2021-06-14, 11:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Om han inte åtalas kan han inte dömas och förblir oskyldig per definition.
Han ska betraktas som oskyldig, vilket inte är det samma som att han är oskyldig.
Vissa tror felaktigt nedläggningen av förundersökningen mot Lambertz innebär att det bevisats att han är oskyldig till det han misstänktes för.
Citera
2021-06-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det var en fråga om bevisning. Åklagarens samlade bedömningen var att bevisningen inte räckte för en fällande dom.
Hennes bedömning var inte att Lambertz var oskyldig.
Förundersökningar allmänt prövar inte om någon är oskyldig eller inte utan prövar om bevisningen håller för åtal eller inte.
Göran skriver:
Mitt eget fall är en mycket god illustration. Kvinnan som anklagade mig (”Emma” i min bok) hade sannolikt fått mig fälld om hon inte hade gjort ett antal misstag som visade att hon ljög (undanhöll ljudfiler, raderade inspelningar från sin mobiltelefon, raderade meddelanden, missade att få bort det allra viktigaste meddelandet, ändrade sin berättelse på avgörande punkter, påstod ett par orimligheter osv.). Hade hon bara nöjt sig med
1. sin berättelse om hur samlaget gick till och
2. kompisen Louise vittnesmål om att Emma var ”redlös” och ”slocknade” några minuter före samlaget,
då hade jag sannolikt blivit fälld. Trots att jag talade sanning och de båda kvinnorna blåljög.

[viktiga delen av hans text]
Jag har lärt mig nu efteråt av många advokater att det faktiskt fungerar så i en del sexualbrottmål. En målsägandeberättelse som ter sig trovärdig + antingen ett vittne som också ter sig trovärdigt eller dokumenterade skador = fällande dom. Därmed kan två personer komma överens om en lögnaktig berättelse för att på så sätt få någon fälld och fängslad i ett par år. Alternativt kan en anmälare som agerar på egen hand tillfoga sig passande skador
.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-307/

En kan ju undra hur många fler idioter än Lambertz har fått sitta eller sitter i högsta domstolen och dömma/-er.

Göran fattar först nu att individer ljuger och konspirerar mot andra individer.

Uuuuhhhhh!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-06-14 kl. 11:40.
Citera
2021-06-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Förundersökningar allmänt prövar inte om någon är oskyldig eller inte utan prövar om bevisningen håller för åtal eller inte.
Göran skriver:
Mitt eget fall är en mycket god illustration. Kvinnan som anklagade mig (”Emma” i min bok) hade sannolikt fått mig fälld om hon inte hade gjort ett antal misstag som visade att hon ljög (undanhöll ljudfiler, raderade inspelningar från sin mobiltelefon, raderade meddelanden, missade att få bort det allra viktigaste meddelandet, ändrade sin berättelse på avgörande punkter, påstod ett par orimligheter osv.). Hade hon bara nöjt sig med
2. kompisen Louise vittnesmål om att Emma var ”redlös” och ”slocknade” några minuter före samlaget,
då hade jag sannolikt blivit fälld. Trots att jag talade sanning och de båda kvinnorna blåljög.

Jag har lärt mig nu efteråt av många advokater att det faktiskt fungerar så i en del sexualbrottmål. En målsägandeberättelse som ter sig trovärdig + antingen ett vittne som också ter sig trovärdigt eller dokumenterade skador = fällande dom. Därmed kan två personer komma överens om en lögnaktig berättelse för att på så sätt få någon fälld och fängslad i ett par år. Alternativt kan en anmälare som agerar på egen hand tillfoga sig passande skador
.

En kan ju undra hur många fler idioter än Lambertz har få sitta eller sitter i högsta domstolen och dömma/-er.

Uuuuhhhhh!
Det är ingen som bryr sig om Våldtäktsgörans blogg eller bok. Att han sitter och skriver böcker om att han är oskyldig talar däremot mer för att han är skyldig än oskyldig.

Pinsamt att människan inte begriper det själv.
Citera
2021-06-14, 11:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
De tidigare falskanmälningarna ligger ju bara ett par knapptryck bort för polis & åklagare, så detta var givetvis känt från dag 1.

Det var först när dessa uppgifter kom ut i offentligheten som Lambertz släpptes. Detta endast pga. att GL är känd. Hade det varit en vanlig gubbe så hade dessa uppgifter inte grävts fram & blivit offentliga, han hade förblivit häktad , sannolikt även blivit dömd i tingsrätten & ingen hade ens hört talas om det.

Hade det varit Nisse, 72 från Hökarängen så hade han antagligen blivit oskyldigt dömd & sannolikt dött i fängelset.
Hur vet du detta?
Dina påståenden går inte ihop med det Lambertz skriver i sin blogg. Enligt Lambertz handlar det i stället om graverande saker som framkom om EA:s agerande inom ramen för förundersökningen mot honom.

