2021-06-16, 23:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
I det stora hela så jag tror det gått till också. Pilotmannen inblandad bara som vittne och lämnades med en skarp rekomendation att hålla truten. Krammannen och buskmannen är väldigt heta kandidater som gärningsmän.

Vi är nog några stycken som tänker ungefär samma här. "Mannen med pilotglasögon" - som jag är övertygad om var inblandad - blev kanske "bara" vittne till händelsen och tvingades efter hot att lunka hemåt, och det är då som han observerades i Mariestads centrala delar runt 03:30. Det var högst troligt "mannen med pilotglasögon" som började gå med Helena mot hennes hem, sedan anslutöt en bil - och det är inte alls osannolikt att det var "krammannen" och "buskmannen" som färdades i den (MK kan dock inte uteslutas). Kom också ihåg att PU in absurdum i flera år förnekade all kännedom om BW. Sedan ville inte BW bli sedd tillsammans med MK på ett gammalt kort, vilket också röner ett visst intresse. Och som grädde på moset sågs en person parkera en vit bil på sjukhusparkeringen runt 04:20 och sedan småspringa mot Lockerud/Bråten. (Det här sista kan väl ses som en osäker parameter i sammanhanget, för all del, men värt att ha med i tanken.)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-16 kl. 23:39.
Citera
2021-06-16, 23:36
Medlem
M.O är född ’69
Citera
2021-06-16, 23:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
M.O är född ’69

Där är ju du! Jag har ställt en fråga till dig två gånger utan svar. Men jag tar frågan igen, då:

Eftersom du nu verkar ha varit så noga med att ditt tips inte skulle komma bort utgår jag från att du skrev upp namnet på den som svarade? Dessutom kan jag väl vara säker på att du har namnet på den person som du "återkommande" har pratat med? Det är liksom otänkbart att den uppringande polisen inte skulle ha presenterat sig med namn och befattning!

Så, vad heter den person/de personer som du har pratat med? Det är inte förbjudet eller olagligt att namnge dem och du har heller inget att förlora på att göra det. Tvärtom, nu har du ett gyllene tillfälle att visa alla i tråden att du är seriös och att vi kan ta dig på allvar.
Citera
2021-06-16, 23:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Sorry, ser nu i nästa register som säger att det finns en MO som är 51 år, alltså född 1969. Fyller 52 år år den 12 september. Bra, då verkar det stämma! Men det som är intressant är att han folkbokförd i Ullervad (vet dock inte sedan när), så man kan kanske fundera över vad som menas med "bor kvar i stan" som det pratades om radioprogramserien om just han nu skulle vara "mannen med pilotglasögon". Ullervad är ju Mariestad - fast ändå inte ... Man kan undra var han bodde 1992. Observera verkligen att jag bara spekulerar nu om just det sista!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-16 kl. 23:55.
Citera
2021-06-17, 00:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Lyssna på boken ! Även om Helenas kropp hittas är det omöjligt efter 28 år att fastställa dödsorsaken . Det finns bara ett skelett kvar såvida inte hon har blivit skjuten i huvudet och skotthålet finns kvar . Att få faställa att hon blev mördad är i princip omöjligt . Dödsorsaken kan vara flera och när det inte går faställa denna så kan man inte åtala och fälla något för ett mord . Utan dödsorsak som tyder på ett brott kan det vara en olyckshändelse , dråp! hon kan ha ramlat slagit sig och någon grävde ner henne ? Då blir straffet brott mot griftesfriden . Kalla fall säger att döma någon för ett mord utan att veta om hon blivit mördad är omöjligt .
De säger också något om att dråp presskriberas inom en viss tid och Helenas död kan vara ett dråp .

Dråp är ingen olyckshändelse. Du blandar nog ihop dråp med vållande till annans död.
Citera
2021-06-17, 01:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Sorry, ser nu i nästa register som säger att det finns en MO som är 51 år, alltså född 1969. Fyller 52 år år den 12 september. Bra, då verkar det stämma! Men det som är intressant är att han folkbokförd i Ullervad (vet dock inte sedan när), så man kan kanske fundera över vad som menas med "bor kvar i stan" som det pratades om radioprogramserien om just han nu skulle vara "mannen med pilotglasögon". Ullervad är ju Mariestad - fast ändå inte ... Man kan undra var han bodde 1992. Observera verkligen att jag bara spekulerar nu om just det sista!

Bröderna Ohlsson = GW's gärningsmän?

Math*as Ohlsson f. 1969
Dan*el Ohlsson f. 1970 (årsbarn med Helena)

Båda bröderna vänner till Helena enligt Freija21.

