2021-06-24, 16:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
De behöver fortfarande 50%. Tror dock att det inte är omöjligt. M 28%, SD 25%, KD 7%.

Om C står i mitten och inte vill samarbeta med kommunisterna så behöver inte de konservativa 50%, då räcker det med att de är större än de rödgröna.
Citera
2021-06-24, 16:20
Medlem
Jag tycker Sabuni står på sig bra nu, troligtvis har hon väl börjat visa mer av sin riktiga politisk sida än att hålla på att tramsa omkring JÖK.
Citera
2021-06-24, 16:24
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Lööf sa klart och tydligt idag att hon inte kommer att budgetförhandla med V. Hur i helvete ska då S komma till makten igen ens efter ett val eller extraval? Jag undrar om inte mästerförhandlaren har nått vägs ände och att nästa partiledare i S måste börja odla relationerna med SD om S ska ha någon chans att bilda regering i framtiden.

Lööf kan ju faktiskt släppa fram en regering Löfven III utan att släppa igenom budgeten. På måndag kommer den första sonderingsrundan. Talmannen ber Löfven att bilda regering. Lööf säger att JÖK inte längre gäller, eftersom L har lämnat och Löfven blev misstroendeförklarad. Detta betyder att punkt 44 inte längre är på bordet, vilket löser många knutar på vänstersidan. I kammaren röstar S och MP "ja" till Löfven III; M, KD, L och SD röstar "nej" och C och V trycker på "avstår". Då blir Löfven statsminister igen pga Sveriges sjuka system med negativ parlamentarism.

Men nu kommer budgeten! Den är framförhandlad mellan S och MP. C vill inte vara med eftersom V har kunnat påverka budgeten lite. När den läggs fram röstas den därför ned av C, L, M, KD och SD. Istället läggs Ms och KDs skuggbudget fram. V, MP och S har inte mandat nog att döda den. Istället får denna stöd i kammaren av C, L, M, KD och SD. Skuggbudgeten antas och Löfven måste administrera Sverige med en borgerlig budget, precis som var fallet 2019.

På grund av mandatfördelningen har alltså C makt att få tillbaka Löfven som regeringschef OCH att få igenom sin önskade budget utan att förhandla med V.

Den här absurda situationen kan bara lösas efter ett nytt val där L och MP åker ur, samt att M, KD och SD tillsammans får mer än 175 mandat.
Citera
2021-06-24, 16:25
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har funderat lite på det här med hur Annie Lööf låter. För mig skär det så illa i öronen att jag måste dra ned ljudet kraftigt eftersom jag inte klarar av att lyssna på henne annars.

Men jag har funderat på om jag uppfattar henne så bara för att jag tycker så illa om henne som politiker och människa eller om det är så att även de som gillar henne plågas av hennes röst.

Så vad säger ni som gillar henne, känns det behagligt att lyssna på henne eller plågas ni också?

Annie Lööf framstår som kärringaktig/tantig, polemisk, korkad och hon har absolut ingen pondus. Jämför med Sabuni och Ebba som båda har en självklar tydlighet, tyngd och pondus när de talar offentligt. Lööf spelar vuxen och självsäker, men hon lurar väl ingen eftersom hon gör det så dåligt. Att inte kunna prata (pjata) rent gör inte saken bättre. Talpedagog nästa, tack.

Och sedan var det ju det här med tänderna... Att ha white trash-tänder som spretar åt alla håll och kanter fungerar inte om du vill framstå som en trovärdig ledartyp. Hur svårt kan det vara att gå till tandläkaren och fixa detta?
Citera
2021-06-24, 16:25
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Nej, som sagt är det så här parlamentarisk demokrati ska fungera. Kohandel, fiffel, populism och mobbing. Det är så här det är tänkt.

Ja, Annie är farlig men hon är farlig inom den parlamentariska demokratins ruttna ramar.

Med en dåres envishet upprepar jag mitt mantra: Den representativa demokratin har nått vägs ände!
Låt oss så snart som möjligt gå över till direktdemokrati via internet, där mjukvaran är 'open source' som möjliggör för varje enskild individ att kontrollera att dennes röst blivit registrerad på korrekt vis.

Politiker är det enskilt största hotet mot demokratin.
Citera
2021-06-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Man kan bilda regering utan 50%
pärenäsans regering innehåller ju bara typ 30% , vakna.

