2021-06-23, 13:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Det är ju precis tvärtom, flera av mutationerna har varit värre än den första.
Minska du ditt surfande på nätet, det kommer göra att du inte kommer vara rädd för varken vaccin eller "munblöja".
Hmm det är nog de som tittar för mkt på CNN som blir som tokiga i munbindor och vacciner...

Låter inte som min vän från Malmö
Citera
2021-06-23, 14:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vi kanske inte tycker olika. Men vi hanterar det olika. Du får känslor (oro, rädsla?) för dessa nyheter av sådan grad att du måste föra dem vidare genom ett inlägg här.

Det är klart det finns ekonomiska intressen, det görs alltid avvägningar. Varenda medicinskt beslut är en avvägning mellan kostnad kontra nytta. Det har gällt även innan coronan. Där pekar jag inte på dig, men det finns ju de här inne som hävdar massmord för att staten inte har lyckats få 0 dödsfall i covid.

Men det är inte bara ekonomiska faktorer som spelar in. Det är också i hög grad hur vi människor vill leva våra liv. Vi vill inte vara begränsade, det var kanske accepterat under en viss tid, men vi vill leva som vi levde innan coronan. Vi är också beredda att betala priset för det, genom att vi har en smittspridning.
Olikheten är nog att du gillar att hitta på vad jag känner. Jag roas inte av att berätta för dig vad du upplever. Men om du är intresserad så fascinerar pandemin mig. Men jag gillar zombie filmer också och jag gillar när tråden håller mig uppdaterad.

Nu hr det snart gått ett och ett halvt år. Vi lever fortfarande under pandemin. Jag är nog mer inne på idén att göra något ordentligt åt det under en kortare period en att sega ut det som vi nu gör. Hellre en ordentlig smäll i ett halvår en det här. Jag börjat bli förbannat trött på detta om jag ska vara helt ärlig. Jag har inga problem med snabba kraftfulla åtgärder så vi sedan kan släppa detta. Men den här eviga limbon gillar jag inte alls.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-23 kl. 14:26.
Citera
2021-06-23, 14:07
Medlem
Beaver14s avatar
506 nya fall och 8 döda rapporterade idag. Imbilden, vad tror du rullande medelvärde är?

FHM har också släppt testdata för vecka 23. 2,7 % positiva prov, nationellt.

76000 vaccineringar sedan igår. Nästan 55 % är nu vaccinerade med en dos.
Citera
2021-06-23, 14:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad tror ni om DELTAPLUS då?
Är det utrotningsmutationen?
Nej, det tror jag inte. Viruset ser ut att behöva mutera några gånger till innan det sker om det nu sker. Men denna är nog lik de andra, lite mer smittsam, lite större chans för sjukhusvård och lite mer resestant mot vaccinet. Ett litet steg åt helt fel håll. Frågan är bara om den är lika fin på att sprida sig som deltan ser ut att vara och som alfan var.

Vad tror du själv. Är det en två tre artikel variant eller en variant som tillslut tar över här?
Citera
2021-06-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

76000 vaccineringar sedan igår. Nästan 55 % är nu vaccinerade med en dos.

När man pratar flockimmunitet.

Krävs det 70-80% som fått första dosen eller som fått båda?
Citera
2021-06-23, 14:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Skyddet är ju starkare efter två. Men jag tänker inte uttala mig om flockimmunitet, för det vet jag inte.
Citera
2021-06-23, 14:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den nya snackisen är Lambda. I Peru har den tagit över till 100% och Peru har ju högst registrerade dödstal i hela världen.

Har börjat dyka upp i sekvenseringar inom EU så kanske... ;-)
Oj, den hade jag helt missat. Tack för uppdateringen!

Hoppningsvis stannade den i sin världsdel och ev. enbart kommer som ströfall här likt Gamman.