Enligt en källa till Freija21 visste MO inte vad ett nej betydde på den tiden, han var mysko när det gällde tjejer. Samma källa tyckte även att MO var lite bestämmande mot sin bror.

Det här passar mycket bra in på GW's beskrivning. "Den ena är nykter och kör, det är han som bestämmer".

"När man väl kommer ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor" sa GW... "det ställe där man bor" låter som att man bor på samma plats enligt min tolkning, man kör mot hemmet. Bröderna bodde -92 hemma hos föräldrarna strax utanför Mariestad (Karlslund 1098)

Bröderna hade tillgång till båt.

MO tränade enligt 'Martason' på Vadsbo och sedan Micke's gym där även Helena tränade.

Det bör (enligt 'Propparn') påpekas att GW:s teori stämmer in med uppgifter som vittnena Son*a (hund-) och Carina lämnat.

Sammantaget mycket intressanta uppgifter!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-17 kl. 01:42.
Citera
2021-06-17, 03:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bröderna Ohlsson = GW's gärningsmän?

Math*as Ohlsson f. 1969
Dan*el Ohlsson f. 1970 (årsbarn med Helena)

Båda bröderna vänner till Helena enligt Freija21.

Enligt en källa till Freija21 visste MO inte vad ett nej betydde på den tiden, han var mysko när det gällde tjejer. Samma källa tyckte även att MO var lite bestämmande mot sin bror.

Det här passar mycket bra in på GW's beskrivning. "Den ena är nykter och kör, det är han som bestämmer".

"När man väl kommer ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor" sa GW... "det ställe där man bor" låter som att man bor på samma plats enligt min tolkning, man kör mot hemmet. Bröderna bodde -92 hemma hos föräldrarna strax utanför Mariestad (Karlslund 1098)

Bröderna hade tillgång till båt.

MO tränade enligt 'Martason' på Vadsbo och sedan Micke's gym där även Helena tränade.

Det bör (enligt 'Propparn') påpekas att GW:s teori stämmer in med uppgifter som vittnena Son*a (hund-) och Carina lämnat.

Sammantaget mycket intressanta uppgifter!

Min första fetning: GW Persson skriver: ”När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad” och "Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd”.

Det är upp till var och en att tolka detta, men spontant känns det "bakvänt" med Karlslund strax före Stora Ek (på vägen mot Skövde). Om de kör i riktning mot "där man bor" och dumpar Helena i Vänern, känns inte Karlslund riktigt rätt, eftersom det ligger nästan mellan Mariestad och Skövde. Och vad menas med den "större vägen"? Dåvarande 48:an mot Skövde? Dåvarande E3:an mot Stockholm eller Göteborg? På något sätt måste de ju "tillbaka till Vänern", så att säga. Kanske menar GW Persson Marieforsleden upp mot Krontorp, men då är det ju inte i riktning mot där de bor? Är ni säkra på att bröderna "O" bodde i Karlslund när Helena försvann? Det passar så förgjordat dåligt in. Men vem vet. Dock ska man komma ihåg att GW Persson högst sannolikt "diktar friskt" i sin beskrivning för att inte vara alltför exakt och avslöja för mycket, så att säga.

Min andra fetning under "Visa mer": Mig veterligen hoppar ju GW Persson över "Hanna". Och var får han in Carina? Jag är inte riktigt med här. Har jag missat något?

Lägg till allt detta att GW Persson öppet erkänner att hans teori har 50/50 procents chans att vara korrekt. Han kan alltså ha totalfel - igen ...

Jag tror fortfarande att "mannen med pilotglasögon" är med i händelsens inledning, men blir kanske "bara" vittne till det som sedan händer. Så långt skulle hans roll kunna paras med både Skövde-polisens teori (fast polisen tar i så fall fel på gärningsman) och GW Perssons teori. Men om jag måste välja, väljer jag fortfarande Skövde-polisens teori med "krammannen" och "buskmannen". Men absolut, det är trixigt värre!
Citera
2021-06-17, 08:56
Medlem
Vet man om dessa bröder blivit hörda?
Citera
2021-06-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Vet man om dessa bröder blivit hörda?

Enligt GW ja. Dom ska ha blivit hörda långt senare
Citera
2021-06-17, 12:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: GW Persson skriver: ”När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad” och "Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd”.

