Kommer en bit utanför ämnet eller inte, men vänsterpartisten som stod och grät i kammaren igår över nya Migrationslagen och en miljöpartist som inte heller var långt från tårarna....
Några timmar senare i Studio Ett en forskare som sa frankt att nya Migrationslagen kommer innebära att fler flyktingar söker till Sverige. Han pekade på klausulen Humanitära skäl, som ger brett spelrum för Migrationsverket att själv bedöma.
Forskaren, den förste i ämnet jag hörde tala klarspråk, nämnde också åtstramningar som att det efter att flyktingen fått asyl blir svårare att ta hit vuxna anhöriga genom hårdare krav på försörjning.
Men det vet alla, att när asyl givits i Sverige, är det väldigt svårt för myndigheterna att stå emot att flyktingen med eller utan medias hjälpt oftast får sina krav tillgodosedda.
Två kärringar som representerar partier med 13 % av väljarna och som ändå styrt svensk Migrationspolitik var och en eller båda två i 20 år, står i riksdagen och gråter över omänskligheten i en ny Migrationslag som enligt en oväldig forskare anses bli mer generös än den tillfälligt mycket generösa...
Låt det bli extra val och får då Löfven förnyat förtroende , so what? Då skall vi med ölskummet över läpparna med hånflin beskåda hela ekipagets färd över röda gränsen, den varifrån en väg endast finns.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-06-23 kl. 13:56.
Därför att han innan måndag själv kan besluta om det. Efter måndag så blir det talmansrundor och efter att de misslyckats så blir det nyval.
Om Steffe redan nu vet att loppet är kört för honom så är nyval bättre.
Såg ingen motivering till varför det är bättre eller menade du att det är bättre enbart för att han tar beslutet själv, typ för att visa att han ha kontroll eller?
Jag tror tvärtom men vill uppriktigt förstå din motivering till varför det skulle vara bättre att skynda på processen.
Ja, en röst på Centern är en röst för fortsatt massinvandring och ett ännu mer förstört Sverige. Därför hoppas jag på en M SD KD regering.
Om vi inte kommer till rätta med migrationen och kriminaliteten spelar inget annat snart någon roll.
Inte för att vara pessimisstisk men man har låtit det gå för långt utan åtgärder.
Kriminaliteten är så starkt infiltrerad i samhället att det är svårt att bli av med den.
För tio år sen hade organiserad brottslighet kopplingar upp till riksdagsnivå.
Längre tillbaks än så så vet jag poliser som gått över till andra sidan.
Lösningen är väl att ta efter Italiens kamp emot maffian.
Ja Stefan kommer vinna ett nyval ändå så för han är det nog lungt men L kommer åka ur och troligen MP?
Hur skulle ett valresultat se ut som låser upp läget i vänsterblocket och ge fördel till S jämfört med idag?
Knäckfrågan nu är att C inte accepterar att V är med och förhandlar om budgeten och V godkänner inte en budget de inte får förhandla. Det innebär att deras budget faller. Hur förändras det av ett nytt valresultat?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-23 kl. 13:59.
Frågan är om inte Annie Lööf har gjort sig omöjlig som person inom svensk politik. Hon spräcker samarbetet med socialdemokraterna och miljöpartiet. Kan hon då gå tillbaka till de gamla alliansallierade? Jag menar att detta blir svårt, därför hon har uppträtt irrationellt och svekfullt nu flera gånger. De gamla allianskamraterna säger nog ja till centerpartiet, men utan Annie Lööf som partiledare.
- Efter två vunna val och regeringsbildningar som hade hållit och som väldigt många av borgerliga väljare uppskattat - Allianssamarbetet - väljer Annie Lööf att hugga kniven i ryggen på Ulf Kristersson och de övriga allianspartierna och väljer att lämna Alliansen, med den sk gymnaiseamnestin som skäl.
Hur ska Ulf Kristersson överhuvudtaget kunna lita på Annie Lööf efter detta?
