Citat:
Det är ju för fan bara L som lallat runt i över ett år och insisterat på att man måste fortsätta argera stödparti åt en regering man säger sig inte vilja ha. Det spelar roll om L lämnar regeringsunderlaget därför att det är svårt att regera med bara ett mandats övervikt, särskilt om det sitter en politisk vilde på det mandatet. Löfvens bekymmer har bara börjat om vi som jag tror landar i en sådan lösning.
För L är det en överlevnadsfråga att ta sig ur Jöken, och det här är ett gyllene tillfälle att göra det.
Vad gäller V:s inflytande så kan de ju lätt tvinga fram ett extraval om S och C inte gör som de vill. Det skulle inte förvåna mig om många S-väljare går till V vid ett extraval. Dadgostar har imponerat så långt.
För L är det en överlevnadsfråga att ta sig ur Jöken, och det här är ett gyllene tillfälle att göra det.
Vad gäller V:s inflytande så kan de ju lätt tvinga fram ett extraval om S och C inte gör som de vill. Det skulle inte förvåna mig om många S-väljare går till V vid ett extraval. Dadgostar har imponerat så långt.
Har du flytt in i någon fantasivärld där alla tigger om att Sabuni ska stanna kvar i Januariavtalet för att du inte klarar av att konfronteras med att du stöttar ett totalt menlöst parti? Ja, det är ju vad jag säger, jag vet inte hur länge V kommer driva den här lekstugan. Jag hoppas bara att det blir kortfattat och jag tror det mest realistiska är att man väcker misstroende och sedan släpper fram exakt samma regering igen. Man kan eventuellt tvinga fram ett omval, man kan rentav dubbla sina mandat i ett sådant omval om svenska folket känner sig särskilt hjärnslöa just den dagen. Men vad man inte kan göra och aldrig kommer kunna inom den överskådliga framtiden är att rösta fram en regering eller en budget som bättre överensstämmer med den egna ideologin än det man fått i nuläget.