Citat:
Ursprungligen postat av
utandinluft
Var ute och kuttade en häck med en trimmer. Plötsligt slog det gnistor och jag trodde maskinen pajat. Väl när jag plockar undan maskin och skall rulla ihop förlängingssladden inser jag att jag kuttat den. Ej helt av men den är kapad.
Hade jag kunnat avlida? Eller vad hade kunnat ske? Känner mig skrämd i efterhand.
Det beror på.. Var uttaget som du var inkopplad i skyddat av jordfelsbrytare ?
(Alla utomhusuttag måste vara det sedan ganska många år) men det slarvas ute i landet.. en del drar en kabel inifrån huset och då är kanske uttaget inte Jordfelsskyddat.
Var det jordfelsskyddat så var nog risken för död väldigt liten teoretiskt kan man råka koppla in sig själv som "belastning" mellan fas och noll och då få ström genom sig som en JFB inte skyddar mot..'
Var inte uttaget skyddat av en JFB så kunde det gått illa..utomhus har man oftast väldigt bra kontakt med jord jämfört med inne på ett betong eller trägolv med plastmatta.
Risken att avlida är betydligt större utomhus än inomhus i regel.. är det dessutom blött ute så ökar risken än mer.
Saknar man uttag som är skyddade av en JFB så finns det förlängningssladdar medd JFB att använda.. Billig livförsäkring..