2021-06-16, 17:27
Medlem
Var ute och kuttade en häck med en trimmer. Plötsligt slog det gnistor och jag trodde maskinen pajat. Väl när jag plockar undan maskin och skall rulla ihop förlängingssladden inser jag att jag kuttat den. Ej helt av men den är kapad.

Hade jag kunnat avlida? Eller vad hade kunnat ske? Känner mig skrämd i efterhand.
Citera
2021-06-16, 17:30
Medlem
john-silvers avatar
Om du tagit på biten av sladden hade du kunnat få Strömgenomgång och då hade det kunnat gå riktigt illa! Släng kabeln och köp en ny!

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/arbets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka/
Citera
2021-06-16, 17:34
Medlem
Tok-Franss avatar
Kontrollera säkringsskåpet.

En propp borde ha gått.

Om du inte har någon underliggande sjukdom eller hjärtfel är sannolikheten för skada låg.
Citera
2021-06-16, 17:37
Medlem
Borasare1980s avatar
Då hade det varit fullt med dödsannonser med illustrationer på trädgårdstrimmers i morgontidningarna. Alla känner väl nån i släkten som kapat sladden med trimmern.
Citera
2021-06-16, 17:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utandinluft
Var ute och kuttade en häck med en trimmer. Plötsligt slog det gnistor och jag trodde maskinen pajat. Väl när jag plockar undan maskin och skall rulla ihop förlängingssladden inser jag att jag kuttat den. Ej helt av men den är kapad.

Hade jag kunnat avlida? Eller vad hade kunnat ske? Känner mig skrämd i efterhand.

Det beror på.. Var uttaget som du var inkopplad i skyddat av jordfelsbrytare ?
(Alla utomhusuttag måste vara det sedan ganska många år) men det slarvas ute i landet.. en del drar en kabel inifrån huset och då är kanske uttaget inte Jordfelsskyddat.

Var det jordfelsskyddat så var nog risken för död väldigt liten teoretiskt kan man råka koppla in sig själv som "belastning" mellan fas och noll och då få ström genom sig som en JFB inte skyddar mot..'

Var inte uttaget skyddat av en JFB så kunde det gått illa..utomhus har man oftast väldigt bra kontakt med jord jämfört med inne på ett betong eller trägolv med plastmatta.

Risken att avlida är betydligt större utomhus än inomhus i regel.. är det dessutom blött ute så ökar risken än mer.

Saknar man uttag som är skyddade av en JFB så finns det förlängningssladdar medd JFB att använda.. Billig livförsäkring..
Citera
2021-06-16, 17:58
Medlem
Tack för alla svar!
Fy fan kände mig helt skakis efteråt. Jag ska vara så jävla försiktig i fortsättningen....

Ringde och snacka med brorsan som sade att det hänt honom också med samma maskin. Tack alla!
Citera
2021-06-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utandinluft
Tack för alla svar!
Fy fan kände mig helt skakis efteråt. Jag ska vara så jävla försiktig i fortsättningen....

Ringde och snacka med brorsan som sade att det hänt honom också med samma maskin. Tack alla!
Ta en kvällsgrogg och varva ned lite. Jobbigt med såna här "what if" lägen
Citera
2021-06-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Ta en kvällsgrogg och varva ned lite. Jobbigt med såna här "what if" lägen
Jävla bra idé, blir ett glas vin på momangen!
Citera
2021-06-16, 19:48
Medlem
scoremaxs avatar
Sverige 2021.

En vuxen man klipper av sladden på sin eltrimmer.

Dödsångest inträder och detta skall man dämpa med (inte öl, inte whiskey) utan givetvis med VIN.

Ja.

Man kan inte låta bli att tänka på hur alla unga män måste ha upplevt det vid Verdun, eller Omaha beach.

Edit:
Skärp er för i helvete.
220 ger inte mer än ett obehag.
Vadfan är det med er?
Senast redigerad av scoremax 2021-06-16 kl. 19:51.
Citera
2021-06-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det beror på.. Var uttaget som du var inkopplad i skyddat av jordfelsbrytare ?
(Alla utomhusuttag måste vara det sedan ganska många år) men det slarvas ute i landet.. en del drar en kabel inifrån huset och då är kanske uttaget inte Jordfelsskyddat.

Var det jordfelsskyddat så var nog risken för död väldigt liten teoretiskt kan man råka koppla in sig själv som "belastning" mellan fas och noll och då få ström genom sig som en JFB inte skyddar mot..'

Var inte uttaget skyddat av en JFB så kunde det gått illa..utomhus har man oftast väldigt bra kontakt med jord jämfört med inne på ett betong eller trägolv med plastmatta.

Risken att avlida är betydligt större utomhus än inomhus i regel.. är det dessutom blött ute så ökar risken än mer.

Saknar man uttag som är skyddade av en JFB så finns det förlängningssladdar medd JFB att använda.. Billig livförsäkring..
Har också lyckats kapa en förlängningssladd med en häcktrimmer. Proppen gick eftersom saxen är i metall och det blev kortslutning, men apparaten är ju i plast så där händer ingenting.
Citera
2021-06-16, 20:00
Medlem
john-silvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Sverige 2021.

En vuxen man klipper av sladden på sin eltrimmer.

Dödsångest inträder och detta skall man dämpa med (inte öl, inte whiskey) utan givetvis med VIN.

Ja.

Man kan inte låta bli att tänka på hur alla unga män måste ha upplevt det vid Verdun, eller Omaha beach.

Edit:
Skärp er för i helvete.
220 ger inte mer än ett obehag.
Vadfan är det med er?

Håller med dig fram till 220 ger inte mer än obehag, du kan få syre i blodet som lätt kan leda till hjärtfel det kan kännas obehagligt att få en stöt men efterdyningarna kan utan problem döda dig om det tar illa beroende på hur din kropp är byggd och om du har en jävla otur
Citera
2021-06-16, 20:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-silver
Håller med dig fram till 220 ger inte mer än obehag, du kan få syre i blodet som lätt kan leda till hjärtfel det kan kännas obehagligt att få en stöt men efterdyningarna kan utan problem döda dig om det tar illa beroende på hur din kropp är byggd och om du har en jävla otur

Syre i blodet?

Det brukar vara meningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här