2021-06-24, 09:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Eller så räcker det med att SD, S och C kommer överens om en budget, det är en betydligt mer stabil regering med 193 mandat. Troligt?

I slutändan är det L som väljer om man antingen stöder Stefan (=inget extra val), eller stöder Kristersson (= sannolikt extra val).

Precis, alla stora partier kan göra slut på det här med en gång. När de inte gör det innebär det automatiskt att de är delaktiga i att skapa en situation som leder till nyval.

Som sagt, berättelsen stämmer inte, det går lika bra med stöd från M, SD eller KD för Stefan, eller att C och V kan enas om en budget.

Man kan inte utgå från att man själv inte skall kompromissa, men att andra skall göra det, och sedan skylla på dem ifall de inte känner för det.
Citera
2021-06-24, 09:54
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Media, den ekonomiska eliten och den kulturella eliten har alla gjort gemensam sak. C (Annie) skall leda en mittenregering med S och diverse stödpartier. Så är det bestämt. Med de medel de har är det stor möjlighet att de lyckas, efter nästa val.

M, KD, SD är för folkliga, de lyder inte eliten. C och S gör allt för makten, den verkliga makten.

Eliten äger större delen av Sveriges media, därför är det mycket viktigt att SVT och public service värnar om sitt oberoende och inte låter sig utnyttjas.
Haha, M är verkligen inte ett folkligt parti utan en trojansk häst bland de konservativa SD + KD.
Citera
2021-06-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja C har ju målat in sig i ett hörn med detta snack om ytterkantspartier; därför kan de inte budgetförhandla med V. Det är bara semantik för de har ju onekligen gett makt till V redan.

Men jag tror inte S vill gå till talmansrundor med bara ett mandats övervikt. Det räcker att någon är sjuk, eller att någon går mot partiledningen. Eller om talmannen först låter riksdagen rösta om Kristersson och han lyckas bli vald. S kan inte göra något när Löfven entledigat sig själv. Han vill nog ha större marginal för att inte utlysa extra val.

Ja , eliten gillar inte vare sig SD eller V som båda företräder folket och löntagare men på lite olika sätt. Men SD är så mycket farligare än V, för dem. V hålls ju ganska lätt i schack så länge som man lyckas ha med S i den så kallade mittenregeringen, (som bedriver extrem marknadsliberal politik som främst gynnar eliten). V hålls i schack så länge man inte går till extremer som tex marknadshyror. Det var ett misstag. Men man fann sig snabbt och har nu istället fått V och S att svälja förslag om sänkt skatt på ISK!!

Höjd skatt på ISK var ju S valfråga enligt Magdalena. För att minska klyftor och finansiera välfärden. Men det är kanske inte så viktigt längre?
Citera
2021-06-24, 09:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja C har ju målat in sig i ett hörn med detta snack om ytterkantspartier; därför kan de inte budgetförhandla med V. Det är bara semantik för de har ju onekligen gett makt till V redan.

Men jag tror inte S vill gå till talmansrundor med bara ett mandats övervikt. Det räcker att någon är sjuk, eller att någon går mot partiledningen. Eller om talmannen först låter riksdagen rösta om Kristersson och han lyckas bli vald. S kan inte göra något när Löfven entledigat sig själv. Han vill nog ha större marginal för att inte utlysa extra val.

Ja, och det kan man väl lätt förstå, men i en sådan situation får man väl säga att sossarna har störst ansvar för ett extraval, eftersom de ju ändå är det största partiet, som inte ville regera trots majoritet.

Nu ska jag till Röda Näsan och handla inför midsommar.
Citera
2021-06-24, 09:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
V är inte heller riktigt en del av gamla "sjupartiet" som vi i SD kallade dem. Vi har kommit ganska långt när de sju blivit bara 4.
Det stämmer, även V har med sin bortröstning av S lämnat begreppet "sjuklövern". Och L också när jag tänker efter, de går inte tillbaka till JÖKen. Sjuklövern består numera av S MP C. Jag gissar att S blir sist att lämna begreppet.
Citera
2021-06-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Haha, M är verkligen inte ett folkligt parti utan en trojansk häst bland de konservativa SD + KD.

