2021-06-15, 15:10
Medlem
shotacats avatar
Det är alltid spännande att läsa en fup som berör kokain eftersom att det är ganska underhållande att se vad de bankar ut skiten med och hur mycket ett gram verkligen är. Det ser ut som att det är bankad antingen 1 gång (koffein) eller två gånger (Tetramisol).
Citera
2021-06-15, 15:12
Medlem
Hur funkar det med strafföreläggande om man avböjer vid ett första förhör? Har de misstänka i det här fallet möjlighet att ändra sig sedan när de inser att de kommer att vinna i rätten? Jag kan inte processen. Polisen lämnar till åklagare när de tackar nej till föreläggandet. Är deras chans borta då?

Jag gillar för övrigt att en av de misstänkta gör anspråk på narkotikan och vill ha den tillbaka haha.
Citera
2021-06-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Fel, samtliga som är emot en total legalisering för eget bruk bär ansvaret, så du verkar vara en som göder organiserad brottslighet.
99% av alla droganvändare skulle föredragit och betala skatt för sina droger om man kunde köpt det på apotek och få reda på vad det är man verkligen får istället för och köpa piller och pulver gjorda i någon jävla tombola i någon smutsig fabrik.
Du kommer aldrig erkänna det, men det är ni moralkärringar och förbudsmänniskor som bär ansvaret för den organiserade brottsligheten punkt slut

Är inte en allvarlig konsekvens av narkotikamissbruk att den drabbade tyvärr inte klarar av att ta hand om sig själv. Att missbruket tyvärr ofta och slutligen har skadat personen för lång tid till den grad att denne inte klarar av att sköta ens ett arbete, betala räkningar, hyror eller ens upprätthålla sunda kontakter med närstående? Hur menar du med givna förutsättningar att - som du påstår - 99% av droganvändarna skulle klara av att på lagligt sätt själva finansiera inköp av narkotika inklusive att erlägga skatt i saken. Allt genom då även på ett i övrigt lagligt sätt och genom egna förvärvade medel och utan att begå exempelvis tillskaffningsbrott?

Menar du då också att staten genom skattemedel från övriga befolkningen ska subventionera en laglig narkotikahandel även där medicinska skäl saknas? Eller ska tillverkarna då få ta ut fullt marknadspris från droganvändaren, mer eller mindre tungt beroende av drogen?
Senast redigerad av Sokofinn 2021-06-15 kl. 15:15. Anledning: Glömt ord
Citera
2021-06-15, 15:15
Medlem
Waikato95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Man up, stå rakryggad och erkänna sin gärningar är vad som förväntas av en svensk.
Har själv aldrig rört narkotika eller svarta pengar och jag blir så jävla trött på såna som du som tror att statens pengar är några andras än dina och mina surt förvärvade skattepengar.

Jävla idiot. Gå om skolan.
Hah!

Ja, att stå rakryggad och erkänna sina gärningar är absolut det enda rätta om man begått ett riktigt brott. Att hålla på med droger är dock inte ett riktigt brott, och om staten har synpunkter på detta så ska man ge den ett stort fett fuck you-finger.

Om staten slösar massor av pengar i meningslösa rättegångar så bidrar detta till att kriget mot knarkarna blir ohållbart, och detta är ju generellt det enda sättet att få till en förändring i vårt inskränkta sosseland.
Citera
2021-06-15, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ditt inlägg är intressant för att det ger inblick i hur en missbrukare (eller självmedicinerare som någon beskrev det i FUP) resonerar. Sätter sig själv i främsta rummet. Är mer ängsliga övar att bli lämnade ensamma än att se till att barnen får en trygg uppväxtmiljö utan droger. Förnekar, döljer, skyler över. Är beredda att dra sin egen familj med sig i skiten. Ta bara exemplet med mamman som ljuger ihop en historia om att hon tänkte ha gruppsex med narkotikalangarna hellre än att erkänna att hon hade köpt kokain för eget bruk.

