Citat:
Ursprungligen postat av
Iljusin
Jag känner Nooshi en smula och hon är en realpolitiker. V har varit passivt stödparti till Jökarna eftersom alternativet är värre . Men V har varit glasklara vad gäller LAS och marknadshyror ( för nybyggnation). Där går gränsen.
Bollen ligger hos Annie Lööf som fått igenom mer nyliberal politik i sitt samarbete med S än under alliansregeringen. Det hade inte gått utan V. Hon är en skicklig politiker men uttalanden där hon jämför V ( förutsättningen för den nya mitten) med SD är otroligt otaktiska. Vill hon bygga denna nya mitten så går det inte utan V.
Allt som krävs är att att hon backar från en punkt av Jöken. Jag är säker på att majoriteten av C- väljarna ( som är nöjda med det som åstadkommits ) skulle välkomna det.
När det kommer till de "mjuka frågorna" finns väldigt mycket samsyn mellan C och V ( S ligger närmare M här). Spelar Annie sina kort rätt kan hon bli nästa statsminister men inte utan stöd av V.
Exakt vad har Centern fått igenom? De har varit en av sossarnas dörrmattor men vad har de fått? Liberalerna var svaga och otydliga innan, de har helt ätits upp av sossarna nu och kommer inte höras vid ett nyval ens om de försöker säga nåt.
Centern vill ha makt. Eftersom de står upp mot SD har de fått frikort från nmedia att fantisera fritt. De stöder en statsminister som de sa sig inte stödja innan valet. De stöder en regering tillsammans med Vänsterpartiet som de sa att de inte skulle göra. De svamlar om en mittenregering (som redan nu är ett korthus) som kommer bli beroende av Vänsterpartiet.
Allt detta trams, tillsammans om Lööfs visioner om 30 miljoner svensktalande invandrare, får inga frågor av media. Det är den största gåvan hon fått. Men inte av Löfven.
Jag applåderar Nooshi för att inte ställa upp på detta trams men media fortsätter köra sitt partiska race. Så du får gärna svara vad Centern fått igenom?