Citat:
Ursprungligen postat av
Manprinsen
Min oro är att Lööf snart får panik över att hon inte har något lag att spela med längre. Då kommer hon krypandes tillbaka till sina forna allianskamrater och Kristersson ser sin chans att kunna bli statsminister. Vore betryggande om M och KD kunde gå ut och deklarera att det inte finns något intresse av ett regeringssamarbete med C...
Det är inte omöjligt, men det skulle nog kosta C många väljare. Personkulten kring Lööf är stark och hennes retorik sätter spår. Hon har haft Åkesson som fiende nummer ett i flera år, lekt upprörd och arg över hans uttalanden i TV, osv. Det är ett irrationellt hat för SD som driver Lööf till att måla in sig i det hörn hon nu befinner sig i. Ingen rationell politiker hade agerat som Lööf gjort sedan Januariavtalet. Nu börjar man dessutom brunsmeta Vänsterpartiet. Min gissning är att S kommer förlora till V till nästa val (när det nu blir) och att C kommer minska något. Samtidigt finns det nog många liberala väljare som är anti-SD, som i sin tur kan byta från L till C.
Problemet är att liberala väljare i C och L har låst sig så jävla hårt i att inte gilla SD att man vägrar kompromisser. Det kommer kosta dem dyrt. Jag tror dock det kommer lätta till 2026, som sagt. Men så länge Lööf är partiledare för C tror jag Alliansen är död, och tiden där SD utan inflytande står bakom en högerregering är borta. Så länge SD har närmare 20 än 10 % kommer högerblocket vara beroende av dem.
Vi har i princip bara tre partier i riksdagen som är intresserade av att diskutera med alla andra. M, Kd och SD. Övriga partier utesluter minst ett parti. C, S, Mp och V utesluter alla SD. Det ställer till med en jävla massa problem rent parlamentariskt och folk kommer tröttna på det.