2021-06-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eller Peru's lambda ;-)

Original Wuhan R = 2.5
Alpha R0 = 4
Delta R0 = 6
Delta plus R0 = ?
Lambda R0 = ?

När delta tog över i UK gick R upp från 0.9 till 1.4 vilket ger en ca 50 procent ökning av R0 från 4 till 6.

Spännande att se hur högt R0 kan nå för kommande strains.
10?
25?
salsa 30?
Citera
2021-06-24, 11:38
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De är så jävla dumma. Ju mer de kallar oss som inte vill delta i medicinska experiment för ”foliehattar”, desto mer osugen blir åtminstone jag sugen på att vaccinera mig.

Så det är ju en direkt förlustaffär om covidianerna börjar polarisera ju färre som vaccinerar sig. De vill väl vaxxa allt och alla för att de ska känna sig säkra?
Ja det är helt vansinnigt.
Om dom är fullt vaxxade så kan man ju undra varför dom fortfarande känner sig osäkra? Då underkänner dom per automatik vaccinets effekt ju.
Eller kan det vara så att vaccinbottarna egentligen innerst inne själva inte riktigt tror på vaccinets effekt och känner sig dumma varpå dom vill att ”alla ska med” för att inte känna sig utnyttjade?
Citera
2021-06-24, 11:40
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Man undrar ju hur smittsam Delta varianten är? Om den Brittiska var sjuk jävla smittsam... Hur långt når Delta varianten?

Känns som om någon månad lär en majoritet ha fått Delta.
Redan nu rustar ju EU för den vågen.

Citat:
Nu rustar EU för att vara bättre förberedda vid nästa pandemi och inom kort är en del av det lagret på plats i Kristinehamn i Värmland. Det handlar bland annat om ventilatorer, andningsmasker och skyddsrockar.

"Många har jobbat hårt sedan september förra året när uppdraget kom och nu är vi glada att kunna säga att lagret är redo att användas, säger Robert Wallén, chef för operativa avdelningen på MSB.
https://www.skd.se/2021/06/24/risk-for-kraftigt-skyfall/
Citera
2021-06-24, 11:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Man undrar ju hur smittsam Delta varianten är? Om den Brittiska var sjuk jävla smittsam... Hur långt når Delta varianten?

Eller, så är det enkom ett alarm till för att få folk att snabbare ta vaxxinen! Vad kommer härnäst? SuperDuperMegaMastodontCovid-666? 99% dödlighet om man ej vaxxinerat sig...?
Citera
2021-06-24, 11:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Flockimmunitet får du när befolkningen utsätts för viruset.. eller är det nya "lagar" som gäller för just C19?
Jag kanske är lite ovetande men jag trodde att flockimmunitet är när tillräckligt många är immuna så att smittspridningen klingar av.

Därför är diskussionen enligt mig intressant om de som är vaccinerade eller återinfekteras kan föra smittan vidare.

Som ett exempel kan vi ju ta den här körsången i Norge som vi många gånger diskuterat. Ca 10% av de smittade var fullvaccinerade. En ganska hög andel det. Då är ju min fråga och det jag är nyfiken på. Kan de föra smittan vidare?

Jag har själv inte hört något om detta. Därför tycker jag det blir intressant nu att se om de vaccinerade Norrmännen som nu åker till Värmland och inte längre behöva ett negativt covid test för att åka tillbaka kommer kunna sprida smitta och Deltan? Eller skyddar vaccinet mot att man sprider smitta också?

Om det inte gör det och fullvaccinerade blir smittade, sprider smittan och bara i mycket ovanliga fall dör eller blir svårt sjuka försvinner ju hela idén med att vaccinera ungdomar och unga vuxna.

Vi ser ju alltså ganska många vaccinerade som blir sjuka och vi har ju också sett personen i Halland som fick Deltan men som redan haft tidigare variation av covid. Vaccinet verkar inte funka jättebra för att skydda mot att smittas och kanske inte heller tidigare infektion när det gäller Deltan. Då är ju frågan kan vi överhuvud taget uppnå flockimmunitet. Om vi inte kan det kan vi då vaccinera ungdomar för att då nå detta ouppnåeliga mål?
Citera
2021-06-24, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nu är det väl inte de som skapat hysterin kring denna förkylning, det är politiker. Men om nu dessa politker fått för sig att de vill utrota förkylningar, vilket är helt omöjligt, varför skulle de inte passa att tjäna pengar på det?

