2021-06-17, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

"Efter några timmars betänketid formulerade Ronja Jakobsson ett svar till städfirman där hon förklarade att sättet de uttryckt sig på inte var okej, samt att hon tänker göra en anmälan.

Städfirman svarade:

”Gör det! Det är inte ditt riktiga utseende och det vet du. Jag måste lyssna på mina kunder och deras önskemål, det har jag gjort i alla år och kommer fortsätta att göra.”

Ha ha ha

Vilken kung!
Citera
2021-06-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

Självklart måste en arbetsgivare kunna välja bort anställda på dessa grunder. Det är inget medfött utan honbhar medvetet förstört sitt utseende. Hon vill städa men ser ut som en porrstjärna.
Citera
2021-06-17, 07:32
Medlem
Osiriss avatar
Skönt att någon pratar ur skägget. Och helt sant, hon ser ut att ha sjukt dålig arbetsmoral. Kanske fördomsfullt, men så fungerar världen...
Oavsett det så har hon ju uppenbarligen dåligt omdöme, dels som skaffat halstatuering och ankläppar, men just i arbetssökande kanske borde funderat på att inte använda samma bild på sitt CV som hon använder på Tinder... Herregud...
Hennes bästa chanser är jobb på solarium, nagelsalong, diverse inrättningar i Amsterdam och liknande.
Citera
2021-06-17, 07:35
Medlem
Jag håller med om att hon kunde ha en proffsigare bild. Jag håller också med om att man som ägare över ett företag ska ha full frihet över vem han anställer. Tycker man att ägaren har en orättvis eller diskriminerande rekrytering, så bojkotta och sprid info så de som håller med dig också kan bojkotta. Så ska en bra, och fri, marknad fungera - total frihet vem man rekryterar från ägaren, och total frihet att bojkotta från konsumenten. Ingen tvingar någon att göra något, bara helt fritt. Detta gör att företag med policys som folk inte tycker om kommer dö ut eftersom kunderna väljer alternativ man tycker är bättre.

Men där tar det stopp.

Till er som kallar henne fula saker och lägger äckliga kommentarer - vad är det för jävla sätt att bemöta någon som bara vill ha ett jobb för att försörja sig och bidra till samhället? Ni som skriver saker som "kuksugarläppar" och "sprutluder", är ni helt jävla pantade? Så jävla sorgligt att se att det faktiskt finns folk som är och beter sig som er.

Sätter en peng på att ni är såna som klagar på blattars kvinnosyn. "Fatta sjukt att muslimer T V I N G A R tjejer att ha burka, vilket KVINNOFÖRTRYCK jävla mussar som vill bestämma över hur tjejer klär sig" och sekunden senare sitter man här och trycker ner och kallar en tjej för hora för att hon ser ut på ett visst sätt. Hallå eller.

Ronjas enda fel var att hennes bild är för casual och nu sitter det en hel jävla arme av sopiga luffare och kallar henne sprutluder. Sen går man och grinar i en annan del av forumet över att svenska tjejer har dålig attityd. Undra varför.....

Man kan ge exakt samma kritik utan att vara en jävla fitta. "Tyvärr har jag valt att ge tjänsten till någon annan. Ett tips för framtida jobbsökningar är att ha en lite mer nedtonad bild, den bilden du har nu kan uppfattas som oseriös då det mer ser ut som en instagram-bild än en bild för professionella sammanhang. Jag kanske är gammaldags men jag tror många delar denna uppfattningen. Lycka till".

Jävla nitlottar hela högen.
Senast redigerad av Klauz 2021-06-17 kl. 07:52.
Citera
2021-06-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gäller det här företaget.

https://www.fagershemservice.se/

"Är du enkel, pålitlig, välvårdad, frisk, rökfri och talar flytande svenska?"

Hon utstrålar knappast det.
Citera
2021-06-17, 07:39
Medlem
W.Smiths avatar
Självfallet väldigt oproffsigt av företaget att öppet berätta om den typen av anledning.

Dom verkar ju dock ha haft rätt i sak, för Ronja är nu ”rädd för att söka fler jobb” på grund av den här trams-incidenten, hennes arbetsmoral verkar helt klart tvivelaktig.
Citera
2021-06-17, 07:43
Medlem
Carnills avatar
Måste ju säga att det var otroligt klantigt skrivet av städfirmans ägare. Håller själv på med bemanning och man kan ju inte uttrycka sig så, även om man tycker det och även om man har rätt att välja anställda.

Idag med alla sociala medier o dyl så måste man formulera sig korrekt så företaget inte blir uthängda och får dåligt rykte. Är det sen skriftligt så går det ju inte att snacka bort..

Sen gör hon så bort sig själv genom att vända sig till pressen...
Citera
2021-06-17, 07:43
Medlem
Tycker att kraftigt förstorade läppar ser hemska ut.

Såg för kanske ett år sen ett inslag från SVT Småland(?) om en liten pojke som hade pillat in något konstigt i näsan eller örat (tror jag). Hans mamma tog honom till läkare flera gånger, men hon fick ingen hjälp.

Till slut tog pojkens mormor sitt barnbarn till vårdcentralen, och då hittades det främmande föremålet. Mormor sa i TV att läkarna inte hade tagit hennes dotters oro på allvar, därför att dottern var så ung, 23 år.

Men det var inte det som var anledningen!!

Dottern såg inte klok ut. Hon hade enorma ankläppar. Hon hade också, tror jag, byggt upp sina kindben och gjort dem högre. Ansiktet var sminkat i någon konstig bronsbrun nyans och håret var svart.

Ja, men mormor och pojken såg helt normala och svenska ut! Det var dottern som hade ställt till sig så att hon att hon såg helt hemsk ut.

Det var därför som läkarna inte hade tagit dottern på allvar när hon kom till dem med sitt barn!
Citera
2021-06-17, 07:51
Avslutad
Hon hade ju inte tagit det jobbet ändå. Det är bara för att kunna söka ersättning hos a-kassan antagligen.
Citera
2021-06-17, 07:52
Medlem
Hennes facebook visar hon halstatueringar nerklottrade fingrar och händer armar.bröstkorg.ben..vader.rubbet..ser ut som en riktig trash med personlighetsstörning...typ vem är jag.
Hon har avlångt osymetriskt hästansikte som hon har försök fixa med stora läppar..blev bara ännu mera häst av det hela.
Citera
2021-06-17, 07:57
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ines
Den som skickade svaret till henne är uppenbarligen nån som riktigt stört sig på ankläpp-modet och njöt ordentligt av att få ge en gliring när chansen gavs

Definitivt en kvinna. Förmodligen en avundsjuk äldre sådan.
Citera
2021-06-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragikkomik
Gissningsvis har hon knappast någon komplett gymnasie-utbildnikng eller höga poäng ifrån liknade studier så hon kan söka dom arbeten hon egentligen vill. (Kanske pga tidigare ”fjortis-levalife-röka-kröka-göka-ochsåliteskolkpådet” i skolan som yngre. Och sen hankat sig fram i livet med halvtaskig ekonomi och lagt varenda spänn på sitt yttre m.m. Inte helt ovanligt bland den gruppen av tjejer födda slutet 80-tal/början 90-tal och framåt faktiskt…
Influenser ? Hon har lite av det utseendet, hon kan ju bli miljonärska på det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in