2021-06-22, 15:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Trovärdig källa på att Kina har flera partier utöver att du pratat med en handfull kineser? Det har jag också gjort, och aldrig hört något om flera partier.

Lite tramsigt att be om källa på sådant du lätt kan googla fram.

Citat:
Folkflertalet röstade på en borgerlig regering men de röstade också på två borgerliga partier som innan valet lovade att hålla SD borta från inflytande. De två partierna var tvungna att bryta ett av löftena de gett. Detta visste väljarna innan valet.

Detta berörde jag i inlägget du citerade. Folket har idag ingen möjlighet att ge besked om vilken statsminister de vill ha, de kan bara rösta på ett parti som innan valet sagt att de ska välja den de vill ha. Det är dock inte värt mycket när de inte rättar sig efter det.

Citat:
Du har däremot principiellt rätt angående ditt förslag till förändring/förbättring. Jag backar och ger dig rätt om det.

Bra att du tar till dig detta i alla fall så att det inte blir invändningar bara för invändningens skull. I en intellektuell debatt bör man kunna analysera och se problemen med nuvarande system även om man inte landar i exakt samma slutsatser om vilket system som är bättre.

Jag tycker också det är märkligt när andra (inte du) säger att jag bara är missnöjd med att Löfven blev utsedd till statsminister. Jag är missnöjd med det men denna sak handlar om att ge folket makt att utse den de vill ha. Om folket idag skulle välja UK eller Löfven vet inte jag men jag anser att folket borde få bestämma detta oavsett vad deras utslag blir.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förstår hur de tänker, men risken för M+SD-styre blir väl knappast mindre vid extraval än talmansrundor? Enligt flera opinionsmätningar senaste tiden har högern häng på majoritet. Enda hoppet för S om L åker ut medan MP klarar sig.

Ja det som kan öka chanserna för vänstern med extra val är att L åker ut. Detta eftersom det nuvarande mandatläget kräver att C kindpussar V och enas om en budget som båda röstar fram. Åker däremot L ut så kan det räcka med att V lägger ned sina röster och övriga i vänstern röstar för.

Givetvis är detta en larvigt liten anledning för i praktiken måste ändå V och C enas, men de kan då köra med samma retorik som idag, att de lägger fram en budget utan förhandling med V även om den sker under bordet. Lite dyrt kanske att betala 400 miljoner för att Annie inte öppet ska behöva kindpussa kommunisterna men ett extra val är förstås bra av andra skäl också.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-22 kl. 15:09.
Citera
2021-06-22, 15:07
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det pratas om drive in röstning från bil.

7-klövern kommer väl trycka på för att det skall gå till på så sätt att man blir tillfrågad: "Vilket parti vill du ha valsedlar för?"

Och inte en jävla mesig svenne kommer våga säga SD

Sorgligt.
Citera
2021-06-22, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nej, de visste inte väljarna. Partiledarna borde dock vetat ungefär hur utgången skulle bli. C och L hade kunnat vara betydligt tydligare med att de hade kunnat tänka sig att ge upp alliansen ifall det blev så att den ev. skulle bli beroende av stöd från SD.

De upprepade flera ggr innan valet att de inte kommer att ge SD inflytande. De som ville ge SD inflytande röstade alltså inte på dessa partier, och det är sålunda helt enligt folkviljan att SD inte fick något inflytande.
Citera
2021-06-22, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så din demokrati är att man röstar på halvsanningar och diffusa löften som inte går ihop med varandra eller rena lögner och sen är det demokratiskt om man lyckats lura röstarna i tillräckligt stor omfattning.
Got it.

Jag är ledsen men din barnatro har föga med verkligheten att göra. Politik är smutsiga saker.
Citera
2021-06-22, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Låter bra, om än lite kantigt, med teknokrati, men visst fan vill jag ha mer justice än mercy. Det måste vara balans. Nu har vi fan ingen justice alls, typ.

Jag är för teknokrati för utredning, sen något mindre kantigt för beslutsfattande, dvs mer empati.

Men å andra sidan, psykologi är också en vetenskap som kan vara med, och där finns ju empati och förståelse av sjuka och gamla etc..

Jag förordar alltså den kinesiska formen av teknokrati. Men den bör vara anpassad för svenska villkor liksom den kinesiska är anpassad till kinesiska villkor. Men det får vi diskutera vidare i en lämpligare tråd.
Citera
2021-06-22, 15:12
Medlem
Citat:
Jag är ledsen men din barnatro har föga med verkligheten att göra. Politik är smutsiga saker.

Jag är fullt medveten om hur politik förhåller sig.
Det finns dock ändå gränser på hur falsk man kan vara och ändå påstå att det är demokratiskt.
Citera
2021-06-22, 15:15
Medlem
Citat:
ND har visat att pavlovs hundar är irrelevanta på nysvenskar. Endast svenskar låter sig hunsas med, vilket jämförelsen ND/Sjöstedt är ett utmärkt exempel på. Sverige gynnas alltså av godartad invandring men inte av massinvandring av manliga analfabeter.