Inte M som parti. Jag menade att regeringen M KD och SD skulle riskera att bli för folklig. Men din liknelse med M som trojansk häst är träffande. Då har man en reservplan.
Citera
2021-06-24, 09:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Mm, men ändå är det uppenbarligen Ls fel. T.o.m. Aftonbladet skriver att det bara är tramsig taktik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dRVMB/taktiken-lagger-over-ansvaret-pa-sabuni

Att C inte vill samarbeta med V är inte något som gör att de går fria från skuld, men rent teoretiskt är det inga problem. Det är bara för partierna att komma överens eftersom det inte finns någon lag som förbjuder samarbete mellan C och V. V har ju som vi har sett de senaste åren accepterat en hel del.

I den slutliga analysen var det ett stort misstag att inte gå V till mötes i förra veckan.
Annie Lööfs lag gäller för C. Annars hade naturligtvis M+KD+SD+C+L suttit i en regering sedan 2014. Tanken svindlar, om man minns vad som hände i Sverige 2014-2017.
Citera
2021-06-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Annie kommer aldrig leda en mittenregering. Hon har gjort bort sig genom att skapa låsningar och skylla på alla andra.

Vi får se. Så länge det inte finns någon bättre kandidat är det hon som kommer leda den så kallade mittenregeringen.
Citera
2021-06-24, 10:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Alltså, skuld är fel ordval. Jag syftar egentligen på orsak och verkan.

Egentligen tycker jag inte att man ska tala om skuld i dessa sammanhang då allt är enligt de demokratiska spelreglerna och slutändan handlar det ju bara om hur olika partier väljer att rösta. Min poäng var att L har ett val nu. Antingen återgår man till januarisamarbetet (= inget extra val) eller så gör man det inte (= sannolikt extra val).
Mitt inlägg fokuserar på taktik. Det är inte taktik av V att rösta bort S som genomdriver marknadshyror. Det är taktik av S att införa marknadshyror. Partier som styrs av taktik och inte faktafrågor tycker jag har en skuld för framtiden eftersom de ljuger medvetet och går emot sin själ.
Citera
2021-06-24, 10:02
Medlem
Skulle va kul om SD äntligen få ta ansvar. Se hur lätt det är att regera i en minoritetsregering. Lämna gnällbänk och offerkofta. Ta EU utveckling med moderaterna. Äldrevård med KD. Osv osv
Citera
2021-06-24, 10:08
Medlem
Annies plan är att omförhandla januariöverenskommelsen. Nu har S chansen att stryka alla punkter man ogillar. Annie kan inte göra annat än titta på. V och SD och ev L är vinnarna i den här soppan. Vid ett extraval kommer framför allt C att tappa väljare men hur fördelningen mellan blocken kommer att se ut är svårt att säga. Det står dock klart att det blir stora förändringar på partinivå.
Citera
2021-06-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Just den delen håller jag inte med om. Det är tvärtom ett uselt läge bara ett år innan det riktiga valet att sparka igång en ny högerregering med stöd av SD. Så mycket bättre att s+mp är vid makten om ett år och får stå till svars för invandrarbrottslighet osv. Vi är många som inte är nöjda med Sverige just nu, och då har man en stor fördel att vara opposition vid ett val.
Det om oppositionen har du såklart rätt i. Men varför drog man då igång karusellen med misstroendeförklaringen, vad hoppades man göra efter att ha fällt Löfven?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
L måste stödja budgeten. Vilket dom inte lär göra.

S tror det är troligare att M får bilda regering nu än efter ett nyval.
Vad har L att vinna på att forcera talmansrundor eller ett extraval? De lär väl åka ur riksdagen om det blir val? Fast på något vis måste de ju vinna väljare, så du kanske har rätt i att de inte vinner på att sitta ner i båten.
Senast redigerad av Daskmoert 2021-06-24 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in