2021-06-17, 12:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Farligt för L med omval, med så låga siffror som de har för tillfället. L behöver tydliggöra mycket mer var de står om de ska ha en chans.

Absolut. Men det jag talade om var en skadskjuten Löfven som haltar vidare fram till valet 2022 utan någon JÖK. Det skulle i högsta grad gynna L som då kan börja profilera sig som ett borgerligt parti redan nu.
Citera
2021-06-17, 12:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hon imponerade faktiskt, dels genom att förklara att förhandlingar med hyresgästerna inte är samma sak som kaffe med wienerbröd, dels genom att vara så pass tydlig med att V menar allvar och är beredd att ge M och KD garantier för det.

Vad krävde hon då, minst en räksmörgås till kaffet?
Citera
2021-06-17, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför säger V det då? Och varför tror du väljarna kommer tolka det på något annat sätt? Resultatet kommer bli att högerblocket vinner nästa val. Men det har väl vare sig du eller jag något emot?

Detta har jag redan förklarat flera ggr för dig.

Jo jag taktikröstar som vanligt på SD till riksdag och M till EU. Så högerregering vill jag naturligtvis ha, men frågan är om det är gynnsamt med regeringsskifte ett år innan val? Kan eventuellt kosta mer än det smakar.
Citera
2021-06-17, 12:22
Medlem
Katja Nyberg SD riktade just en misstroendeförklaring mot regeringen från riksdagens talarstol!
Citera
2021-06-17, 12:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
I Finland ledde marknadshyror i nyproduktion snabbt till marknadshyror i hela beståndet och hyror som steg med 40-50 %. Det är en strid som är värd att utkämpa.
Detta hör väl inte till tråden, men det beror ju på utbudet av bostäder, självklart måste det följa med så att utbud och efterfrågan kommer i balans. Men att planekonomi inte är gynnsamt på någon marknad är helt uppenbart och det finns det en uppsjö av praktiska exempel på.
Citera
2021-06-17, 12:23
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
V vill att regeringen faller och framförallt att JÖK faller. Sedan blir det nya regeringsförhandlingar och Löfven kommer tillbaka på ett nytt mandat, kanske med V i regeringen.

Frågan är dock hur det ska se ut. Vilka partier röster gult eller grönt för en sådan konstellation utöver V, S och MP?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Farligt för L med omval, med så låga siffror som de har för tillfället. L behöver tydliggöra mycket mer var de står om de ska ha en chans.
Varför skulle det bli nyval om det redan finns en majoritet i form av S+C+MP+V som går till val på att tolerera en S-ledd regering? Vad skulle de uppnå genom ett nyval som de inte har redan nu?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Absolut. Men det jag talade om var en skadskjuten Löfven som haltar vidare fram till valet 2022 utan någon JÖK. Det skulle i högsta grad gynna L som då kan börja profilera sig som ett borgerligt parti redan nu.

Håller helt med givet det scenario som du föreslår. Men hur ska det bli en regering utan JÖK menar du?
Citera
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Annika Strandhäll på twitter

” Vänsterpartiet öppnar dörren för SD pga ett regeringsförslag som inte existerar. Den såg man inte komma.”

Jag tror inte sossarna lyckas med den här mediefinten. Ett skarpt förslag om marknadshyror var på gång och det hade framtagits utan att Hyresgästföreningen fått förhandla om det. Väljer man att som S inte förhandla med de partier man är beroende av får man skylla sig själv när de drar tillbaka sitt förtroende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Möjligtvis. Jag har inte hela bilden, det ska jag erkänna. Men är Löfven sugen på att ta med V i regeringsunderlaget efter det här?
Han är sugen på att vara statsminister.
Citera
2021-06-17, 12:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vad krävde hon då, minst en räksmörgås till kaffet?

Hon var mycket tydlig även på den punkten. Utredningen ska kastas i papperskorgen och sedan börjar man från noll, med riktiga förhandlingar mellan hyresgästerna och fastighetsägarna.
Citera
2021-06-17, 12:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Kan skada dem inför valet om ett år om de inte visar starka förbättringar.

KAn bli att de får makten i ett år och förlorar sedan makten i fyra år.
Detta är det jag är rädd för.
Jag vill se ny regering lika mycket som alla andra. Men ett extra val 1år innan ordinarie val kan ge S andrum o samla sig för att vinna valet 2022.
Därför tycker jag det likagärna kan vara Löfvenregering 1år till då alla misslyckande kommer komma fram mer i ljuset när corona börjar mattas av.
En övergångsregering och M+KD+L+SD budget för 2022 skulle kunna funka då L inte är bundna av JA om regeringen faller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in