Citat:
Ursprungligen postat av
Dianthus
Maila Wolodarski, han svarar säkert ;-)
Dock: tanken har aldrig slagit dig att Evertssons möjligen har en riktigt bra källa, som kanske sitter på fakta gällande uppkomsten av hålet? Samt att han trycker på annan, hittills icke-offentlig ”het” information avseende förlisningen? Att han så att säga har god grund för att sticka ut hakan rejält och mena att fyndet av det nya hålet kommer att ändra allt?
Jag tror ju inte Evertsson chartrade den tyska båten på vinst och förlust- jag tror han hade fått ett mycket säkert tips gällande hålet på styrbords sida.
Det kan vara så att det kommer mera.
Vi har tidigare diskuterat Evertssons eventuella förkunskap om hålet, och jag tror att vi båda delar samma misstanke att så är fallet. Personligen finner jag det besynnerligt att en helt ny journalist dyker upp och lyckas få fram finansiering till en dykundersökning som kunde förväntas leda till ett åtal utan att ha något tips i bakgrunden.
Men att Evertsson skulle ha något nytt drastiskt att komma med från dykningarna är jag skeptiskt till. För det första har t.ex. ABs reporter fått se hela den 3h långa filmen tillsammans med Evertsson och där fanns inget mer uppseendeväckande. För det andra har Evertsson (och Linus Andersson) vid flera tillfällen distanserat sig från sin sensationsvinkel i dokumentären. I replik till Jonathan Lindström skriver man t.ex. redan i november 2020:
”I programserien slås det inte på något sätt fast vad som förorsakat den stora skadan, men serien visar en beräkning som konkluderar att den sannolikt kan förklaras med en sammanstötning. Antingen med ett objekt av betydande storlek, eller något på bottnen. Vi drar inga slutsatser angående vad som är korrekt här. Det behövs ytterligare undersökningar för att kunna ge ett kvalificerat svar, något som nu värderas av både svenska och estniska myndigheter.
Vi har inte dolt någon skada för att underbygga en bestämd hypotes. Det är korrekt att vårt videomaterial visar en spricka utöver den långt mycket större skadan, redovisad i serien. Eftersom vi inte presenterar någon slutgiltig hypotes om vad som orsakade skadan som vi visar fram, är påståendet om att vi håller något dolt för att främja en given hypotes inte korrekt..”
https://www.journalisten.se/debatt/vi-har-inte-dolt-nagot
Det första påståendet är fullkomligt bisarrt och Evertsson kanske borde informera Lars Ångström om denna nya insikt, eftersom denne baserat på just deras dokumentär anser det fastställt att hålet inte orsakats av botten (
https://www.expressen.se/debatt/teorin-om-estonias-bogvisir-stammer-inte/). Sedan skriver man att det krävs mer undersökningar, vilket åter för mig gör det osannolikt att man tänker lägga fram nya teorier och scenarion baserat på dykningarna 2019.
Att man inte skulle dolt något är en patetisk lögn som bara ett litet barn kan tro på. Som Lindström påpekade är det helt självklart så att dokumentärens spekulation om ubåtskollision med norske professorn och Reintamm i huvudrollerna hade sett närmast befängd ut om tittaren just fått se två, inte ett, nya hål i sidan på vraket som vätter ner mot botten. Notera också att den ärlige och hederlige Evertsson fortfarande inte har producerat en enda bild på detta andra hål så att vi alla kan avgöra om det verkligen skiljer sig från det första, och kan antas ha ett annat ursprung.