- Annie Lööf säger ja till att samarbeta och bli regeringsunderlag till Löfven. Hon är väl medveten om att S-Mp regeringen inte har tillräckligt med mandat tillsamman med C och L. Även om hon inte personligen vill förhandla med V så måste hon förstå att Löfven är helt tvingad till att göra det. Därför att det helt omöjligt för Löfven att gå med på alla krav som ställs från Lööf utan att ha fått dem förankrade hos V. Lööf har accepterat denna regeringen och varit införstådd med att den är beroende av V. Ändå börjar hon bete sig som ett ilsket och bortskämt småbarn när V säger stopp - vi måste förhandla om detta.
Igen sviker Annie Lööf och Centerpartiet en samarbetspartner.
- Centerpartiet lyckades skrapa ihop en bit över 8% av väljarna efter förra valet. Trots att partiet är förhållandevis litet ska Lööf ställa helt orimliga krav på inflytande över svensk politik. Dessutom förväntar hon sig att V som i stort sett är jämstora ska lägga sig helt platt och inte komma med några krav. Detta är ju en helt och hållet helt orimlig utgångspunkt.
- Annie Lööf har flera gånger markerat att hon vill bli Sveriges statsminister. Ja, om hon representerade ett parti som hade kring 20% procent av rösterna eller mer och var störst inom sitt block hade ju ett sådant krav varit fullt relevant. Nu representerar hon bara ca 8% av väljarna och att då kräva att få bli statsminister är rent absurt.
Det är klart att Annie Lööf vill maximera sitt partis inflytande - det ska varje partiledare göra - men Annie är helt unik på det sättet att hon frikopplar sina krav från verklighetens förutsättningar och därför blir kraven orealistiska. Dessutom bränner hon Centerpartiets broar till att samarbeta med andra partier. Varför ska man inleda samarbete med ett parti som leds av en person som det helt enkelt inte går att lita på? Som ställer allt för magstarka krav på inflytande och kan hugga en samarbetspartner i ryggen för frågor som absolut inte borde leda till ett sådant beteende.
Annie Lööf har varit framgångsrik partiledare för Centern, sett till hur det har gått i valen. Hon har lyckats att omdefiniera Centern från ett landsbygdsparti till ett parti som lockar en ung urban väljarkår. Hennes agerande visar däremot en person som andra partier inte ska lägga någon tillit till, och jag tror om hennes opinionssiffror börjar att dala eller hon gör ett dåligt val så kommer hon ryka från posten rätt fort.
Hur skulle ett valresultat se ut som låser upp läget i vänsterblocket och ge fördel till S jämfört med idag?
Beror som sagt på hur många röster dom får. Som sagt kommer L klara sig? Och om de även klarar sig över gränsen kommer de vara öppna att stödja Löfven igen?
Knäckfrågan nu är att C inte accepterar att V är med och förhandlar om budgeten och V godkänner inte en budget de inte får förhandla. Det innebär att deras budget faller. Hur förändras det av ett nytt valresultat?
Hur stark står Annie i detta ?
För när man skummar i pressen så är det ju mera mjah..., ifrån C-folk runtom landet. Kan ju vara msm-proganda men vad vet man egentligen ?
Såg ingen motivering till varför det är bättre eller menade du att det är bättre enbart för att han tar beslutet själv, typ för att visa att han ha kontroll eller?
Jag tror tvärtom men vill uppriktigt förstå din motivering till varför det skulle vara bättre att skynda på processen.
Problemet är att just nu kan Kristersson tillträda. De (S) ledamöter som var frånvarande under omröstningen kommer även att vara frånvarande vid en Statsministeromröstning nästa vecka. Då blir det inga 175 Nej och Kristersson vinner. Släpper (S) det till talmansrundor så riskerar de alltså att stå där med lång näsa.
Kristersson kommer även att lyckas få igenom en budget. Men då missar (S) sitt valgodis (i form av Pensionstillskott och Familjeveckan). För (S) är det oerhört strategiskt viktigt att det är deras höstbudget som klubbas är en (S)-märkt valbudget med mutor till boskapet. Som det ser ut nu så kommer en (M)-budget gälla eftersom (C) och (L) lägger ner sina röster utan JÖKen. Löfven kan alltså bli lurad på valgodiset även om han får sitta kvar. Risken är rätt stor faktiskt.
