2021-06-23, 17:17
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
En majoritet måste rösta för den. Avstår V blir det ingen majoritet

Jaha. Står det fel på Wikipedia alltså?

Citat:
För att en budget ska röstas igenom och godkännas krävs det att majoriteten av riksdagen inte röstar emot budgetpropositionen.
Citera
2021-06-23, 17:18
Medlem
Intressant vändning, C accepterar att Löfven inte klarar att leverera enligt avtal och vill då bara skriva om avtalet.. gissar att nån specifik skribent sitter på kammaren i detta nu och filar på olika förklaringsmodeller till varför C gör helt rätt som vanligt

Dessutom räddar ju Annie midsommaren för svenska folket…

Men men, detta nya förslag är ju punkter som borde varit med i JÖK:en från början, lite sjukt att behöva konstatera att skattesänkningar för låg och medelinkomsttagare är ett rött skynke för sosseriet och att det inte väckt nåt intresse hos överheten C tidigare.

Ett rent publikfrieri, men jag är positivt inställd till sänkta inkomstskatter och definitivt sänkt ISK-skatt.

Dessutom är frågan inte alls så explosiv som när man försöker ge sig på hyresmarknaden, och nu har även V fått vinna en gång.

Känns väl inte omöjligt att man köper C’s nya punkter och Steffe fortsatt får möjligheten att dra ner landet i skiten tillsammans med allehanda dårskaper både från MP och V.

Vad blir deras motdrag för att stjäla tillbaka det dom nu inte kan förskansa sig?

S och MP kommer ju knappast vilja skära i budget-utgifterna…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Varför måste V rösta för en budget? Det räcker väl med att en majoritet inte röstar emot den? Eller?
Budgetomröstningen skiljer sig från en statsministeromröstning. Vid en budgetomröstning är det alternativet som får flest röster som klubbas igenom. Utan L:s stöd så måste V rösta på en budget som C har förhandlat fram, vilket man antagligen inte kommer att göra. Då kan en SD/KD/M-budget gå igenom istället.
Citera
Bannlyst
Citat:
Kan du konkretisera hur det går till? Skulle inte V+S+MP+C=175 rösta emot en sådan budget vilket skulle ge den en majoritet av röster emot vilket gör att den faller? Jag vet att man fipplar med budgeten på något speciellt sätt som gör att jag har fel.
V+C kommer aldrig komma överens om en budget. Alltså kommer någon av dessa partier att lägga ner sin röst i sista omgången varvid Kristerssons budget får fler mandat och vinner.
Citera
2021-06-23, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Det räcker fortfarande inte. Eftersom kristersson vinner en budgetomröstning i höst om C och V inte kan komma överens om en budget, vilket de aldrig kommer kunna göra.

Det kan mycket väl bli så att Löfven får regera på att genomdriva en borgerlig budget.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Han förmodligen mera att vara statsminister så det kommer nog att gå bra.
Vad är meningen med att vara statsminister om man inte får igenom sin budget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
----------

Det var det dummaste jag läst på länge.
Det är bara pajasar som tror att det finns någon grupp som bestämmer om allt.

Vad har dom bestämt om dig då ?
Qui? Qui? Qui? Alltså på svenska vem?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Moderaternas budget kommer vinna

Jag misstror dig inte, och hoppas dessutom att du har rätt. Men skulle du kunna klistra in matematiken bakom, mandatfördelningen osv.? Vill bara kunna förstå det fullt ut.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jaha. Står det fel på Wikipedia alltså?
Ja. Troligen har wikipedia blandat ihop med hur statsministeromröstning går till.
Citera
2021-06-23, 17:20
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte alls klart. Misstroendet är redan klart. Löfven måste vinna en ny statsministeromröstning. Lämnar han över till Talmannen är det inte säkrt att han får chansen. Det rimliga är ju om Kristersson får chansen först och han har också goda möjligheter att kunna tillträda

Vad säger att (V) ger sig nu och inte kräver förhandlingar för att släppa fram (S) en gång till? Vad händer med höstbudgeten? Utan (L) måste (C) och (V) förhandla tillsammans eller så blir det en (M) budget som röstas fram?

Men än sen? Varför skulle de låta det gå till nyval? De har ju den majoritet de kan hoppas på. Det blir inte bättre än såhär. C måste välja mellan V och Sd och då kommer de alltid välja V eftersom deras viktigaste fråga är massinvandring.
Citera
2021-06-23, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Ja men V kommer vilja ha inflytande då.

Jag svarade på det nyss. Kolla min posthistorik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in