2021-06-22, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vad har Lars Bern för kvalifikationer som virolog?
Jämfört med bla Einhorn är han ju total idiot inom området. Att då du sätter honom som trovärdigare visar ju vad du själv är för en stolle...

Nej det är han inte eftersom han företår bakgrunden till varför folk blir så sjuka i covid. Einhorn har inte det perspektivet överhuvudtaget. Lars Bern har pratat om detta långt innan pandemin slog till.

På Einhorn är det är bara lockdowns, stängda skolor vaccin och munskydd som är lösningen.

Jag tror att hon är helt fel ute där
Citera
2021-06-22, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag håller inte med om det. Hade det inte varit för massmedias närvaro i mitt liv hade jag nog inte märkt av ett skit. Vi har klarat oss mkt bra internationellt sett. Och det ser vi nu när andra länder får krypa till korset och justera upp sina dödstal.

Du behöver inte hålla med, vi har olika åsikt helt enkelt. Jag jämför oss med våra grannländer och i den kontexten har vi klarat oss uselt. Vi har alltid klappat oss på bröstet för hur duktiga och humanistiska vi är, nu framstår vi istället som foliehattsstrutsarna som stack huvudet i sanden och inte vågade/kunde bita ifrån, pinsamt värre.
Citera
2021-06-22, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du behöver inte hålla med, vi har olika åsikt helt enkelt. Jag jämför oss med våra grannländer och i den kontexten har vi klarat oss uselt. Vi har alltid klappat oss på bröstet för hur duktiga och humanistiska vi är, nu framstår vi istället som foliehattsstrutsarna som stack huvudet i sanden och inte vågade/kunde bita ifrån, pinsamt värre.
Det är för att vi har helt olika förutsättningar att klara oss. Nu har det gått mkt bra för de flesta svenskar vad jag vet. Känner ingen som blivit särkilt sjuk. Många har haft covid, men det är ingen biggie för de allra flesta.

Att jämföra dödsstatistiken är rent befängt och visar att man inte klarat av att förstå statistiken på djupet.
Citera
2021-06-22, 11:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag skyller det på att vi är reaktiva istället för proaktiva samt för fega för att fatta de viktiga besluten, vi får ju inte kränka någon. Politisk korrekthet fungerar inte i en pandemi, det har vi facit på nu. Vi borde kunna presterat bättre än en halvmesyr, pinsamt för ett land som Sverige.
Politisk korrekthet vad fan är det? Man var ju ganska fin på att kränka 70+ i början av pandemin. Att inte ge vård till de äldre på hemmen är väl inte politiskt korrekt heller. När man inför restriktioner, om man gör det fort eller när det blir försent spelar ju inte någon roll när det gäller politisk korrekthet.

Själv tycker jag att det bara ser ut som om regeringen var rädd för att ta i det och långsamma och oinsatta. När det gäller våra myndigheter och denna gubbklubb kan de inte ha fel, därför blir samma våg en upprepning av förra. Tillslut pressades vår regering att likna mer på våra grannländer men de saknade den beslutsamhet och direkthet som hade krävts.
Citera
2021-06-22, 11:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är för att vi har helt olika förutsättningar att klara oss. Nu har det gått mkt bra för de flesta svenskar vad jag vet. Känner ingen som blivit särkilt sjuk. Många har haft covid, men det är ingen biggie för de allra flesta.

Att jämföra dödsstatistiken är rent befängt och visar att man inte klarat av att förstå statistiken på djupet.

Min granne fick en propp i hjärnan, flera ungdomar jag känner har ff inte återfått lukt och smak, en jag känner 50+ låg i respirator i 3 veckor, en släkting har dött. Ditt förminskande av sjukdomen är förnedrande för dem som mist livet eller ff har men. Släng sen in sjukvårdspersonalen som slitit som djur i över ett år och ditt eviga tjat blir bara pinsamt.

Man skulle nästan kunna tro att du är viruset personifierat som förminskar faran för att du ska få fortsätta sprida dig, helt galet.
Citera
2021-06-22, 11:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Politisk korrekthet vad fan är det? Man var ju ganska fin på att kränka 70+ i början av pandemin. Att inte ge vård till de äldre på hemmen är väl inte politiskt korrekt heller. När man inför restriktioner, om man gör det fort eller när det blir försent spelar ju inte någon roll när det gäller politisk korrekthet.

Själv tycker jag att det bara ser ut som om regeringen var rädd för att ta i det och långsamma och oinsatta. När det gäller våra myndigheter och denna gubbklubb kan de inte ha fel, därför blir samma våg en upprepning av förra. Tillslut pressades vår regering att likna mer på våra grannländer men de saknade den beslutsamhet och direkthet som hade krävts.

