2021-06-20, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
SD kommer minska rejält i nyvalet dessvärre tror jag
Tror jag inte. Ett lågt valdeltagande gynnar SD. Och ett mindre valdeltagande kommer det bli vid ett extra val.
Citera
2021-06-20, 08:33
Medlem
cultofdeaths avatar
Ayatollah Dadgostar, Supreme Leader of Swedistan verkar hålla i rodret och styr skutan kallad sverige.

Att vi ens tillåter iranier att få så stor makt i vårt land är ett tecken på att vi faktiskt är ett sovande folk.
Citera
2021-06-20, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hur ser du på Moderaternas ansvar då?
Gå med på att fälla en regering på en ideologiskt tydlig högerfråga som man uppger sig ej stödja i sak?
M ska alltså agera vänsteropposition mot en S-ledd regering??

Före egen del kan jag inte låta bli att undra vart Sverige är på väg när M positionerar sig så tydligt vänster om sossarna. Vad ska man rösta på vid ett eventuellt extraval om man har borgerliga värderingar i ett politiskt landskap där partierna tävlar om hur lång till vänster om S de ska positionera sig?
Trodde fan piloter var smartare,

Tror du misstroendeförklaring bygger på en enda jävla fråga? Självklart fäller M regeringen vid varje givet chans. Förslaget om marknadshyror lär läggas upp och gå igenom under våren 2022 i vilket fall som helst och där kommer M rösta ja.
Senast redigerad av loal 2021-06-20 kl. 08:39.
Citera
2021-06-20, 08:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Jag tror Löfven innerst inne är glad. Ett extra val kan ge honom fördelar. Dessutom kan han för en gångs skull haka av extemiatpartiet MP.

Då hinner S bättre positionera sig inför riksdagsvalet 2022. Fortsätter dom såhär kommer ju väljarna straffa dom hårt annars 2022. Regeringen har ju mer eller mindre tappat greppet på vissa områden.

Han lierar sig nog med V. Erkänner att jöken var en tillfällig lösning. Låter Annie gnälla lite, men ger henne några hundben så hon röstar med
S.
Försvinner MP skall jag berusa mig rejält.

Dagens Industri spekulerar.
Citat nedan.

"Kan vara det priset Löfven får betala”

Regeringsombildning och en statsrådspost till Centerpartiet. Skulle det kunna vara statsminister Stefan Löfvens väg ut ur krisen? Statsvetare ser olika på C-ledaren Annie Lööfs eventuella huggvilja på ett sådant bete.

Slut på citat.

Annie som statsminister. Då faller alla bitarna på plats.
Senast redigerad av Mullret 2021-06-20 kl. 08:55.
Citera
2021-06-20, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Tack för ditt inlägg.
Behövs mer av sånt för att höja nivån på FB.

Rent formellt behövs bara att 35 riksdagsledamoter väcker en missförtroendeförklaring (skriftlig begäran med underskrifter) mot ett statsråd eller som i det här fallet mot statsministern (regeringen).

Sedan krävs att 175 ledamöter röstar för att verkställa det för att fälla regeringen.

Statsministern Stefan Löfven har då två alternativ.

1. Avgå
2. Utlysa nyval inom en vecka
Det sorgliga med grundlagen är att även om Löfven röstas ner på måndag så har han på papperet rätt att agera som en vanlig regering i en övergångsregering, förutom att han inte får utlysa extra val. Det borde vara svart på vitt i regeringsformen vilka befogenheter som begränsas för en övergångsregering. Nu är det väldigt oklara praxis som styr, vilket Löfven kan strunta i helt.
Citera
2021-06-20, 08:43
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Tror inte Löfven vågar ett extraval. Kanske inte mest för egen del men för regeringskollegan miljömupparnas skull, de riskerar definitivt att åka ut nästan i lika hög grad som L. Sannolikt skulle ett extraval även innebära att SD ökar en del vilket vore ännu ett argument emot för sossarna. Just nu dras säkert alla spelteorier fram och tillbaka. Min personliga förhoppning är att det blir ett extraval. Bring it on.
Fortsätter sommaren som den börjat så kommer mupparna klara sig. 100% säker på det, eftersom folk är efterblivna.
Tror dessvärre SD skulle minska något. I mätningarna ligger de strax över valresultatet 2018, och sedan dess har vi fått fler nya medborgare från mindre utvecklade länder som röstar på bidragspartierna. Så numera tror jag SD är överskattade i opinionsmätningarna och S underskattade med tanke på hur det ser ut i landet.
Citera
2021-06-20, 08:47
Medlem
styrlunds avatar
Intressant hur långt ner på slaskmedias hemsidor denna sak har hamnat. Lilla Saltsjöbadsavtalet?
Citera
2021-06-20, 08:57
Medlem
I slutändan får Annie käka upp skon och samarbeta med V. Därför tror jag inte att något extrem händer i morgon. Annie kommer att rädda situationen. 99% säker. Allt för att slippa nyval och för att SD inte ska få inflytande.
Citera
2021-06-20, 08:57
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Kris och kris.. jag är fortfarande helt övertygad om att V kommer vika ner sig och allt blir som innan med skillnad om floskler och politikertrams.

Ingenting kommer hända imorgon, V trycker gult eller tillräckligt många vänsterhäxor kommer behöva gå på toaletten när det ska tryckas på knappen.
Citera
2021-06-20, 09:04
Medlem
Tänkt att få lyssna på Stefan tjata på Annie att skjuta på marknadshyror. Är väll lite som pitysex från Annies sida.
Citera
2021-06-20, 09:10
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justinai
I slutändan får Annie käka upp skon och samarbeta med V. Därför tror jag inte att något extrem händer i morgon. Annie kommer att rädda situationen. 99% säker. Allt för att slippa nyval och för att SD inte ska få inflytande.
Ett av kraven Januariavtalet var att Vänsterpartiet inte skulle ha något inflytande över politiken.
Det skulle vara politiskt självmord om C skulle kohandla med V i någon fråga. Det skulle innebära att de bryter mot kraven de själva ställde på S.
Jag gissar att vi får en regeringsombildning. S erbjuder L några ministerposter mot att de röstar nej.
Sedan fortsätter allt som vanligt. V fortsätter vara S lilla Bukkakeslyna.
Citera
2021-06-20, 09:13
Medlem
Fokus har nu flyttats från att gälla en 'fri hyressättning' till att istället få bort Stefan Löfven till varje pris.
Vem blir nästa offer i den politiska vendettan..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in