Vi har nog med våra varianter, hade varit schyst om det kom en Deltaminus eller Alfaminus som omväxling skull.
Citera
2021-06-23, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Det är ju precis tvärtom, flera av mutationerna har varit värre än den första.
Minska du ditt surfande på nätet, det kommer göra att du inte kommer vara rädd för varken vaccin eller "munblöja".

De har väl inte varit värre egentligen, bara smittsammare vad vi vet än så länge. Däremot har Deltas symptombild ändrats och det har blivit vanligare med nysningar och rinnsnuva och mindre vanligt med hosta. Något som alltså får den att mer likna förkylning i symptombilden. Förkylningar är också mer smittsamma än vad covid hittills har varit. Undrar vad det tyder på?
Citera
2021-06-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Det beror på R-värdet.

För t ex Mässlingen (R15) så krävs det att 95% måste vara immuna för att flockimmunitet ska gälla.

Är det lägre R-värde (t ex R2) så krävs det att 50% är immuna för att flockimmunitet ska gälla.

Covid 19 ligger väl på runt 2 - 2,5.

Dock så tror jag att vi aldrig kommer få flockimmunitet som för t ex mässlingen. Det kommer bli som med influensa - det kommer varje år.

Dock så kommer det bli så små utbrott och vi kommer ha vaccin från i princip dag 1 så antalet döda kommer vara som för influensan och då kommer ingen vara intresserad av antal fall, restriktioner osv.
Citera
2021-06-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, dags för en ny variant? Delta plus.
Den form av deltavarianten av coronaviruset som kallas delta plus klassas nu som oroande i Indien efter att 22 fall upptäckts i tre delstater, rapporterar BBC.

Enligt det indiska hälsodepartementet ska studier ha visat att delta plus-varianten sprids lättare och lättare binder sig till lungcellerna än deltavarianten som har kommit att bli dominerande i exempelvis Storbritannien.
https://omni.se/delta-plusvarianten-oroar-i-indien-efter-ett-20tal-fall/a/kRAnbX

A mutation is elevated from a "variant of interest" to a "variant of concern" (VOC) when it shows evidence of fulfilling at least one of several criteria, including easy transmission, more severe illness, reduced neutralisation by antibodies or reduced effectiveness of treatment and vaccines.

India's health ministry says studies showed that the so-called Delta plus variant - also known as AY.1 - spreads more easily, binds more easily to lung cells and is potentially resistant to monoclonal antibody therapy, a potent intravenous infusion of antibodies to neutralise the virus.

The health ministry says the Delta plus variant, first found in India in April, has been detected in around 40 samples from six districts in three states - Maharashtra, Kerala and Madhya Pradesh. At least 16 of these samples were found in Maharashtra, one of the states hardest hit by the pandemic.

Delta plus has also been found in nine other countries - USA, UK, Portugal, Switzerland, Japan, Poland, Nepal, Russia and China - compared to the original highly contagious Delta strain, which has now spread to 80 countries.
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-57564560

Det här kommer ju aldrig ta slut.
Du kan vara lugn, bara du vaccinerar dig ! Självklart kommer vaccinerna även fungera mot denna variant.
Citera
2021-06-23, 14:28
Medlem
sunessensommars avatar
Med hänsyn tagen till eftersläpningen i statistiken möter vi nu förmodligen samtliga kriterier i Folkhälsomyndighetens nivå 2:
• 14-dagars incidens <200 fall/100 000 invånare
• Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor
• Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <300
• Varav patienter behov av intensivvård <70
• Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år > 50 %
Citera
2021-06-23, 14:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du kan vara lugn, bara du vaccinerar dig ! Självklart kommer vaccinerna även fungera mot denna variant.
Tack, jag hade inte märkt att jag inte var lugn och helt omedveten att vaccinet funkade även som en valium.

Vet du vad. En del är i tråden för att köra eviga helt lika dana diskussioner. Jag gillar mer inlägg med ny info och jag använder tråden för att hålla mig uppdaterad. Sedan är jag svag för svart lite lätt omoralisk humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in