Jag står fast vid att väljarna får det de röstar på.

Ja, dom får vad dom röstar på även i Nordkorea.
Mer demokratiskt än här tom enligt folket som ju är grunden för demokratin.
Citera
2021-06-22, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Lite tramsigt att be om källa på sådant du lätt kan googla fram.

Det var alltså jobbigt att googla fram källor? Kanske för att det inte finns några?

Citat:
Detta berörde jag i inlägget du citerade. Folket har idag ingen möjlighet att ge besked om vilken statsminister de vill ha, de kan bara rösta på ett parti som innan valet sagt att de ska välja den de vill ha. Det är dock inte värt mycket när de inte rättar sig efter det.

Jag håller som sagt med om att dina förslag till förändringar hade varit en förbättring av systemet.

Citat:
Bra att du tar till dig detta i alla fall så att det inte blir invändningar bara för invändningens skull. I en intellektuell debatt bör man kunna analysera och se problemen med nuvarande system även om man inte landar i exakt samma slutsatser om vilket system som är bättre.

Håller med om detta, och anser vidare att man inte kan utvecklas intellektuellt om man låser fast sig vid falska premisser. Sådana exempel finns det ju mängder av här i tråden (inte du).

Citat:
Jag tycker också det är märkligt när andra (inte du) säger att jag bara är missnöjd med att Löfven blev utsedd till statsminister. Jag är missnöjd med det men denna sak handlar om att ge folket makt att utse den de vill ha. Om folket idag skulle välja UK eller Löfven vet inte jag men jag anser att folket borde få bestämma detta oavsett vad deras utslag blir.

Idag tycks det vara 50/50, frågan är snarare hur det ser ut 2022?
Citera
2021-06-22, 15:19
Avslutad
Citat:
Det finns dock ändå gränser på hur falsk man kan vara och ändå påstå att det är demokratiskt.

Nej det är inte relaterat till demokrati.
Citera
2021-06-22, 15:19
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Politiska beslut som fattas i riksdagen har inte omedelbar effekt på mandatet. Om förd politik ogillas av väljarna visar det sig i nästa mandatperiod samt i opinionsundersökningarna

Det har funnits en majoritet i för minskad invandring till Sverige i flera decennier, lik förbannat har vi bara fått en större invandring.
https://detgodasamhallet.com/2016/03/25/70-procent-av-svenska-folket-tycker-nu-att-invandringen-ar-for-stor/
jmf även
https://www.gu.se/sites/default/files/2020-06/Svensk%20migrationspolitiskopinion%201991%E2%80%93 2012.pdfdär Demker (en skamlös vänsteraktivist finansierad av svenska skattebetalare som i Sverige säljs in som forskare) fuskar för med grafen på sidan 13 för att helt felaktigt få oinsatta att tro att det har funnits en majoritet för att en stor invandring.

Sverige är ingen demokrati.
Citera
2021-06-22, 15:21
Medlem
Citat:
ND har visat att pavlovs hundar är irrelevanta på nysvenskar. Endast svenskar låter sig hunsas med, vilket jämförelsen ND/Sjöstedt är ett utmärkt exempel på. Sverige gynnas alltså av godartad invandring men inte av massinvandring av manliga analfabeter.

Jag står fast vid att väljarna får det de röstar på.

Jag kan ha missuppfattat dig.
Att vänstern sa ifrån efter 2,5 års klargörande gällande en explicit sak så kan jag inte själv ens förstå vänstern på annat sätt att man har en blind fläck.

Vänstern bekämpar orättvisor enligt dom själva och det snärjiga är att man vill förbjuda rikedom men aldrig fattigdom.
(Svenska vänstern vill betala glasögon till fattiga barn)
Valboskap är viktig men nu har sosseriet överlevt sig själva.

Min älskade morfar vänder sig i graven som sosse för han var en fin människa.
Citera
2021-06-22, 15:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det var alltså jobbigt att googla fram källor? Kanske för att det inte finns några?

Men snälla du, ansträng dig lite själv innan du kräver källor på sådant som är så lätt att googla fram:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_political_parties_in_China

Citat:
Jag håller som sagt med om att dina förslag till förändringar hade varit en förbättring av systemet.

Håller med om detta, och anser vidare att man inte kan utvecklas intellektuellt om man låser fast sig vid falska premisser. Sådana exempel finns det ju mängder av här i tråden (inte du).

Citat:

Citat:
Ja, dom får vad dom röstar på även i Nordkorea.
Mer demokratiskt än här tom enligt folket som ju är grunden för demokratin.

Ja det är ju mer hederligt att öppet säga att man inte har en demokrati i det läget, varför ska man sminka sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in