Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
Flockimmunitet får du när befolkningen utsätts för viruset.. eller är det nya "lagar" som gäller för just C19?
Jag kanske är lite ovetande men jag trodde att flockimmunitet är när tillräckligt många är immuna så att smittspridningen klingar av.
Därför är diskussionen enligt mig intressant om de som är vaccinerade eller återinfekteras kan föra smittan vidare.
Som ett exempel kan vi ju ta den här körsången i Norge som vi många gånger diskuterat. Ca 10% av de smittade var fullvaccinerade. En ganska hög andel det. Då är ju min fråga och det jag är nyfiken på. Kan de föra smittan vidare?
Jag har själv inte hört något om detta. Därför tycker jag det blir intressant nu att se om de vaccinerade Norrmännen som nu åker till Värmland och inte längre behöva ett negativt covid test för att åka tillbaka kommer kunna
sprida smitta och Deltan? Eller skyddar vaccinet mot att man sprider smitta också?
Om det inte gör det och fullvaccinerade blir smittade, sprider smittan och bara i mycket ovanliga fall dör eller blir svårt sjuka försvinner ju hela idén med att vaccinera ungdomar och unga vuxna.
Vi ser ju alltså ganska många vaccinerade som blir sjuka och vi har ju också sett personen i Halland som fick Deltan men som redan haft tidigare variation av covid. Vaccinet verkar inte funka jättebra för att skydda mot att smittas och kanske inte heller tidigare infektion när det gäller Deltan. Då är ju frågan kan vi överhuvud taget uppnå flockimmunitet. Om vi inte kan det kan vi då vaccinera ungdomar för att då nå detta ouppnåeliga mål?