2021-06-23, 20:38
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Kan någon förklara vad som skulle hänt om Löfven inte gick punkt 44 tillmötes? Hade Centern genomfört en misstroendeförklaring isådanafall? Hur troligt?
Alla sossar i riksdagen är vana vid att V är deras dörrmatta så att inte gå med C:s krav var otänkbart.

Ett nyval gynnar SD så ingen annan än SD hade kunnat genomföra en misstroendeförklaring pga vilka reaktioner det skulle leda till i media.
Citera
2021-06-23, 20:40
Medlem
Är L smarta kapitaliserar de på den senaste tidens klankriminalitet och dödskjutningar. De har tidigare profilerat sig som ett parti som vill ha lag och ordning så det borde ligga rätt i linje. För maximal exponering (gratis valreklam) så skulle de kunna presentera ett motforslag för att gå med på en Juniöverenskommelse som partierna på vänsterkantent näppeligen kan gå med på (t.ex. indragna medborgarskap för grovt kriminella). På så sätt kan de dessutom låtsas framstå som kompromissvilliga.
Citera
2021-06-23, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du får även beakta att det finns tre knappar, man kan avstå också.

Det gjorde jag, och det betyder att en budget inte går igenom, om omröstningen ser ut så här, trots att många fler röstade "ja" än "nej":

174 = Ja

28 = Avstår

147 = Nej

Så hur menar du att en budget kan gå igenom även om den inte har fått minst 175 ja-röster?
Citera
2021-06-23, 20:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Nån som prenumererar på SvD och kan läsa vad som menas med "L måste vara med" i rubriken? Har Annie satt det som krav eller är det click-bait från SvD?

https://www.svd.se/c-backar-fran-kravet-om-fri-hyressattning
"Nu vill hon se ett nytt avtal med kraftiga skattesänkningar?" har inte maggan precis jagat nya skatteintäkter?
Citera
2021-06-23, 20:44
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Kan någon förklara vad som skulle hänt om Löfven inte gick punkt 44 tillmötes? Hade Centern genomfört en misstroendeförklaring isådanafall? Hur troligt?
Ingen höstbugdet. Inga reformer
Citera
2021-06-23, 20:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det gjorde jag, och det betyder att en budget inte går igenom, om omröstningen ser ut så här, trots att många fler röstade "ja" än "nej":

174 = Ja

28 = Avstår

147 = Nej

Så hur menar du att en budget kan gå igenom även om den inte har fått minst 175 ja-röster?

Du får läsa på lite om kontrapropositionsvotering. Man röstar inte ja eller nej till ett förslag utan ställer två förslag mot varandra. Det förslag som får mest röster vinner, även om det bara får en enda röst (och alla andra ledamöter lägger ner sina röster).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eliminationsmetoden
Citera
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Hoppar L av ser Annie Lööf ingen möjlighet att endast förhandla med S och MP.

– Det är inte aktuellt för oss. Januariavtalet består av fyra partier."

Annie Lööfs besked är numera ren färskvara och kan ändras inom loppet av timmar. Hur någon kan rösta på denna människa är ett under.

Dessutom kan ovan ”besked” i vidare mening tolkas som vilka fyra partier som helst. T ex S, MP, C och V (ink. vilden). De har 175 mandat tillsammans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nja, det kan säkert vara så det är tänkt att framstå. Men andemeningen är att sossarna och vänsterpartiet kan hitta på nästan vad som helst och C kommer i slutändan haka på om det finns makt att få. Gamla bondeförbundare lär vända sig i sina gravar.

Som det ser ut nu så skulle C få skulden om de inte skulle lösa krisen, att dom var oflexibla och skulle vara anledningen till extraval. Så antingen komma med en kompromiss eller samarbeta med SD. Att C skulle få för sej att samarbeta med SD i detta läget skulle troligen sänka C-partiet i botten då de redan tagit alla borgare som inte vill ha med SD att göra. Då skulle dessa väljare troligen bege sej över blockgränsen då SD är ett parti som man antingen accepterar att samarbeta med eller ej. Som borgare idag har man enbart ett enda alternativ om man inte vill samarbeta med SD och det är det som C vinner väljare på.
Citera
Medlem
Citat:
Svarar på mitt egna inlägg, skaffade en gratisprenumeration..

"Annie Lööf säger att hennes lösning på regeringskrisen, att förnya januariavtalet, endast gäller om Liberalerna också är med på båten.

– Alla partier väljer att lägga ansvaret i Centerpartiets knä och det är ett ansvar som vi gärna tar. Nu har jag presenterat ett förslag som jag bedömer är fullt realistiskt och bra för Sverige. Jag hoppas att Liberalerna begrundar det här och kommer tillbaka.

Vad förväntar du dig av Nyamko Sabuni?

– Vi har ett gott samarbete så jag hoppas att Liberalerna kommer tillbaka.

Hoppar L av ser Annie Lööf ingen möjlighet att endast förhandla med S och MP.

– Det är inte aktuellt för oss. Januariavtalet består av fyra partier."

Exakt, C budgetförhandlar inte med V, och även om dom skulle gå med på det, hur tusan skulle dom samtalen fungera?

"Vi vill sänka skatten"
"Ja men vi vill höja den"

Dom kommer inte att vara överens om någonting överhuvudtaget
Citera
2021-06-23, 20:46
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det beror på att C och V (och MP) delar samma postmodernistiska filosofi, vilket är viktigare än den ekonomiska politiken idag. Postmodernismen finns överallt från extremvänstern till extremhögern. Etnonationalisterna är också ett slags postmodernister.

Men V är som sagt möjligen på väg bort från denna sörja. Kanske tänker de återgå till sina rötter och bli ett arbetarparti.

På vilket sätt är etnonationalismen att betrakta som postmodernism?
Citera
2021-06-23, 20:46
Medlem
jhww82s avatar
Liberalerna övergav snabbare än snabbt. Ett stort misstag eftersom jag inte tror alla i liberalerna stod bakom det beslutet.

Centern agerade alldeles för sent och får skylla sig själva.

Denna kris beror mest på Liberalerna och Centerns agerande enligt mig. De hade nycklarna men högmod gick före fall.

Liberalerna kommer åka ur riksdagen vid ett omval.
Citera
2021-06-23, 20:47
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Nån som prenumererar på SvD och kan läsa vad som menas med "L måste vara med" i rubriken? Har Annie satt det som krav eller är det click-bait från SvD?

https://www.svd.se/c-backar-fran-kravet-om-fri-hyressattning

Märkligt att hela statsapparaten och medierna försöker tvinga tillbaka L. Jag hörde Thomas Ramberg i Sveriges Radio också angripa L. Den djupa staten agerar via Svt-SR, Bonniers och Schibsted. Svd lägger sig platt för etablissemanget. Det kan bli ett extremt fult extraval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in