2021-06-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dura62
Tack för svar. Mitt försäkringsbolag är IF ... tror inte dom har nån bank. Jag tycker fortfarande att bankerna tänker fel. Ett par jag känner tjänar tillsammans 700K och ville köpa en villa för 6M dom hade 100K sparat lånade 800k blanco och fick resten som bolån. Om nån av dom får kicken ... huset tappar värde och banken är blåst. Jag har 1.2 M i blanco ( jag vet jag är pucko undanber mig kommentarer om detta) dock tjänar jag över 400K och min villa är värd 4M med lån på töntiga 1.350.000. Om jag var rik skulle jag lätt låna ut en mille till nån i min situation om han satte kåken i pant. Hur är jag en risk när jag bara vill belåna huset till 60%. Skär det sig får ju banken med bolån pengar först. Som jag skrev ovan NOLL risk

Du har en årsinkomst på 400k dvs ett låneutrymme på 1.8 miljoner, något du med dina blancokrediter sprängt för länge sedan.
Det finns noll incitament för en bank att låna pengar till dig, du är högrisk med ett uppenbart problematiskt beteende.

Sen finns det inga garantier att du använder ditt nya lån till att lösa dina gamla blancolån, givet din kredithistoria så skulle jag säga att banken ser det som osannolikt att du löser dina lån.
Citera
2021-06-11, 12:30
Medlem
Tycker inte alls att det är konstigt att banken inte vill låna ut mer pengar till dig eller lägga om ditt lån.
Du har inte särskilt hög lön och oerhört högt blacolån, och dessutom ganska högt bolån i förhållande till din inkomst.

Banken brukar generellt inte låna ut mer än 4-4,5 gånger årsinkomsten för bolån, och om man får låna mer än 4,5 ggr så behöver du dessutom amortera mer.
För dig innebär det ett bolån på max 1,6-1,8 miljoner kr. Du har redan 1,35 i lån vilket lämnar ett spelrum på 250k-450k. Det räcker inte ens nästan för att täcka dina blacolån.
Vad ditt hus är värderat till spelar i detta sammanhang mindre roll eftersom det är din betalningsförmåga som brister.

Finns det möjlighet att din sambo köper in sig i ditt hus? För på så sätt kan du dela få in pengar till dig genom försäljning, samt att ni är två personer med lön som står på lånen vilket ökar er betalningsförmåga.
Ett annat alternativ är att du höjer din lön rejält.
Citera
2021-06-11, 12:43
Medlem
Pungterings avatar
Sälj huset så har du mer än nog med pengar att bli skuldfri!
Citera
2021-06-11, 19:12
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Tar tebax det där med värde 4M jag pratade precis med min granne som har ett exakt likadant hus lika stor tomt och hon har nyligen sålt för 4.4M och det var under stress för hon vill flytta så fort som möjligt och hennes hus kom bara ut som "kommande" . Jag vill inte sälja men hur ska jag få banken att fatta att höja mitt lån till 2.4 inte är nån risk.
Nån som har koll på banker som tänker som jag och inte bara läser i boken ? Jag borde få lån även om jag hade 100 betalningsanmärkningar tycker jag.

Vad ditt hus är värt är inte särskilt intressant. Du tänker inte sälja huset och banken tänker inte tvinga dig sälja huset.

Vad du tjänar i relation till vad du har för kostnader är det som avgör här och om du har 400 tkr i inkomst och 1 200 tkr i blancolån har du alldeles för höga lånekostnader. Banken kommer ha en massiv minuskalkyl när den räknar.
Citera
2021-06-11, 22:00
Medlem
Citat:
Tar tebax det där med värde 4M jag pratade precis med min granne som har ett exakt likadant hus lika stor tomt och hon har nyligen sålt för 4.4M och det var under stress för hon vill flytta så fort som möjligt och hennes hus kom bara ut som "kommande" . Jag vill inte sälja men hur ska jag få banken att fatta att höja mitt lån till 2.4 inte är nån risk.
Nån som har koll på banker som tänker som jag och inte bara läser i boken ? Jag borde få lån även om jag hade 100 betalningsanmärkningar tycker jag.

Hade du lånat ut pengar till någon som konstant misslyckas med att betala pengar som man är skyldig att göra? Om man misslycktas 100 ggr dessutom och fått 100 anmärkningar? Låter som att banken gör rätt beslut till 110 %, du har ett riskfyllt beteende och dessutom skyhög blanco. Blir du arbetslös blir din situation katastrofal, höjs räntorna likså. Du vet inget om risk, bankerna vet. Hoppas ingen hjälper dig ut skiten
Citera
2021-06-11, 23:23
Medlem
Bankerna räknar på en ränta på 7%. Du skulle behöva klara 15 000 kr mer i räntekostnad + amortering. Och andra kostnader som bil osv. Bankerna skulle tänka att det inte vore snällt av dom att skuldsätta dig mer.

Sälj huset och gör dig av med blancolånen, de är på grund av dom sin din ekonomi är kaos (10 000 kr i ränta + 10 000 kr i amortering). Och ta aldrig nya blancolån för att hjälpa andra, det påverkar dina möjligheter att kunna ta bolån med lägre ränta än blancolån.

Om både du och din sambo har fast jobb, och att betalningsanmärkningar och förfrågningar försvinner på UC:n kan ni börja om när huset är sålt och blancolånen är avbetalda. Som någon bankman skrev tidigare i tråden har bankerna regler för utlåning, tror inte nån bank ger dig/er ett lån med 1,2 miljoner i blancolån. I så fall kanske du behöver ha 1,2 miljoner i årsinkomst.
Citera
2021-06-19, 00:11
Medlem
Du kanske ska vara glad att banken säger stopp. Du erkänner ju själv att du tar fel beslut och har en förmåga att klanta till ekonomin. Du behöver stanna upp och tänka igenom situationen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in