Covid 19 är ej en förkylning.
Citera
2021-06-24, 11:44
Medlem
Otroligs avatar
Enligt senaste rapporten för vårdbelastning är nu alla kriterier för att gå till Nivå 2 i Sverige uppfyllt. Detta eftersom färre än 300 slutenvårdas och färre än 70 av dessa ligger på IVA. Enligt rapporten är det 222 som vårdas på vanlig vårdavdelning och 64 på IVA.

Bör komma upp på dagens pressträff.
Citera
2021-06-24, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag tror du har en massa fördomar.. att jag varit mobbad, är foliehatt, är rädd, mm mm

Det som är sanningen är att jag sett de mobbande grisarna her de kom i klungor och mobbade någon svagare, hånskrattandes, kallade dem för en mängd olika saker för att själv döva sin egna osäkerhet.
De ynkryggarna gav sig aldrig på mig då jag var betydligt större och starkare.. de fick ofta ge vika när jag själv eller någon av mina sansade kompisar med rätt värderingar klev in och pushade tillbaka de mobbande grisarna.

Om du känner igen dig som mobbare från skoltiden så är det ditt problem.. en sak är säker.. mobbande gris i skolan... förblir en mobbande gris som vuxen..

Jag är fortfarande lika lugn och sansad idag.. och viker mig inte heller för en fräsande mobb.

Du beter dig själv inte helt olikt en mobbare på så sätt att du strör förolämpningar mot i princip alla skribenter som inte har samma åsikt som du.
Citera
2021-06-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eller, så är det enkom ett alarm till för att få folk att snabbare ta vaxxinen! Vad kommer härnäst? SuperDuperMegaMastodontCovid-666? 99% dödlighet om man ej vaxxinerat sig...?

Jag förstår fortfarande inte att man antar massa saker fortfarande, det är mycket "men" "kanske" , Engalskan skulle skapa total kaos med mycket större dödlighet bla bla bla men så vart det inte..

Tycket det känns så jävla dumt att skrika sig hes och sedan visar det sig att det inte alls var så,

Men jag hänger inte med i samma omfattning längre heller så
Citera
2021-06-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Covid 19 är ej en förkylning.
för den som upplever det som en förkylning kommer det alltid vara det, den som blir svårt sjuk ser det på ett helt annorlunda sätt .. detta oavsett vad forskning och annat säger
Citera
2021-06-24, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du beter dig själv inte helt olikt en mobbare på så sätt att du strör förolämpningar mot i princip alla skribenter som inte har samma åsikt som du.

Hmm hur många gånger har ni som är så oroliga för covid slängt med uttrycket ”foliehatt” mot oss som inte är oroliga och inte vill delta i medicinska experimentella mass-studier.

Klart man lackar ur mot vaccin och maskhetsandet. Och mot alla förbannade restriktioner givetvis.
Citera
2021-06-24, 11:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Inte nödvändigtvis.

Det kan hända att trenden håller på att brytas i Sverige nu.
I Värmland dominerar varianten smittspridningen sedan ett par veckor tillbaka. Enligt smittskyddsläkare Ingemar Hallén står delta för en växande andel av fallen i regionen.

– Delta tar över på samma sätt som vi såg alfa ta över från den ursprungliga varianten i vintras, säger han.

– Vi ser att antalet ökar kraftigt. Tittar man på antalet bekräftade fall i regionen är antalet 206.

Hur smittspridningen utvecklas i regionen är svårbedömt, enligt Ingemar Hallén. Förra veckan rapporterades en liten nedgång av antalet fall, men det är fortfarande för tidigt för att avgöra om det är en bestående trend.

– Smittspridningen sker främst i åldrarna som ännu är ovaccinerade. så mycket hänger på hur vaccineringen fortskrider. Vi ser att när delta väl får spridning i en grupp går det fort för den att ta över. Då pratar vi om veckor, inte månader.
https://www.dn.se/sverige/deltavarianten-kan-fordroja-lattnader-i-varmland/

Så som jag då förstår det så kan det hända att Delta utbrotten lugnar ner sig nu i Sverige. Man kan ju hoppas i alla fall. Det är som jag förstår det lite för tidigt att säga det. Om det gör det, då till skillnad från England. Tror jag det beror på sommarlovet och att studenten är slut. Vi har ju sommarlov nu, inte ens Deltan kanske klarar det. Men i England har de inte sommarlov, där syns ju ingen lättnad i smittspridningen.

Hade faktiskt varit riktigt schysst med ett covid sommar lov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in