Sen har du lite fel om körkort, det dras inte in enbart pga ringa narkotikabrott eller av normalgraden.

Du missförstår mig. Självklart bör de inte bruka några droger alls men som Sveriges narkotikapolitik ser ut i dagsläget finns det inget att tjäna på att erkänna något då man blir straffad som kriminell istället för att erbjudas vård (som man blir hos våra grannländer tex norge, danmark).

Hade ett erkännande istället resultat i att man blir tvingad till rehab/vård och inte att man straffas som kriminell då hade jag självklart resonerat annorlunda.

Om det är relevant kan jag erkänna att jag tidigare varit missbrukare men är i dagsläget ren sedan lång tid tillbaka och en vanlig svensson, har därför personliga upplevelser av den misslyckade svenska narkotikapolitiken som bara sparkar på de som redan ligger och inte försöker hjälpa någon.
Citera
2021-06-15, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Totalt har man sålt 611.4g till ett värde av 550.260kr (förmodligen är siffran lägre i verkligheten men det är detta man har räknat på).

Hecha toppar listan med 345.1g sålt till ett värde av 310.590kr.

På andra plats har Jonathan med 152.2g sålt till ett värde av 136.980kr.

Bronsmedaljen får Carlo med 70g sålt till ett värde av 63.000kr.

Och den lataste av den fantastiska fyran är Shayan med 44.1g sålt till ett värde av 39.600kr.
Inte ens här lyckas Shayan. Han framstår verkligen som en riktig idiot.

Som jag har skrivit innan. Dessa är nobody's. Dom äger inte ens sina egna bilar. Pappa Reza betalar säkert också idioten Shayans trängselskatt, i förhöret säger han att Shayan ska ha betalat honom 20 000 men att bilen står på honom för försäkringarna blir billigare på honom än han.

Citat:

De tjänster som är knäckta är inte ”knäckta”. När det kommer till SKYECC så sålde man falska SKY-telefoner eller installerade falsk mjukvara på riktiga SKY-telefoner.

Anom ägde man ju hela skiten och dina meddelanden mellanlande hos FBI och mjukvaran var ju uppenbarligen inte säker så den utvecklats av FBI.

När det kommer till EncroChat så fick man väl tillgång till deras server och skickade ut egen gjord mjukvara till telefonerna som gav polisen tillgång till allt.
Ja, detta låter väldigt rimligt, det går inte bryta sådana krypteringar. Det är alltså polismyndigheterna som skryter om att dom brutit dom genom att infektera telefonernas bakdörrar.

Citat:
Ursprungligen postat av tzsor133
Så jävla surt att man som köpare ska behöva torska för att några kids gör det hela riktigt amatörmässigt och använder vanliga telefonnummer/SMS
Det är köparnas ansvar här också. Polisen måste ha tags som dom går efter, typ "ladd" eller "gubbe", om dessa ord används flitigt om och om igen hos enskilda nummer hos operatörerna så tror jag Polisen får ärende om det.

Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Man riktigt hoppar till av ren förvåning då det helt plötsligt dyker upp en svensk i sådana här mål.

Jag hoppas givetvis att det är många helgknarkare som sitter och svettas nu.

Lär ju inte bli några straff att tala om förutom att dom förhoppningsvis kommer att synas i Lexbase några år.
Vissa syns inte alltid i Lexbase, trots att dom har dom? Jag vet inte, men jag tror dom kan få några månader för detta i alla fall. Skulle jag sett ut som Carlo skulle jag begått självsanering.

Citat:
Blir ringa narkotikabrott för vissa men också en del narkotikabrott av normalgraden.

Så det blir alltså dagsböter för dom som åker på ett ringa narkotikabrott.

För dom som blir dömda för narkotikabrott av normalgraden så väntar förmodligen villkorlig dom, skyddstillsyn eller samhällstjänst.
Eller en kombination av dessa.

Fängelse om någon har otur och är straffad sedan tidigare och har t.ex. en villkorlig på sig redan.
Men ser inte det som troligt.
Tror det blir straff utan fängelse för de köpare som döms för narkotikabrott.

