2021-06-21, 18:42
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

Håller helt med
Citera
2021-06-21, 18:53
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

Har du någonsin sett en städerska med silikonläppar, nej det har inte jag heller. Har jag sett en fotomodell med silikonläppar? Ja. Hon borde sökt sig till modellbranschen istället.
Citera
2021-06-21, 19:04
Medlem
Falafeltantens avatar
Sensast jag kollade var silikonläppar inte någon av de sju lagstadgade diskrimineringsgrunderna. Lycka till i rätten!
Citera
2021-06-21, 19:09
Medlem
Det är klart att man ska få kunna välja bort en anställd om hen har fördärvat sitt utseende med märkliga plastikoperationer. Precis som jag konsekvent väljer bort kroppsbyggare och andra som ser ut som jättebebisar när jag ska anställa någon.

Edit: förresten väljer jag i regel bort de som ser ut som talibaner eller uteliggare också. Dvs de med överdrivna skägg.
Senast redigerad av VanJon 2021-06-21 kl. 19:11.
Citera
2021-06-21, 19:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Det smartaste för hennes del hade varit att hon tog ett nytt foto där hon inte försöker se, ja vad hon nu ville med bilden. Och fortsatt söka jobb. Nu är ju folk på vakt och ser de hennes ansökan så aktar sig arbetsgivare nu på gnällmajan. Men arbetsgivaren som pratade om läppar blev exponerade och genom att hon är kriminell så kanske folk aktar sig att söka jobb där och även klienter kommer att akta sig.

Precis om man vill söka ett jobb som är alldagligt så bör man nog försöka se alldaglig ut.
En flygvärdinna behöver till ex se bra ut, inte nödvändigtvis putande läppar men ett trevligt utseende är ju fördel. Där kan man med fördel vara uppsminkad samt snyggt klädd.
Som det hon sökte (städerska) eller som det heter hygienteckniker är det bättre med bra och hel med "normalt" utseende.
Srn har jag personligen svårt för ansiktsstatuering och på halsen.
Min första tanke var just kriminella kretsar men ärligt jag kom in i tråden i dag och har inte läst ifatt.
Citera
2021-06-21, 19:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Har du någonsin sett en städerska med silikonläppar, nej det har inte jag heller. Har jag sett en fotomodell med silikonläppar? Ja. Hon borde sökt sig till modellbranschen istället.

Ligger mycket i det.
Behöver man en sopborste köper man ju inte en spade ,för att man tycker den är snyggare
Citera
2021-06-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Precis om man vill söka ett jobb som är alldagligt så bör man nog försöka se alldaglig ut.
En flygvärdinna behöver till ex se bra ut, inte nödvändigtvis putande läppar men ett trevligt utseende är ju fördel. Där kan man med fördel vara uppsminkad samt snyggt klädd.
Som det hon sökte (städerska) eller som det heter hygienteckniker är det bättre med bra och hel med "normalt" utseende.
Srn har jag personligen svårt för ansiktsstatuering och på halsen.
Min första tanke var just kriminella kretsar men ärligt jag kom in i tråden i dag och har inte läst ifatt.

Fast det var arbetsgivaren som var dömd för grovt hot. Står om det i tråden. Så Yvonne Fager som hon heter blev ju också exponerad på grund av sitt tilltag. Så bägge kvinnorna har försvårat för sig själva med det här.
Citera
2021-06-21, 20:18
Medlem
Goda nyheter. Ronja har enligt sin fb-sida fått provanställning hos renthus!
Citera
2021-06-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mintmentos
Goda nyheter. Ronja har enligt sin fb-sida fått provanställning hos renthus!

Toppen om det är sant! Att få ett jobb efter att ha sökt i över ett år måste kännas bra.
Citera
2021-06-21, 20:28
Medlem
Varför vill man bli städare?
Citera
2021-06-21, 21:02
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Eller så kan du kolla deras CV och om de fått goda vitsord från tidigare arbetsplatser? Du vet, sånt som faktiskt är direktrelaterat till deras arbetsförmåga och övriga roll i jobbsammanhang.

Förövrigt - hur många tjejer med läppfillers rör det sig om i ditt fall? Tre stycken typ?

På vilket sätt ansåg du att de var "självupptagna" och hur vet du att detta var kopplat specifikt till deras utseenden?
Vägrade de att jobba alla timmar fullt ut med ursäkter som "jag måste in på toa och kolla mina läppar igen" en gång i kvarten eller?

Verkar framgångsrika Bianca Ingrosso vara en tjej som har svårt att knyta nya jobbkontakter och vara samarbetsvillig i övrigt?

Kan köpa det där om att vara osäker kring sitt utseende. Även att vissa människor arbetar mer effektivt som ensamma än i grupp men detta gäller också för en del introverta personer som ibland behöver mycket solotid, även på jobbet.

Resten verkar handla mer om att du gärna direktkopplar ett specifikt drag (fillers i detta fall) till alla dåliga egenskaper vilket låter mest som en omvänd typ av Haloeffekten.

Du har rätt. Handlar om en handfull tjejer. Jag är ju egen och inte utvecklingsstörd. Det är ju givet att jag kollar referenser men oftast i mitt fall när det gäller tjejer mellan 16-20 så finns få.

Jag tror att du förstår mig. Jag lever på att min personal är glada och bemöter kunder på ett glatt naturligt sätt. Du kommer säkert vända det till något annat men om jag har 10 sökande till en plats där du vill ha en ung tjej med självkänsla och en förmåga att jobba i ett team så väljer man den som naturligt är glad och positiv?

Jag förstår att du inte ändrar dig här för du antagligen inte driver en verksamhet som lever på att en verksamhet som denna. Du får gärna slå din skalle blodig och försvara rätten men läppförstoring. Dom är ok i min värld med men dom kommer inte länge till en anställningsintervju för jag har för många andra alternativ. Det är enkelt.
Citera
2021-06-21, 21:20
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Det är klart att man ska få kunna välja bort en anställd om hen har fördärvat sitt utseende med märkliga plastikoperationer. Precis som jag konsekvent väljer bort kroppsbyggare och andra som ser ut som jättebebisar när jag ska anställa någon.

Edit: förresten väljer jag i regel bort de som ser ut som talibaner eller uteliggare också. Dvs de med överdrivna skägg.

Skulle också välja bort alla med tatueringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in