2021-06-20, 15:52
Medlem
sneervs avatar
Varför vill man ens bilda ny regering nu ett år innan val? Känns som man skulle förlora på det om man tex var M+KD. Med tanke på skicket Sverige är nu så skulle inte jag vilja va den som styr landet när vi går in till val nästa år. Men jag kanske missar något hur det skulle vara en fördel?
Citera
2021-06-20, 15:52
Bannlyst
Sabuni säger att hon förstår Nooshi och V. Men Annie Lööf vågar inte ens erkänna det klarsynta och uppenbara som Sabuni säger, det vill säga att man kan inte ignorera en part som utgör ens regeringsunderlag.
Citera
2021-06-20, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeveMonarkin
https://omni.se/nyamko-sabuni-nar-regeringen-faller-sa-faller-ocksa-januariavtalet/a/jBoWBo

Nu finns det en liten öppning för Kristersson. M + KD + SD + L = 173 mandat. Det räcker alltså att ytterligare två ledamöter inte röstar nej för att han ska godkännas av riksdagen. Det räcker alltså att två sossar är sjuka när det är votering exempelvis. Det finns också två oberoende ledamöter, om jag vore Kristersson skulle jag ringa dom och fråga vad de kräver i utbyte mot att lägga ner sina röster.
174, inte 173. Du räknar bort vilden från liberalerna.
Citera
2021-06-20, 15:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vad skadar det då om hyrorna släpps fria? Går det inte att bygga till priser folk kan betala så byggs det inte och då spelar det ingen roll vad hyrorna på nybyggt är.

Det är lite som att konsum rear ut oxfilé för 50 kr/kg men de har inga att sälja.
Det är ett första steg för att införa marknadshyra över hela beståndet. I Finland tog det fyra år från marknadshyra i nyproduktion till att gälla alla hyresrätter. Om det bara gällde nybyggen, varför skulle Annie Lööf då driva landet in i en regeringskris? Är det värt det?
Citera
2021-06-20, 15:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Självklart, tänkte på nuvarande cirkus och även tidigare, så har strategi att fälla så fort de inte får igenom vissa saker. Men kanske tråd blev fel..

S kunde inte bilda regering utan Vs stöd. Det är viktigt att komma ihåg. Trots detta har V haft närapå noll inflytande på politiken medan C haft väldigt stort.

Någonstans måste V sätta ner foten när allt för stor del av den förda politiken blir nyliberal folkfientlig centerpolitik.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Helena Lindahl (c) skulle nog rösta emot Löfven igen. Så om Amina Kakabaveh håller sig hemma den dan så kan Kristersson få bilda regering.

Ja. Den politiska bollen är just nu väldigt rund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De som vill få bort Löfven vill nog få tillbaka Mona Sahlin.

Det låter som du själv inte tror på det du påstår...
Men vi förstår att det är ironiskt menat.
Citera
2021-06-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Jag läste någonstans att det tagit slut?
Ok, missat det. Då kanske deras twitter-konton blir något mer läsbara när de inte sitter och hejar på varann, en sann uppvisning i lögner, smutskastning och oförskämdheter. Mogge slipper man ju dock inte i första taget tyvärr.
Citera
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Lyckligtvis är Annie Lööfs makt över Sverige slut nu. Hon kommer från och med nu behöva välja mellan V och SD. Det kommer kanske sluta med att hon avgår eftersom hon inte kommer kunna leva upp till sina oförenliga ultimatum.

Annie är ett riktigt svin som inte kan acceptera demokrati.
Hon anser att de röster som svenska folket har avgett inte skall gälla. Tillsammans så har de som röstade 2018 gett ca 25% av rösterna till SD och V. Att hon kan komma undan med att 25 % av rösterna inte skall ha något som helst inflytande är obegripligt. Det kan ju endast ske med hjälp av medias tysta medgivande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det är klart att det inte kan finnas någon fungerande marknad för "hyresrätter".

På en fri marknad finns det överhuvudtaget inga "hyresrätter". Det finns bara bostäder. Ägaren bor i dem själv eller hyr ut dem fritt.

Precis! I teorin funkar det så.. I verkligheten blir det ändå lite mer komplicerat.. Ett företag kan ju tillhanda hålla bostäder att hyra ut, då blir det ju hyresrätter?

Samma sak med bostadsrätter för övrigt. Förstår jag mig inte heller på.. Vi har liksom inte förstått oss på det här med att äga i Sverige? Men nu är det som det är..

Vad jag menade med mitt inlägg var att "marknaden" förstörs lite av ett fåtal stora aktörer. De kommunala bolagen. Sen finns det andra aktörer också såklart, men det är inte riktigt enligt min mening någon fullt fungerande hyresmarknad.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Men nu faller januariavtalet efter 2,5 år nu när regeringen faller. Sabuni har till och med gått ut med det nu.

Och när L+SD+M+KD röstar för Ulf Kristerssons budget så måste centerpartiet förhandla med V för att Löfven+MP ska få igenom sin budget.

Dina fina ord om kravställare håller inte. Verkligheten är att Lööf inte kommer få igenom sina punkter nu.

Ja , den mest sannolika utvecklingen blir att S/MP-regeringen sitter kvar efter att ha ingått ett nytt fyrpartiavtal, denna gång mellan S, MP, C och V. Röken ersätter Jöken.
Citera
2021-06-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det du inte förstår är att alla partier inte behöver ha samma anledning till att vara missnöjda med regeringen.

Exakt och det förstod till och med du själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in