Det är upp till var och en att tolka detta, men spontant känns det "bakvänt" med Karlslund strax före Stora Ek (på vägen mot Skövde). Om de kör i riktning mot "där man bor" och dumpar Helena i Vänern, känns inte Karlslund riktigt rätt, eftersom det ligger nästan mellan Mariestad och Skövde. Och vad menas med den "större vägen"? Dåvarande 48:an mot Skövde? Dåvarande E3:an mot Stockholm eller Göteborg? På något sätt måste de ju "tillbaka till Vänern", så att säga. Kanske menar GW Persson Marieforsleden upp mot Krontorp, men då är det ju inte i riktning mot där de bor? Är ni säkra på att bröderna "O" bodde i Karlslund när Helena försvann? Det passar så förgjordat dåligt in. Men vem vet. Dock ska man komma ihåg att GW Persson högst sannolikt "diktar friskt" i sin beskrivning för att inte vara alltför exakt och avslöja för mycket, så att säga.

Min andra fetning under "Visa mer": Mig veterligen hoppar ju GW Persson över "Hanna". Och var får han in Carina? Jag är inte riktigt med här. Har jag missat något?

Lägg till allt detta att GW Persson öppet erkänner att hans teori har 50/50 procents chans att vara korrekt. Han kan alltså ha totalfel - igen ...

Jag tror fortfarande att "mannen med pilotglasögon" är med i händelsens inledning, men blir kanske "bara" vittne till det som sedan händer. Så långt skulle hans roll kunna paras med både Skövde-polisens teori (fast polisen tar i så fall fel på gärningsman) och GW Perssons teori. Men om jag måste välja, väljer jag fortfarande Skövde-polisens teori med "krammannen" och "buskmannen". Men absolut, det är trixigt värre!

Helt korrekt, man kan givetvis inte åka mot "där man bor" samtidigt som man är på väg till en båt som ligger förtöjd vid Vänern. Här diktas det nog och GW rör till det avsiktligt för att inte avslöja vilka som avses.

För att få händelseförloppet att stämma får man nog ta och byta ordning på dom 2 citaten:

1. "Under resan (hemåt) kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd”

2. "När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad”

Att man först kör Marieforsleden mot Krontorp och en båtplats låter logiskt sedan hem via den mindre vägen över Trankärr mot Stora Ek.

Här bör även tilläggas att "Viking711" gjorde en observation av en bil vid Sjöängen runt 02:45 till 03:00.

Propparn hade 2018 ett annat förslag:
Den större vägen” som GW skriver om är troligen Marieforsleden. Båtplatsen borde då vara vid Ekudden el Sandviken. Jag tror det låg småbåtar vid sommarhemmet Bäcken, i så fall nära Björn Berggrens bostad. Då passar vittnet Carinas uppgifter om bilen väl in i sammanhanget.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-17 kl. 13:22.
Citera
2021-06-17, 14:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Om man istället går på Skövde polisens teori med mmpg så finns det även här en möjlighet att Bröderna Ohlsson skulle kunna vara inblandade i kombination med exempelvis BW.

Det finns nämligen en uppgift i tråden som säger att D*niel Olsson, f. 1970 bodde på Marieholmsvägen 28 vid tidpunkten för försvinnandet (han ska ha bott där fram till 921027, då han flyttade till Kyrkogatan 17 D).
Uppgiften bör dock kollas upp på nytt.

Detta innebär att DO rent hypotetiskt skulle kunna vara pilot och att det var han som sågs i dom centrala delarna av stan vid 03:30.

BW kan efter kramen med Helena ha noterat hur en kraftigt berusad DO följde efter Helena. BW kan sen tillsammans med MO, "EM sambon" ha kört ifatt DO och Helena någonstans strax efter Marieholmsbron. MO var som vanligt nykter och körde (annars hade aldrig Helena satt sig i bilen). HA kände alla tre väl, BW och DO var på lyset.
Det är starka band mellan dessa 3 killar, inte minst eftersom 2 hade blodsband vilket förklarar lojaliteten dom emellan. BW var nog den som orsakade HA's död, det är möjligt att det var oavsiktligt eller en ren olyckshändelse. DO bevittnade det hela och tog sig sen hem för egen maskin, dyngrak och sågs i stan vid 03:30 medans BW och MO som var nykter tog hand om kroppen.
Stämmer uppgiften att BW var ute på en båttur under natten så användes den båten vid dumpningen. Alternativt åkte man ut ur stan till båten som MO hade tillgång till. Kanske låg den förtöjd vid golfbanan någonstans där en hund fick upp spår, där man ev. förvarade kroppen ett tag?
Rena spekulationer givetvis men konstellationen BW, MO och DO känns intressant (även MK som alt. MGM med BW).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-17 kl. 15:04.
Citera
2021-06-17, 14:44
Medlem
Jag tänker inte namnge någon såtillvida infon inte tillför tråden något...att gödsla med namn på F.B är föga produktivt anser jag (även F.Bs policy tror jag mig ha läst)🤔
Tycker tråden kommit framåt betydligt på sistone faktiskt...pudelns kärna🤓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in