Ser man till tidslinjen så blir det extra val i September om det beslutas nu. Då hinner regeringen precis tillträda innan höstbudgeten skall presenteras. Då får (S) sitt valgodis på plats inför hösten 2022. Förutsatt att de vinner valet vill säga. Går det till talmansrundor, och talmannen ger det minst en månad eller två, innan det drivs till extra val så blir processen förskjuten. Då blir extra valet i oktober och det är den opolitiska övergångsregeringen som får utarbeta höstbdgeten. Då blir det inget valgodis för (S). Även om de vinner extra valet.
Nej, jag tror att (S) inser att de måste ha en ny mandatfördelning i riksdagen för att kunna få igenom sitt valgodis inför 2022. De inser dessutom att de missar chansen om extra valet blir fördröjt en eller två månader.
Beror som sagt på hur många röster dom får. Som sagt kommer L klara sig? Och om de även klarar sig över gränsen kommer de vara öppna att stödja Löfven igen?
Du är fri att beskriva valsiffror som är rimliga och som leder till ett förbättrat läge för vänsterblocket som gör att dagens låsningar försvinner.
Om detta inte puttar L över 4% så finns det inget som hjälper.
Det är Liberalerna i Örebro som lanserat produktionen. Undrar hur plasttunne-klippet kom till, en chans för grabbarna att få en skymt av Karolinas trosor? Flåset efter trekanten var riktigt snyggt filmat (skojar). Önskar trion lycka till med att söka jobb på Bolibompa. https://www.youtube.com/watch?v=lTyDSMkYeN4&t=5s
Refräng
Citat:
Vi är på gång, vi är laddade vi är tända
Vi är på gång, och snart ska allting hända
Ok, allting?
Karolina Wallström
Citat:
Jag heter Karolina och jag är Liberal
att styra och att ställa - det är mitt val
Jag vill vara med och göra succé!
Vi ska bli fler och göra mer
i nästa val, då är alla som jag
Hmm, är det en diktator som talar? Styra och ställa och alla ska vara som jag.
Tidigare uttalanden av Karolina
2019
Citat:
– Vi väljer mellan pest eller kolera. Men vi är många socialliberaler som tycker att det är värre att vara beroende av stöd från Sverigedemokraterna än att samarbeta med Socialdemokraterna, säger Karolina Wallström.
Liberalernas partiråd sade under söndagen ja till att sikta på att ingå i en borgerlig regering som kan söka samsyn även med SD i sakfrågor. Karolina Wallström, liberalt kommunalråd i Örebro, deltog och ställde sig bakom partiledningens linje men tycker att debatten var olustig.
"Att det varit så stormigt oroar mig. Vi har ett hårt arbete nu att ena partiet." https://sverigesradio.se/artikel/wallstrom-ar-oroad-over-slitningarna-vid-partiradets-beslut
Jerker Lindgren
Citat:
Jag som heter Jerker grejar och står i
som spindeln i sitt nät är jag navet i vårt parti
nu laddar jag för valet med alla dessa kval
dags att hänga på nu, du som är liberal
Här talar en känslig själ, Jerker lider och vädjar.
Mats-Olof Liljegren
Citat:
Jag har en penna bakom varje öra
finns alltid nåt att skriva och alltid nåt att göra.
Mitt namn är Mats-Olof och jag är lojal
vill göra mitt bästa för varje LIBERAAAAAL!
Mats-Olofs våta dröm är att bli rockstjärna och nu har han fått sina "fifteen minutes of fame". Att Liberalerna vill arbeta för Sveriges väl är en missuppfattning, nej, de ser om sitt eget hus, är lojala och gör sitt bästa för varje Liberal, övrig befolkning skiter man högaktningsfullt i. Lägg märke till att Liberalerna siktar på att stödja en borglig regering, inte att de ska. Stor skillnad.
Markus Allard, Örebropartiet, förfärar sig över kommunpolitikernas slapphet och ignorans. Finns fler sevärda klipp från kommunfullmäktige i Örebro på tuben. https://www.youtube.com/watch?v=SuThA10dy_8
Senast redigerad av Passepartout 2021-06-23 kl. 14:30.