Jag är vaken. Det är ju för att V, L och C har släppt fram den regeringen = över 50%.
Citera
2021-06-24, 16:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag är vaken. Det är ju för att V, L och C har släppt fram den regeringen = över 50%.
Ja, och C måste välja, vill de släppa fram V eller de borgerliga.
Citera
2021-06-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Lööf kan ju faktiskt släppa fram en regering Löfven III utan att släppa igenom budgeten. På måndag kommer den första sonderingsrundan. Talmannen ber Löfven att bilda regering. Lööf säger att JÖK inte längre gäller, eftersom L har lämnat och Löfven blev misstroendeförklarad. Detta betyder att punkt 44 inte längre är på bordet, vilket löser många knutar på vänstersidan. I kammaren röstar S och MP "ja" till Löfven III; M, KD, L och SD röstar "nej" och C och V trycker på "avstår". Då blir Löfven statsminister igen pga Sveriges sjuka system med negativ parlamentarism.

Men nu kommer budgeten! Den är framförhandlad mellan S och MP. C vill inte vara med eftersom V har kunnat påverka budgeten lite. När den läggs fram röstas den därför ned av C, L, M, KD och SD. Istället läggs Ms och KDs skuggbudget fram. V, MP och S har inte mandat nog att döda den. Istället får denna stöd i kammaren av C, L, M, KD och SD. Skuggbudgeten antas och Löfven måste administrera Sverige med en borgerlig budget, precis som var fallet 2019.

På grund av mandatfördelningen har alltså C makt att få tillbaka Löfven som regeringschef OCH att få igenom sin önskade budget utan att förhandla med V.

Den här absurda situationen kan bara lösas efter ett nytt val där L och MP åker ur, samt att M, KD och SD tillsammans får mer än 175 mandat.

Det senare är både sannolikt och önskvärt. MP är enligt min uppfattning det parti som har sämst grundsyn och inställning till ekonomi. God ekonomi med tillväxt är den viktigaste förutsättningen för bra miljöpolitik. De är det absolut mest verklighetsfrånvända partiet. T o m V och kommunisterna har en sundare syn på ekonomi. Det är lite orättvist att L åker ut för gamla synder nu när inriktningen är rätt.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Ja C har nått vägs ände nu, de ville med sina få procent exkludera både V+SD men måste nu släppa fram ett av dessa partier till makten. C får nu alltså visa vad de mest ogillar, kommunister eller SD.
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är L:s enda chans skulle jag vilja påstå. Backar Sabuni är det slut, står hon på sig visar hon ryggrad och blir vid ett extraval antagligen belönad med taktikröster.

Det är två fatala misstag som har gjort att Liberalernas oppinionssiffror ser ut som de gör.

1. Pakten med S som Jan Björklund tillsammans med Annie Lööf fixade genom januariavtalet.

2. Namnbytet till Liberalerna. Liberal är idag lite av ett skällsord och väl förenligt med filmen de nyligen släppte.

Folkpartiets gamla väljare är knappast liberala sett till ordets betydelse/laddning idag. Det är gissningsvis dessa väljare man nu tappat.

Sabuni gör helt rätt taktiskt. Partiets överlevnad hänger på att de tvingar C att välja. Skulle de mot förmodan åka ut ur riksdagen nu (vilket inte är sannolikt) så kommer de röstas tillbaka om ett år i ordinarie valet. Viker de ned sig så ryker de garanterat i nästa val och då för gott.

Vidare lär förtroendet för Sabuni gå upp efter detta.
Att de fyra medierna som svenskarna läser nu skriver kris i Liberalerna är den bästa kontraindikatorn.
Citera
2021-06-24, 16:33
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Många som hoppas L åker ut verkar ha glömt att M-KD-SD aldrig haft 50% i någon mätning. Det är osannolikt att de får majoritet i riksdagen om inte MP också åker ut, vilket de inte ser ut att göra. De blågula har inte råd att låta Ls 2-3% kärnväljare gå till spillo.
När jag började rösta på SD så hade de cirka 0,25 procent av väljarna, och alla vid den tiden etablerade partier tyckte att en röst på SD var bortkastad. Om man har röstat på SD i val efter val så är man inte särskilt rädd för att det regeringsalternativ man hoppas på får 48 procent av mandaten i riksdagen, i synnerhet inte med tanke på att det bara är ett år kvar till ordinarie val. Det jag är rädd för är snarare att L får inflytande över en regering som har SD som underlag. Jag har inte glömt bort Bengt Westerberg och Maria Leissner, och jag vet på förhand vad som kommer att hända.
Citera
2021-06-24, 16:33
Medlem
Citat:

Av de två alternativen är nog V mest intressant för dem. Men de ogillar det så det kommer bli omval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in