Citat:
C och V är helt inkompatibla ideologiskt. Det handlar inte bara om vänster mot höger i deras fall utan det är djupare än så. Annie Lööf kommer från ett ungdomsförbund där hon som ordförande förespråkade fri invandring men inga bidrag. En sådan ultraliberal tanke handlar om att du får göra vad du vill bara du tjänar dina egna pengar och betalar för dig. Vänsterpartiet har blivit rätt "progressivt" men det finns fortfarande en stor falang östblockare. Tänk typen Frank Baude ("riktiga arbetare knullar inte varandra i röven"). Den falangen är minst lika invandringskritisk som SD. Nyligen har det annonserats att ett invandringskritiskt kommunistiskt parti ska startas i Sverige. Gjorde samma analys initialt men två frågetecken finns, L har svikit förut, hur vet vi att de inte gör det igen? De åker garanterat ur riksdagen nästa val om de gör det men det borde dem ha fattat redan vid Jöken men det spelade upperbarligen ingen roll. Det andra, Centern börjar kännas som ett ganska vänsterorientrat parti (när det gäller vilka röster de får), är det säkert att de inte bara köper VP och ändå får en hel del röster? Det finns väl rimligen inga högermännisjkor kvar i C?
Centern och Vänsterpartiet tror jag inte kommer överens. Man misstar som sagt gärna Annie för att vara mer vänster än vad hon är. Men synen på relationen mellan stat och individ är fundamentalt olika mellan dessa partier. Jag tror att det är lättare för till exempel M att komma överens med MP än det är för C att komma överens med V.
I dagens parliament finns inte så många möjliga utvägar. Jag gissar att Leffe käkar lite kakor med talmannen och sen kommer C att släppa kravet på marknadshyror. Det som det nu handlar om är att ordna en möjlig utväg för Annie. Hon måste få något i utbyte så att hon inte blir förnedrad. Liberalerna gissar jag att man kan få med sig. Om de hotas med extraval så kommer de göra som Leffe vill. De vet att de är rökta om det blir val i sommar.
De som främst vinner på nyval skulle jag tro är vänsterblocket. Sittande regeringar är starka under kriser och svenskarna tycker obegripligt nog att regeringen skött pandemin ganska väl.