2021-06-22, 16:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Bedre sent end aldrig..Danmark startede med at vaccinere 16 årige for ca en måned siden,som det hele tiden har været planlagt

https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-denne-uge-bliver-de-foerste-16-aarige-indkaldt-til-vaccination-jeg-skal-100
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Galningar. Ok att vuxna deltar frivilligt i experiment.

Det är inte frivilligt att delta i experiment. Det enda val i vi har, är vilket experiment vi deltar i. Antingen är vi försökskaniner för vacciner som har tagits fram på kort tid. Eller så är vi försökskaniner för ett experiment som rymde från virusinstitutet i Wuhan.

Citat:
Men barn som inte ens är särskilt drabbade av viruset?

Vet vi det? Vet vi vilka effekter viruset har på längre sikt? Jag vet att vaccin-motståndarna ofta påpekar att det finns en risk att vaccinerna kan ha okända effekter på lång sikt. Det är en befogad invändning. Men samma personer vägrar att tillämpa samma resonemang på viruset. Dom beskriver viruset som ofarligt, enbart genom att hänvisa till låg dödlighet utanför riskgrupperna. Vaccinmotståndarna struntar i andra hälsorisker än rena dödsfall, åtminstone när det gäller viruset.

Citat:
Sjukt är bara förnamnet.

Jag är inte helt bekväm med tanken på bred vaccinering av barn med ett vaccin som inte är väl beprövat. Men jag är inte heller bekväm med att utsätta barn för ett virus med okända effekter på lång sikt. Därför hoppas jag att tillräckligt många vuxna vaccinerar sig för att bygga upp immunitet bland folket, utan att vi behöver ge vaccin till barn.
Citera
2021-06-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Lite passiv aggressivitet på det, frågan är då varför du vill lägga skuld och skam på dem som inte vill vaccinera sig.

Har jag aldrig påstått att jag vill. Jag påtalade bara för en annan skribent vikten att även se till andras hälsa och inte bara sin egen.
Citera
2021-06-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Har jag aldrig påstått att jag vill. Jag påtalade bara för en annan skribent vikten att även se till andras hälsa och inte bara sin egen.

Vaccinet handlar bara om sin egen hälsa, att sprida smittan vidare kan man ändå råka göra som vaccinerad.
Citera
2021-06-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Vilken även gäller för vaccinering. Det talas ju redan om en tredje dos. Hur länge och ofta kan du tänka vaccinera dig? 3-4 gånger/år för resten av ditt liv? Eller vart går din gräns?

Det är ingen som påstått att vaccin skyddar för all framtid. Jag har svårt att tro att vaccinering behövs 3-4 gånger per år för all framtid (om det är det du påstår).

Vaccinerade sprider ju fortfarande smittan? Man vaccinerar sig för att få ett skydd mot allvarlig sjukdom - inte för att man plötsligt slutar sprida smittan efter vaccination.

Absolut, det ger inte ett 100 % skydd men betydligt bättre skydd än att vara ovaccinerad.
Citera
2021-06-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Vaccinet handlar bara om sin egen hälsa, att sprida smittan vidare kan man ändå råka göra som vaccinerad.

Det håller jag ej med om. Ju fler som är vaccinerade desto mer kan allmän smittspridning hållas nere (vilket leder till att färre blir allvarligt sjuka).
Citera
2021-06-22, 16:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte frivilligt att delta i experiment. Det enda val i vi har, är vilket experiment vi deltar i. Antingen är vi försökskaniner för vacciner som har tagits fram på kort tid. Eller så är vi försökskaniner för ett experiment som rymde från virusinstitutet i Wuhan.

Vet vi det? Vet vi vilka effekter viruset har på längre sikt? Jag vet att vaccin-motståndarna ofta påpekar att det finns en risk att vaccinerna kan ha okända effekter på lång sikt. Det är en befogad invändning. Men samma personer vägrar att tillämpa samma resonemang på viruset. Dom beskriver viruset som ofarligt, enbart genom att hänvisa till låg dödlighet utanför riskgrupperna. Vaccinmotståndarna struntar i andra hälsorisker än rena dödsfall, åtminstone när det gäller viruset.

Jag är inte helt bekväm med tanken på bred vaccinering av barn med ett vaccin som inte är väl beprövat. Men jag är inte heller bekväm med att utsätta barn för ett virus med okända effekter på lång sikt. Därför hoppas jag att tillräckligt många vuxna vaccinerar sig för att bygga upp immunitet bland folket, utan att vi behöver ge vaccin till barn.
Jag håller med dig i det du skriver. Jag tycker ingen av lösningarna är bra. Bättre att även låta barn hålla avstånd och göra något åt skolorna en att vaccinera dem. Jag vill varken ha vaccinet eller sjukdomen, bägge två känns luriga. Jag vill heller inte låta vaccinera mitt barn men inte heller utsätta honom för nya vågor med allt lite värre mutationer.

Lika så är varken naturlig immunitet eller vaccinationen ett tillräckligt gott skydd. Om det hade varit en engångsföreteelse, bli smittad eller vaccinerad och sedan vara färdig med det så ok, men så ser det faktiskt inte ut.

Världen verkar fortfarande leva på hoppet om flockimmunitet men jag tror att vi tillslut kommer att behöva spola den idén en gång för alla. Vill vi bli kvitt pandemin som i små steg blir allt värre måste vi besinna oss och sluta resa. Stanna i våra egna regioner och genomleva en sista våg, smittspåra och testa och sedan leva åtskilda i några extra månader. De länder som inte kan hantera det får vi väl bara kapsla in och så får ha det så kul med covid. Men tyvärr kommer vi säkert att bli en av dessa länder.

