2021-06-15, 21:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förlåt mig att jag inte öppnar länkarna just nu, då jag har så dålig uppkoppling och sidorna blir sega för mig! Jag ska öppna och läsa senare.

Står det hur många som vaccinerats totalt med Pfizer respektive AZ? Kan man se vilka åldersgrupper?

Står tyvärr ej hur många som vaccinerats.
Flest drabbade är 18-64år, 75% män. Gäller båda vaccinerna.
De listar ej rådata.
Citera
2021-06-15, 21:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
De kommer härifrån:

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

Jag tror brittiska staten har alla anledningar i världen till att sprida just den bilden. En intressant kritisk fråga att ställa sig är hur Deltavarianten nu kan sprida sig som den gör i Storbritannien trots deras höga vaccinationstäckning. Rimmar rätt illa med slutsatsen att Astras vaccin ger detta fantastiska skydd.
Citera
2021-06-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag propagerar inte emot vaccinet. Däremot anser jag att inte alla behöver detta. Är man ung och frisk så lönar sig inte vaccinering sett ur ett risk/reward-perspektiv.
Det är märkligt att man för influensa bara brukar rekommendera sk riskgrupper att vaccinera sig. Men för den här förkylningen, som bara tycks vara ett problem för samma riskgrupper vill man att alla ska vaccinera sig. Och i praktiken gjort det till ett tvång då det är ett krav för att kunna resa mm.
Hur bra vaccinet än är är det en manipulation med din kropp. Det är det värt för tex smittkoppor, polio mm men knappast för ett vilt muterande förkylningsvirus.
Citera
2021-06-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Delta virus som sprider sig enormt snabbt och är farligare samtidigt som vi öppnar upp, fotbolls em det flygs tvärs över Europa med stora folksamlingar och samtidigt vaccin som kanske inte fungerar mot Delta, ...vojne vojne någonting säger mig att vi just nu ser lugnet före stormen....
En tidsfråga innan Löfvén kallar till pressträff kommer stå där och säga håll i håll ut det kommer en normal vardag igen(5-10 År?)

Framtiden ser mörk ut Sverige klarar inte av kriser det är tydligt.
Citera
2021-06-15, 21:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Står tyvärr ej hur många som vaccinerats.
Flest drabbade är 18-64år, 75% män. Gäller båda vaccinerna.
De listar ej rådata.
Flest drabbade av död? Män 18-64 år?Har jag förstått dig rätt?
Citera
2021-06-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är märkligt att man för influensa bara brukar rekommendera sk riskgrupper att vaccinera sig. Men för den här förkylningen, som bara tycks vara ett problem för samma riskgrupper vill man att alla ska vaccinera sig. Och i praktiken gjort det till ett tvång då det är ett krav för att kunna resa mm.
Hur bra vaccinet än är är det en manipulation med din kropp. Det är det värt för tex smittkoppor, polio mm men knappast för ett vilt muterande förkylningsvirus.
Källa på det?
(Du verkar vara ett lysande exempel på människors dumhet- grattis!)
Citera
2021-06-15, 21:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det sorgliga är att FHM har helt fel. Det är så att enbart en dos av vaccinet ger ett rätt värdelöst skydd. Det är först efter den andra dosen som immunförsvaret kickar in och bildar ordentligt med antikroppar. Det snabbaste sättet att ordna immunitet hos befolkningen är att ge dos2 3 veckor efter dos1. Då uppnås fullgott skydd två veckor efter andra dosen. Dvs, dos 2 ska ges efter 3 veckor så fullgott skydd finns efter 5 veckor totalt. Att bara ge dos 1 riskerar att invagga folk i falsk trygghet. Att vänta så länge som 7 veckor gör också att många fler blir mottagliga för viruset och viruset sprids än mera, då immunitet inte uppnås förrän efter 9 veckor totalt. I många regioner dröjer det dessutom flera veckor innan man ens kan få en tid, då bokningen för dos2 öppnar så sent. Själv löste jag det hela genom att boka dos 1 två gånger. Numera har jag så bra skydd som jag kan ha, då det gått över 2 veckor sedan andra dosen. Jag rekommenderar alla att göra likadant så ni får erat skydd så fort som möjligt.

Hela världen agerar på detta sätt, men det är IMBILDEN som vet vad som är rätt

Om man skriver med fet text blir det mer sant. Det är sen gammalt
Citera
2021-06-15, 21:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kom ni i håg diskussionen vi hade om hur eftersläpningarna på SIR såg ut?

Så här såg det alltså ut den första juni. Jag brukade räkna med en vecka innan siffrorna är fullständiga. Men det verkar ju vara helt fel.

En vecka senare hade det alltså ploppat upp til 76st (3+). Jag tänkte att det var klart då. Men nu gick jag in på SIR bara för att se om det verkligen var så, och OJ vad förvånad jag blev.....

Så här ser det ut nu (siffran för den 29 maj kan vara 8 också beroende på om vi ser till unika personer eller vård tillfällen).
2021-05-24
14
2021-05-25
14
2021-05-26
16
2021-05-27
15
2021-05-28
10
2021-05-29
9
2021-05-30
4

Sammanlagts 82 st.

Är det någon av er som vet när dessa lades på? Hur lång tid får man egentligen då räkna med fören SIR är någorlunda fullständig? Kan detta ha med problemen med SmiNet att göra att det är därför det tagit så lång tid eller är det alltid sådana eftersläpningar? Det är helt klart svårt att avvända SIRs siffror i realtid.

SIR och SmiNet är helt olika system utan kopplingar.
Vårdtillfällen verkar det inte finnas några riktlinjer för när de ska registreras.
Inneliggande varje dag ska rapporteras innan kl 11 och dunkar hyfsat (förutom helg). Så de kan man följa hyfsat bra.

Jag har slutat följa vårdtillfällen av de skäl du uppmärksammar. Det är inte lönt.
Citera
2021-06-15, 21:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag tror brittiska staten har alla anledningar i världen till att sprida just den bilden. En intressant kritisk fråga att ställa sig är hur Deltavarianten nu kan sprida sig som den gör i Storbritannien trots deras höga vaccinationstäckning. Rimmar rätt illa med slutsatsen att Astras vaccin ger detta fantastiska skydd.
Det är de ovaccinerade som blir smittade och de ovaccinerade som hamnar på sjukhus.
Citera
2021-06-15, 21:25
Medlem
Citat:
Varifrån kommer dina siffror? Känner inte alls igen de siffrorna.

Från din alldeles egen länk
Citera
2021-06-15, 21:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Flest drabbade av död? Män 18-64 år?Har jag förstått dig rätt?

Rapporterade biverkningar. De ger ej bra rådata, så man kan ej bena ut förhållandena ordentligt.
Du får gå in och läsa så ser du problemet.

De listar övergripande antal biverkningar för en specifik reaktion. Man kan gå in i undermeny och få fram det lite bättre.
Skulle ta dagar att bena ut det.......
Citera
2021-06-15, 21:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Jag förstår inte värdet i det för en ung och frisk person där risken för att bli allvarligt sjuk i covid är i stort sett noll. Särskilt när studierna inte ens är klara och vaccinerna är under bevakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in