Utbrotten skede ju på Järvafältet och liknande områden. När Tegnell påpekade detta så försökte man tysta ner det. Sen kilade dessa till sina jobb (äldrevården) och då gick det som det gick. Politisk korrekthet är även att man ska följa påbuden, exemplet tvätta händerna och stanna hemma om du är sjuk. Det hjälper inte att tvätta händerna mot ett aerosolburet virus, är man fattig går man till jobbet även om man är lite snuvig (kutym i Sverige, man ska inte gnälla, har vi matats med i åratal). Politisk korrekthet är även att man inte får ifrågasätta överheten, då blir man kallad foliehatt och konspiratorisk.
Citera
2021-06-22, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Min granne fick en propp i hjärnan, flera ungdomar jag känner har ff inte återfått lukt och smak, en jag känner 50+ låg i respirator i 3 veckor, en släkting har dött.
proppar kan man få av vaccinet inte av covid väl?

Lukt och smak återfår de allra flesta efter några månader i sämsta fall. Klart det är lite jobbigt men det är övergående.

Att folk dör är beklagligt. Men de allra flesta har livstilsrelaterade sjukdomar i botten. Nu vet vi att risken är större om man är överviktig och då kanske det är så dags att göra en förändring? Helst för ett år sedan.

Citat:
Ditt förminskande av sjukdomen är förnedrande för dem som mist livet eller ff har men.
nej men jag förstår varför så många blir så sjuka samtidigt. Det är inget måste, utan det beror till stora delar på dålig folkhälsa.

Citat:
Släng sen in sjukvårdspersonalen som slitit som djur i över ett år och ditt eviga tjat blir bara pinsamt.

Ja det är klart att det är jobbigt, men det är ju också en sjukvårdspolitisk fråga. Varför har vi så få vårdplatser och personal?

Citat:
Man skulle nästan kunna tro att du är viruset personifierat som förminskar faran för att du ska få fortsätta sprida dig, helt galet.

Att förstora faran är det största problemet under den här pandemin. Det har gjort allt mkt värre. Och du tillhör den klubben som eldar på där.
Citera
2021-06-22, 11:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Förra årets dipp är inte i närheten av årets dipp, du kan ju fundera på vad skillnaden är i Sverige,
sen kan du fundera på varför exakt samma fenomen uppträder i hela europa.

Kan hända... men du knyter inte det till hur virus i alla tider utvecklas... dvs de försvagas för varje våg och mutation.

Minska ditt TV tittande... kommer garanterat minska din obefogade ORO
Citera
2021-06-22, 11:39
Medlem
jymdjakets avatar
34 bekräftade dödsfall totalt i Singapore och över en tredjedel av befolkningen fullvaccinerad. Inte konstigt att de har mer än 5x fler guldmedaljer per capita jämfört med Sverige i matematikolympiaden.
Citera
2021-06-22, 11:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Lukt och smak återfår de allra flesta efter några månader i sämsta fall. Klart det är lite jobbigt men det är övergående.

Att folk dör är beklagligt. Men de allra flesta har livstilsrelaterade sjukdomar i botten. Nu vet vi att risken är större om man är överviktig och då kanske det är så dags att göra en förändring? Helst för ett år sedan.

nej men jag förstår varför så många blir så sjuka samtidigt. Det är inget måste, utan det beror till stora delar på dålig folkhälsa.

Ja det är klart att det är jobbigt, men det är ju också en sjukvårdspolitisk fråga. Varför har vi så få vårdplatser och personal?

Att förstora faran är det största problemet under den här pandemin. Det har gjort allt mkt värre. Och du tillhör den klubben som eldar på där.

Klart som fan man får proppar av sars-cov2, det var ju det folk dog som fanken av i början, tills man lärde sig att sätta in propplösande i ett tidigt skede. Hur kan du ha missat en så viktig detalj?

En av ungdomarna jag känner var sjuk i september/oktober och har ff ingen lukt och smak, när är det övergående sa du, hur många månader är några månader?

Ditt eviga tjatande om folkhälsa är lika tröttande, det finns unga och friska som dött, Adam Alsing gjorde ju ett tappert försök men gick bet. Man kan inte stirra sig blind på folkhälsa, man måste få leva också.

Angående varför vården är underdimensionerad så får du ta den frågan med våra politiker.

Nu har vi haft en massa restriktioner och förmaningar för att det föreligger en fara, vad fan tror du hade hänt om vi inte haft dessa? "förstora faran"? Jag tror covid har påverkat dig kognitivt då du verkar lida av någon form av hjärnskada, garanterat sars-cov2 som ligger bakom. Du kan ha fått en minipropp som påverkar din empati?
Citera
2021-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
*klipp*.
Om viruset går systemiskt kan blodproppar och organsvikt uppkomma.
Citera
2021-06-22, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
SmiNet har varit igång sedan i onsdags så idag borde det komma siffror igen.

Skåne levererar inga siffror på antalet fall idag, med hänvisning till intrångsförsök i rapporteringssystemet. Inga nya siffror sen 0613!

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Antalet inlagda är 16 varav 8 på IVA, så det lär väl vara rätt stabilt läge med smittan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in