Vi hade kunnat bli kvitt covid på ett halvår, men då hade vi behövt offra mycket under den tiden, det hade varit bra mycket bättre en denna eviga limbo med ett allt elakare virus.
Citera
2021-06-22, 16:34
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Absolut, det ger inte ett 100 % skydd men betydligt bättre skydd än att vara ovaccinerad.
Då är det ju fantastiskt att alla som är rädda för Covid eller som tillhör en riskgrupp vaccinerar sig.
Unga, friska och personer som inte tillhör en riskgrupp kan ju lika gärna avvakta med vaccinet eftersom att risken för allvarlig sjukdom eller död är otroligt liten om man inte är 70+ eller tillhör en riskgrupp (snälla ingen anekdot om någon kusins kompis syssling nu).

Om du anstränger dig lite så tror jag att du kan förstå varför unga och friska personer inte helt gärna vill stoppa i sig ett vaccin som är nödgodkänt och där vi omöjligt kan veta vilka långtidsbieffekter som finns, om det ens finns några. Det blir en riskkalkylation där risken för allvarig sjukdom i Covid är otroligt liten VS ett nödgodkänt vaccin med okänd risk för eventuella bieffekter längre fram.
Att börja flabba om sprutskräck och rädsla för vaccin överlag är bara ovärdigt diskussionen.

Vill man vara elak så kan man säga såhär. Du har klivit över muren och står på andra sidan men du har ingen väg tillbaka. Unga friska individer står kvar och avvaktar. Skulle det börja brinna på din sida så brinner du inne. Skulle det börja brinna på den sidan unga friska idivider står på så kan dom snabbt och enkelt ta sig över till din sida. Jag vet vilken sida jag skulle välja om jag var ung och frisk
Citera
2021-06-22, 16:39
Medlem
Citat:
intensiv period i över ett år? Det är verkligheten utomlands för somliga barn där hypokondriska lärarfack har styrt och ställt...

Lockdown leder bara till ännu mera lockdown. Det är därför man aldrig ska börja med skiten.

"Bara två veckor till för platta ut kurvan" Nej tack! Vi vet hur det slutar.
Tror att du har fel helt enkelt.
Citera
2021-06-22, 16:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Då är det ju fantastiskt att alla som är rädda för Covid eller som tillhör en riskgrupp vaccinerar sig.
Unga, friska och personer som inte tillhör en riskgrupp kan ju lika gärna avvakta med vaccinet eftersom att risken för allvarlig sjukdom eller död är otroligt liten om man inte är 70+ eller tillhör en riskgrupp (snälla ingen anekdot om någon kusins kompis syssling nu).

Om du anstränger dig lite så tror jag att du kan förstå varför unga och friska personer inte helt gärna vill stoppa i sig ett vaccin som är nödgodkänt och där vi omöjligt kan veta vilka långtidsbieffekter som finns, om det ens finns några. Det blir en riskkalkylation där risken för allvarig sjukdom i Covid är otroligt liten VS ett nödgodkänt vaccin med okänd risk för eventuella bieffekter längre fram.
Att börja flabba om sprutskräck och rädsla för vaccin överlag är bara ovärdigt diskussionen.

Vill man vara elak så kan man säga såhär. Du har klivit över muren och står på andra sidan men du har ingen väg tillbaka. Unga friska individer står kvar och avvaktar. Skulle det börja brinna på din sida så brinner du inne. Skulle det börja brinna på den sidan unga friska idivider står på så kan dom snabbt och enkelt ta sig över till din sida. Jag vet vilken sida jag skulle välja om jag var ung och frisk

Jag har barn i 20-årsåldern, så jag hör lite hur de tänker - inte bara mina kids då utan även deras vänner. Du har rätt i att många har tvekat, men de kommer runt en efter en, då de upptäcker att de inte kan resa, plugga eller jobba utomlands annars. Det blir för komplicerat eller helt omöjligt, så de vill nu ha sitt gröna covidpass ändå. Rätt eller fel vet inte jag - det kan ingen veta än. Skulle det visa sig en hemsk biverkning efter några år, t.ex. vid försök att skaffa barn, så vet vi att det var "fel". Beslutet är hur-eller-hur upp till varje ung tjej eller kille själv.
Citera
2021-06-22, 16:42
Medlem
Citat:

Om du anstränger dig lite så tror jag du förstår att flockimmunitet inte uppnås på naturlig väg utan att många blir allvarligt sjuka. Det är därför vaccinet behövs och den allmänna smittspridningen försvinner inte om enbart människor i riskgrupp vaccinerar sig. Vilka bieffekter som kan komma längre fram känner jag såklart inte till men jag har svårt att tro att effekterna blir värre än långtidscovid.
Citera
2021-06-22, 16:44
Medlem
Filipinerna har köpekontrakt på 100 milj premium vaccin från Pfizer. Intresset att ta vaccin är dock ganska svalt.
Deras hetsige president duterte ska kasta alla som vägrar vaccineras i fängelse.

https://omni.se/hotar-vaccinvagrare-med-fangelse-och-spruta-i-rumpan/a/0KMBEB
Citera
2021-06-22, 16:46
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har barn i 20-årsåldern, så jag hör lite hur de tänker - inte bara mina kids då utan även deras vänner. Du har rätt i att många har tvekat, men de kommer runt en efter en, då de upptäcker att de inte kan resa, plugga eller jobba utomlands annars. Det blir för komplicerat eller helt omöjligt, så de vill nu ha sitt gröna covidpass ändå. Rätt eller fel vet inte jag - det kan ingen veta än. Skulle det visa sig en hemsk biverkning efter några år, t.ex. vid försök att skaffa barn, så vet vi att det var "fel". Beslutet är hur-eller-hur upp till varje ung tjej eller kille själv.
Håller helt och hållet med om att beslutet ska ligga hos varje enskild individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in