Citat:
Lite tramsigt att be om källa på sådant du lätt kan googla fram.
Citat:
Detta berörde jag i inlägget du citerade. Folket har idag ingen möjlighet att ge besked om vilken statsminister de vill ha, de kan bara rösta på ett parti som innan valet sagt att de ska välja den de vill ha. Det är dock inte värt mycket när de inte rättar sig efter det.
Citat:
Bra att du tar till dig detta i alla fall så att det inte blir invändningar bara för invändningens skull. I en intellektuell debatt bör man kunna analysera och se problemen med nuvarande system även om man inte landar i exakt samma slutsatser om vilket system som är bättre.
Jag tycker också det är märkligt när andra (inte du) säger att jag bara är missnöjd med att Löfven blev utsedd till statsminister. Jag är missnöjd med det men denna sak handlar om att ge folket makt att utse den de vill ha. Om folket idag skulle välja UK eller Löfven vet inte jag men jag anser att folket borde få bestämma detta oavsett vad deras utslag blir.
Citat:
Ja det som kan öka chanserna för vänstern med extra val är att L åker ut. Detta eftersom det nuvarande mandatläget kräver att C kindpussar V och enas om en budget som båda röstar fram. Åker däremot L ut så kan det räcka med att V lägger ned sina röster och övriga i vänstern röstar för.
Givetvis är detta en larvigt liten anledning för i praktiken måste ändå V och C enas, men de kan då köra med samma retorik som idag, att de lägger fram en budget utan förhandling med V även om den sker under bordet. Lite dyrt kanske att betala 400 miljoner för att Annie inte öppet ska behöva kindpussa kommunisterna men ett extra val är förstås bra av andra skäl också.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-22 kl. 15:09.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-22 kl. 15:09.