Ja, i Lexbase hamnar dom i 5år innan dom gallras.
Shayan är dock straffad sedan tidigare tror jag, även Hecha, inte säker men tror det.
Citera
2021-06-15, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Poliser kan vara lite luriga när man sitter där som misstänkt och är det första gången så kan det säkert upplevas som skrämmande. De pratar övertygande och lugnande med en vilket kan kännas skönt för en misstänkt och det kan upplevas som att polisen är här för att hjälpa, vips så har man klämt fram ett erkännande från den misstänkte.

Det finns en god anledning till att de kallas för svin. Även om man är smart, så kan man som misstänkt för första gången bli överrumplad av deras finter. Alla vet inte att man alltid ska ha advokat med också för att undvika att de vågar ljuga rent ut. Sedan försöker de komma till cellen och skrämma en, inte med våld, men med hotelser om hårdare straff, längre häktning etc.
Citera
2021-06-15, 16:15
Medlem
Tratts avatar
Skummade igenom FUP, hur har köparna inte märkt att säljarna har span när de blir tagna direkt efter köpet? Varför kör inte säljarna ett kvarter med köparen?

Favoriten är att J*nathans mamma lägger ut bilder på väskorna öppet på sin Facebook.
Citera
2021-06-15, 16:19
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgfhf23
Shayan är dock straffad sedan tidigare tror jag, även Hecha, inte säker men tror det.

Jag menade köparna. Shayan och ligan kommer garanterat få sitta något år för grovt narkotikabrott.

Citat:
1 § Den som olovligen

överlåter narkotika,
framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,
bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
[S2]döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Och nu till nästa del vilket garanterat kommer gälla alla fyra:
Citat:
3 § Är brott som avses i 1 § första stycket att anse som grovt, döms för grovt narkotikabrott till fängelse i lägst två och högst sju år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om brottet har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett en särskilt stor mängd narkotika eller annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art.

Så vi får nog se domar på minimum 2 år på de två som inte sålt så mycket, högre för Jonathan och högst för Hecha.

Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Skummade igenom FUP, hur har köparna inte märkt att säljarna har span när de blir tagna direkt efter köpet? Varför kör inte säljarna ett kvarter med köparen?

Favoriten är att J*nathans mamma lägger ut bilder på väskorna öppet på sin Facebook.

Minst två av köparna som blev tagna direkt affär varnade direkt säljarna och sa att dom hade span.
Kan ha missat någon som varnat men tror inte det.

Men ja, helt ärligt så är det ju lite konstigt att inte fler har sagt något då man har blivit plockad inom några minuter efter avslutad affär.
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2021-06-15 kl. 16:32.
Citera
2021-06-15, 16:42
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Submarinergmt
Ringa för en halv påse och strafföreläggande är inte riktigt samma som 18 gram och fängelsedom
Det är inte längden på straffet som speöar roll när du söker visum utan frågsn är ställd.
I stil med: Är du dömd för något brott? Ja eller nej!
Citera
2021-06-15, 16:43
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Stämmer ej
Det stämmer visst. För att besöka USA behöver du söka visum, för qtt få ett godkänt visum behöver du svara nej på om du är tidigare straffad för något brott.
Citera
2021-06-15, 19:03
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Haha bruka det så klart? Det är ingen dödsdrog direkt
Du svamlar! Knark är knark och skall därefter behandlas.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Precis, man tar lite kokain på söndag när man vet att man har barnen kommande vecka.

Då borde socialen ta hand o barnen. Det är nämligen dom det är synd om när dom har föräldrar som är idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Yes det blir man. Ringa narkotikabrott finns kvar i 5 år och USA resa för resten av livet blir omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Det stämmer visst. För att besöka USA behöver du söka visum, för qtt få ett godkänt visum behöver du svara nej på om du är tidigare straffad för något brott.

Svenskar får automatiskt visum 90 dagar sedan slutet av 80-talet. Det där med straffgrejen kan ha ändrats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in