Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Det var inte svar på min fråga, som vanligt! Det är så konstigt, anser jag, att ni som är för vaxxinen alltid har så många fler svårt sjuka och döda i era familjer, släkter och vänkrets, än vad de som inte tar vaxxinen har. Sedan slumpar det så att ni även har den största andel som INTE får allvarliga biverkningar, oavsett ålder, kön, bakomliggande sjukdomar och allt som räknas som försvårande omständigheter, av dessa vaxxin - är det slumpen detta, eller är det frukten av propaganda? Har inte skrivit något om att ,man skall falla ihop och dö av vaxxinen, men att mången får svåra biverkningar av dem, men oftast inte sprutluder - konstigt!
Det är kanske inte konstigt att de som är mest positiva till vaccinen är de som själva löper större risk än andra? Då ålder är en av de viktigaste faktorerna så är det kanske inte heller konstigt att de som är positiva också känner fler som drabbats hårdare då man tenderar att ha fler vänner i närheten av sin egen ålder än de som är väsentligt yngre och om man fortfarande har äldre släktingar så är de också ännu skörare.
Rapporterna om allvarliga biverkningar i EU (sådana som leder till sjukhusvistelse) är påfallande få tycker jag. Möjligen beror det på att man i princip helt slutat med AZ och endast undantagsvis ens började med Janssen, de två som givit flest allvarliga biverkningar. Jag kan ha fel, men av de allvarliga biverkningarna som rapporterats verkar hjärtmuskelinflammation vara den vanligaste och just dessa är inte direkt konstiga då de drabbat unga och aktiva män som sannolikt inte tagit det lugnt i samband med vaccineringen. Detta kanske kan avhjälpas med att man rekommenderar att man inte tränar hårt en vecka efter vaccinering (detta är förslag och tankar som jag inte kommit på själv utan som lagts fram av medicinsk expertis).
Angående sprutluder så vet jag inte, jag umgås inte med sådana och du refererar kanske till din närmaste bekantskapskrets...?
Citat:
Ja, jag känner någon som konstaterats med Covid-19 i min nära familj - den ene fick lite svårare "plågor" än en vanlig säsongsinfluensa och min syster fick såsom en vanlig förkylning. En död känner jag till och denne spelade jag fotboll med i unga år. Det är det enda. Men, jag läser att ALLTID så är de som är positiva till vaxxinen nedlusade av dödsfall i närmaste släkt/familj/vänkrets. Det är detta som blir problematiskt med anekdotisk bevisföring - ingen vet vad som är sant, eller falskt. Sedan är det även svårt att tolka siffrorna man får från myndigheterna då det är allt för många parametrar med i leken.
Se svaret ovan. Du har rätt i att det är svårt med anekdotisk bevisning. Det gäller även anekdotisk bevisföring avseende biverkningar och risker med vaccinen och fördelarna med t.ex. inälvsmaskmedel mot C19.
Citat:
Allvarligt sjuk av vaxxinen - nej, det har jag inte hört talas om heller - i min närmaste släkt, alltså... En fråga, är du inte alls oroad över att ni som börjat ta vaxxinen kommer få ta dessa i "boostad" version, resten av livet? Kan bli tre, fyra om året, beroende på virusets förmåga att åter och åter mutera.
Det är inte konstigt att du inte har hört talas om allvarlig sjukdom till följd av vaccinen då detta är mycket ovanligt.
Angående min oro för eventuella framtida vaccineringar så är det inte en särskilt stor oro jag känner, inte värre än den jag känner inför andra vaccineringar och speciellt den årligen återkommande mot säsongsinfluensa (den tar jag inte primärt för att jag är rädd för att dö utan för att jag är rädd för att tvingas vara hemma i 2-3 veckor om jag skulle åka på den och att vara borta från jobbet under så lång tid oplanerat skulle innebära dels ekonomiskt avbräck och dels stor mängd arbete under kort tid för att kompensera min frånvaro).
Att man skulle behöva ta vaccin 3-4 gånger om året förefaller högst osannolikt och skulle så bli fallet ställs det i en annan dager då det skulle innebära ett evigt vaccinplanerande. Om det däremot begränsas till en gång om året eller ännu mer sällan så ser jag inget direkt problem med det. Nu vet vi ju inte alls hur väl och hur länge vaccinen vi får idag kommer att skydda oss mot framtida varianter, så det är svårt att säga med säkerhet hur jag skulle ställa mig i framtiden.
Citat:
Jag kanske tar sprutan längre fram - bara det att jag absolut inte vill stå först, när allt är så osäkert. I nuläget skippar jag det, men man kan aldrig säga att man är säker i en slikt komplex fråga - ingen kan det, varken de som är för, eller emot!
Du har rätt i att man inte kan vara säker och jag respekterar ditt vall att inte vaccinera dig nu (eller aldrig).
Citat:
Jaja, skit samma - vi är alla saliga i vår egen tro!
Det är en sak som är säker och vi är helt ense i!