2021-06-16, 23:57
Medlem
fnirps avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Citat:
Ronja Jakobsson, 24, sökte jobb på en städfirma.
Men någon intervju blev det aldrig. Firman anställer nämligen inte någon med ”konstuppblåsta läppar”.
– Jag är i chock, säger hon.

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).
Citera
2021-06-17, 00:13
Moderator
Chantres avatar
Gäller det här företaget.

https://www.fagershemservice.se/

Citat:
Ett växande företag söker alltid nya medarbetare!

Är du enkel, pålitlig, välvårdad, frisk, rökfri och talar flytande svenska?
Då kan du vara den vi söker!
Citera
2021-06-17, 00:14
Medlem
Självklart har en arbetsgivare rätt att anställa vem fan den vill. Känner arbetsgivaren att denna inte har ett seriöst utseende så får arbetsgivaren tacka nej.

Jag personligen har valt bort tjejer med detta utseende då min erfarenhet säger att de faktiskt är (sjuka) ofta. Gjort det misstaget i yngre år.

Dock så var svaret helt efterblivet. Det är som att be om att få en snygg historia skriven och sitt företag uthängt.
Citera
2021-06-17, 00:19
Medlem
Den som skickade svaret till henne är uppenbarligen nån som riktigt stört sig på ankläpp-modet och njöt ordentligt av att få ge en gliring när chansen gavs
Citera
2021-06-17, 00:20
Medlem
Kan ju tänka mig att ankläppar inte är något man som arbetsgivare vill ha på en skola t.ex. Under diskriminering kan detta inte falla möjligtvis kränkning... ålder, kön, tro , sexuelläggning ochfunktionsnedsättning är diskrimineringsgrunderna , skulle vara funktionsnedsättning då...
Citera
2021-06-17, 00:23
Medlem
Det här gör mig glad, man vill ju bara skaka om sånna människor som går runt med ankläppar och tycker de är sexiga.

I lagen finns det sju diskrimineringsgrunder. Det är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Arbetsgivaren har sin fulla rätt att bestämma vem hen vill anställa och välja bort folk med tatueringar, peirsings eller ankläppar. Om hon har en funktionsnedsättning som gjort att hon använt för mycket botox så skulle hon kunna gå till rätten
Citera
2021-06-17, 00:23
Medlem
Det är klart att arbetsgivaren bestämmer vem de ska anställa. De har 100% frihet och ser inget fel i detta alls. Hon är bara bitter att hon gjort sina äckliga ankläppar som är fulla med botox för att kunna se "snyggare" ut och att de ska hjälpa henne här i livet,men så blev det inte. Hon kommer inte alltid glida på en räkmacka bara för hon skaffat äckliga botox läppar.

Hon borde hålla sig till tinder,där folk sätter på henne p.g.a hennes botox ankläppar. Det är ju därför hon skaffat dem. För att se "snyggare" ut. typisk billig äcklig slampa!
Citera
2021-06-17, 00:29
Medlem
Arbetsgivarens erfarenhet av självupptagna unga kvinnor är att de har fel fokus om de ska jobba som städare. Det stämmer naturligtvis. Hennes reaktion (att hon nu knappt vågar söka andra jobb) bekräftar det ytterligare.

En hälsosammare reaktion hade varit om hon skällde ut sina föräldrar för att de förberett henna dåligt inför verkligheten.
Citera
2021-06-17, 00:30
Medlem
Givetvis bör företag inte få anställa vilka de vill.

Rekryteringen ska skötas av någon myndighet och vara genus-mens-vänster-mångfalds-neger-läpp-certifierad.
Citera
2021-06-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gäller det här företaget.

https://www.fagershemservice.se/

De borde få Nobelpriset!!
Citera
2021-06-17, 00:53
Medlem
Som många redan skrivit att företaget får anställa vem man vill och det är ju en självklarhet för personen ifråga kommer ju representera företaget, men det jag reagerar på är deras svar till henne varför hon inte fick det, man kunde uttryckt det på annat sätt varför hon inte fick jobbet.

Sen personligen så tycker jag att det inte är vackert med konstgjorda läppar och även i detta fallet henne halstatuering.
Citera
2021-06-17, 01:07
Medlem
De skriver ju att de söker en välvårdad.
Att ha ankläppar o halstatuering faller inte i den kategorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in