkringsföreningen träder in och kräver försäkringspremier i efterhand.
Citera
2021-06-24, 13:37
Moderator
Trafik och körkortsfrågor --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2021-06-24, 16:43
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:

Mitt råd är att köpa en vanlig enkel bil som första bil. Undvik "billiga" tyska premiumbilar. Köper du en sådan och i synnerhet av Ahmed eller Ali så kommer din första bil att garanterat bli en ekonomisk mardröm. Ett tips är att köpa en bil som är 30 år eller äldre. Dessa går som veteraner och du slipper skatt och försäkringen är billig. Dessutom är chansen stor att du kan sälja bilen med vinst. Kolla tillgången på delar bara.
Citera
2021-06-24, 17:08
Medlem
arakas avatar
Grundregler.
1. Gör inga affärer med MENA.
2. Köp asiatiskt.
3. Köp inte europeiskt.
Citera
2021-06-25, 00:15
Medlem
Dille24s avatar
Jag håller väl inte riktigt med, många affärer görs fortfarande privat. Har själv köpt mina senaste bilar av Ali och Mohammed, det har verkligen varit både hiss och diss. Som tur är finns Ali och Mohammed runt hörnet och köper gärna tillbaka bilarna innan de trillat ner i det svarta hål som dessa bilar snabbt gör. - Mitt råd här är väl att ha is i magen och sälj innan du lagt ner en massa pengar på skiten.

Se till att ägarbytet görs i appen och se till att få besittning av bil och alla nycklar så fort swish eller byte av pengar kommer på tal. Kontrollera att säljaren verkligen är den som står som ägare och att hen kan identifiera sig med körkort - vilket även behövs när ägarbyte ska ske. Undvik Mohammed som säljer till sin kusin med endast ett kopierat körkort på papper. Känns det skumt så dra dig ur innan du gör något du ångrar.

De allra flesta är faktiskt hyfsat hederliga och jag känner att det är tryggare att köpa bil än att sälja den.
Citera
2021-06-25, 00:16
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Grundregler.
1. Gör inga affärer med MENA.
2. Köp asiatiskt.
3. Köp inte europeiskt.

Hehe, jag tycker nog att man tryggt kan göra tvärt om, men undvik som sagt premium modeller från BMW, Mercedes och Audi. Renault gör bra bilar, Opel och Peugeot likaså.
Citera
2021-06-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skriv gärna ett kvitto på affären.
Ni ska båda två skriva på del 2 av registreringsbeviset som avser ägarbyte, se till personligen att det blir inskickat.

Inte för att vara den, men man ska aldrig skicka med ägarpapper till nya ägaren.
Bara gamla ägaren som kan få skit för det om dom inte blir inskickade.
Citera
2021-06-25, 00:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Inte för att vara den, men man ska aldrig skicka med ägarpapper till nya ägaren.
Bara gamla ägaren som kan få skit för det om dom inte blir inskickade.

Man kan ju gå till brevlådan tillsammans och slänga i brevet. Ännu enklare är att göra det via nätet. Du har rätt i att det är den gamla ägaren som kan få skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in