Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Bröderna Ohlsson = GW's gärningsmän?
Math*as Ohlsson f. 1969
Dan*el Ohlsson f. 1970 (årsbarn med Helena)
Båda bröderna vänner till Helena enligt Freija21.
Enligt en källa till Freija21 visste MO inte vad ett nej betydde på den tiden, han var mysko när det gällde tjejer. Samma källa tyckte även att MO var lite bestämmande mot sin bror.
Det här passar mycket bra in på GW's beskrivning. "Den ena är nykter och kör, det är han som bestämmer".
"När man väl kommer ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor" sa GW... "det ställe där man bor" låter som att man bor på samma plats enligt min tolkning, man kör mot hemmet. Bröderna bodde -92 hemma hos föräldrarna strax utanför Mariestad (Karlslund 1098)
Bröderna hade tillgång till båt.
MO tränade enligt 'Martason' på Vadsbo och sedan Micke's gym där även Helena tränade.
Det bör (enligt 'Propparn') påpekas att GW:s teori stämmer in med uppgifter som vittnena Son*a (hund-) och Carina lämnat.
Sammantaget mycket intressanta uppgifter!
Min första fetning: GW Persson skriver: ”När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad” och "Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd”.
Det är upp till var och en att tolka detta, men spontant känns det "bakvänt" med Karlslund strax före Stora Ek (på vägen mot Skövde). Om de kör i riktning mot "där man bor" och dumpar Helena i Vänern, känns inte Karlslund riktigt rätt, eftersom det ligger nästan mellan Mariestad och Skövde. Och vad menas med den "större vägen"? Dåvarande 48:an mot Skövde? Dåvarande E3:an mot Stockholm eller Göteborg? På något sätt måste de ju "tillbaka till Vänern", så att säga. Kanske menar GW Persson Marieforsleden upp mot Krontorp, men då är det ju inte i riktning mot där de bor?
Är ni säkra på att bröderna "O" bodde i Karlslund när Helena försvann? Det passar så förgjordat dåligt in. Men vem vet. Dock ska man komma ihåg att GW Persson högst sannolikt "diktar friskt" i sin beskrivning för att inte vara alltför exakt och avslöja för mycket, så att säga.
Min andra fetning under "Visa mer":
Mig veterligen hoppar ju GW Persson över "Hanna". Och var får han in Carina? Jag är inte riktigt med här. Har jag missat något?
Lägg till allt detta att GW Persson öppet erkänner att hans teori har 50/50 procents chans att vara korrekt. Han kan alltså ha totalfel - igen ...
Jag tror fortfarande att "mannen med pilotglasögon" är med i händelsens inledning, men blir kanske "bara" vittne till det som sedan händer. Så långt skulle hans roll kunna paras med både Skövde-polisens teori (fast polisen tar i så fall fel på gärningsman) och GW Perssons teori. Men om jag måste välja, väljer jag fortfarande Skövde-polisens teori med "krammannen" och "buskmannen". Men absolut, det är trixigt värre!