Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Man kanske väljer i enlighet med en preferensstruktur och kan inte välja att ändra denna i sekunden. Man kan inte vilja något man inte vill, samtidigt. Men preferensstrukturer är inte fixa utan kan ändras t.ex. med ny information, genom grundligare överväganden eller genom att inta kemiska substanser.
När Alice väljer smak på glassen tittar hon på vilka smaker som erbjuds i kiosken och använder en preferensstruktur för att utföra valet. Men nu upptäcker Alice att preferensstrukturen saknar en smak som erbjuds. Hon väljer att testa just denna smak för att hon vill uppdatera sin preferensstruktur. Hon använde en annan preferensstruktur för just detta val. En ny situation uppstod som laddade upp en annan preferensstruktur vars default vara att prova det nya.
Preferensstrukturer kan mycket riktigt ändras, det krävs en hel del dedikation och ett sinne som är öppen för att just böja på den man är.
Jag skulle inte gå så långt att man kan ändra på exempelvis att attraheras till män eller kvinnor, men man kan definitivt dämpa på sexuella begäret, liksom vi kan ändra delvis hur hungriga vi är genom att praktisera exempelvis fasta.
Att man kan lära sig älska något är också viktigt, jag vet ju att jag hatade kaviar tills jag var runt 30 och åt det efter en 4-dagars fasta. Sedan så vips, jag fann något nytt element i rysk kaviar som var för mig dolt innan.
Det känns fundamentalt att upprepa i fri vilja debatten är att vi inte är slavar för de primitiva begär som bubblar långt under vår medvetande, ifall vi inte accepterar att just göra oss själva till slavar.
Att just tro att vi inte kan styra över den ständiga lust och hunger som är roten till hur vi agerar gör oss till slavar på sätt och vis, därmed är det även opraktiskt att lära ut att vi är deterministiska biologiska robotar, förutom det faktum att det omöjligen kan bevisas.