2021-06-23, 17:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag läste detta på SVT nyss:

Behöver C och V budgetsamarbeta? Såhär står det på Wikipedia:

Så om SD+M+KD+L röstar emot en budget från den andra sidan så får de bara ihop 174 mandat, vilket är ett för lite. Alltså går den andra budgeten igenom. Så vad hindar nu S+MP+C att sätta ihop ett nytt avtal, minus punkt 44, och sedan bara fortsätta som vanligt? Kan någon förklara för mig?

V har haft som krav att de inte röstar för en budget de inte har varit med och förhandlat. V måste alltså backa från det kravet eller så måste C gå med på att budgetförhandla med V.
Citera
Medlem
Nu försöker Dumberg flytta fokus och ansvar till Liberalerna. Jävla Tomte
Citera
Medlem
Citat:

Så om SD+M+KD+L röstar emot en budget från den andra sidan så får de bara ihop 174 mandat, vilket är ett för lite. Alltså går den andra budgeten igenom. Så vad hindar nu S+MP+C att sätta ihop ett nytt avtal, minus punkt 44, och sedan bara fortsätta som vanligt? Kan någon förklara för mig?

Du glömmer V, dom måste också rösta grönt, inte bara "avstå". Man röstar oftast inte grönt för en budget man inte är delaktigt i, vilket C inte vill
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Varför måste V rösta för en budget? Det räcker väl med att en majoritet inte röstar emot den? Eller?

Därför att det blågula blocket är större än de rödgröna minus V.
Citera
2021-06-23, 17:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Räcker med att V lägger ner sina röster vilket de kommer att göra om de inte får delta i budgetarbetet.
Citera
Bannlyst
Citat:

Enkelt.

I sista budgetomröstningen står två alternativ mot varandra.

Kristersson kommer få med sig M+KD+SD+L = 174 mandat

Löfven kommer få med sig max S+MP+C = 147 mandat

Vänsterpartiet kommer lägga ner sin röst i sista omgången. Alternativt att C lägger ner sista rösten i sista omgången samtidigt som V stödjer Löfven. Alltså vinner den budget som får flest röster.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Varför måste V rösta för en budget? Det räcker väl med att en majoritet inte röstar emot den? Eller?

Moderaternas budget får fler röster om L röstar på den.
Citera
Medlem
Citat:
En alternativ budget kan få fler röster.
Citera
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Nu försöker Dumberg flytta fokus och ansvar till Liberalerna. Jävla Tomte

Kan du länka till nån källa där man kan läsa mer om det?
Citera
Avslutad
Citat:
L, KD, M och SD har 174 mandat tillsammans. De kan rösta igenom en gemensam budget om inte C, V, MP och S tar fram en gemensam budget och röstar på den.
Citera
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
V har haft som krav att de inte röstar för en budget de inte har varit med och förhandlat. V måste alltså backa från det kravet eller så måste C gå med på att budgetförhandla med V.

Precis, men de kommer väl inte rösta emot budgeten? Och budgeten måste ju få en majoritet av rösterna emot sig för att falla, eller? Jag är säker på att jag har missuppfattat något här.
Citera
Medlem
activateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Framöver??? Det har hon ju gjort i flera år nu! Rödare än Jööf kan man inte bli.
Röd? Hon är ungefär lika röd som Jackie Arklöv är black power.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in