Citat:
Göran skriver:

.

En kan ju undra hur många fler idioter än Lambertz har fått sitta eller sitter i högsta domstolen och dömma/-er.

Uuuuhhhhh!
Citera
2021-06-14, 11:53
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciprus
Det är ingen som bryr sig om Våldtäktsgörans blogg eller bok. Att han sitter och skriver böcker om att han är oskyldig talar däremot mer för att han är skyldig än oskyldig.

Pinsamt att människan inte begriper det själv.
Det gör han väl? Han har ju sagt att han har för avsikt att göra gemensam juridisk sak med andra offer för falksanmälningstanten.

Om jag minns rätt så avvaktas målet där hon är anklagad för förtal och därefter kommer falsk tillvitelse, etc.
Citera
2021-06-14, 11:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det fanns ingen källa alltså. Då vet jag.
Det finns gott om källor i tråden, läs själv. Vi är inte dina sekreterare.
Citera
2021-06-14, 12:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Sedan så hoppas jag att du inser att bara för att någon frias pga ej tillräckligt med bevisning så är det inte samma sak som att man gör bedömningen att den brottsanklagade personen är oskyldig.

Är det här något som du förstår dig på eller inte?

Hur ska man bevisa en våldtäkt?

Du kan ju tala om det för mig. Vad kan EA göra för att bevisa att hon har blivit våldtagen av GL, alltså rent hypotetiskt nu, ifall hon faktiskt har blivit våldtagen?
Det är åklagarens roll att bevisa om ett brott har begåtts. I viss mån står alltid ord mot ord. I det här fallet har EA bevisligen ljugit flera gånger & dessutom manipulerat bevisningen (på samma sätt som i tidigare fall), så hennes trovärdighet är väldigt låg.
Citera
2021-06-14, 12:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hur vet du detta?
Dina påståenden går inte ihop med det Lambertz skriver i sin blogg. Enligt Lambertz handlar det i stället om graverande saker som framkom om EA:s agerande inom ramen för förundersökningen mot honom.
Dessa "graverande saker" hade åklagaren kunnat utreda redan dag 1 om man hade velat. Men det var först när uppgifterna spreds, bl.a. i den här tråden, som GL släpptes.

Ett av EA's tidigare offer var okänd & hade inte den turen. Där förblev han häktad, på samma typ av manipulerad bevisning & det var delvis tur & delvis en bra advokat som lyckades få den stackaren frisläppt till slut. Men han satt inne minst 7 månader vill jag minnas.
Citera
2021-06-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det gör han väl? Han har ju sagt att han har för avsikt att göra gemensam juridisk sak med andra offer för falksanmälningstanten.

Om jag minns rätt så avvaktas målet där hon är anklagad för förtal och därefter kommer falsk tillvitelse, etc.
Jag bryr mig inte om vad Göran har sagt eller inte sagt. Det är inte relevant.

Fascinerande att se hur lättmanipulerade alla är i denna tråd. Är det GL som är smart eller är det ni andra som är korkade? Jag vet inte.
Citera
2021-06-14, 12:35
Medlem
Citat:
Göran skriver:

.

Uuuuhhhhh!
Att ha tilltro till människor och utgå från att de flesta faktiskt är ärliga och rättskaffens och inte har onda avsikter med allt är för mig att ha en sund människosyn. Att hela tiden gå runt och vara misstänksam mot allt och alla är knappast konstruktivt. Vi ska inte glömma att det fanns en relation mellan Lambertz och kvinnan före den påstådda våldtäkten och ett slags förtroende hade byggts upp mellan dem. Han trodde att hon var att lita på. Hon var ju inte nån han raggat upp på krogen och dragit med sig hem. Om domare och nämndemän hela tiden skulle utgå från att människor har ont uppsåt skulle rättssäkerheten verkligen vara i fara. De ska vara objektiva och ha en neutral ingång i varje fall. Det är inte idioti.
Citera
2021-06-14, 12:36
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Missade du mitt inlägg tre sidor tillbaka?

Jaha, och vilka är de andra som EA falskanmält? Källa på det tack!

Du som nyreggad kan ju börja med att läsa Provokatörs utmärkta trådstart i tråden "Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April" https://www.flashback.org/t3314871p44:

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag startar tråden med anledning av att förundersökningen mot Göran Lambertz lades ned. Nu riktas istället uppmärksamheten mot den s.k Lambertzkvinnan.

I korthet: En kvinna kontaktar GL då hon ska upp i rätten den 8 april i ett förtalsmål gällande en våldtäktsananklagelse, GL tar sig an kvinnan. Dom firar jul tillsammans 2020, kvinnan uppger för en väninna att hon blivit våldtagen av GL, väninnan anmäler GL för våldtäkt.

Efter en två månader lång förundersökning så anhålls/häktas GL, efter ytterligare ca 14 dagar läggs förundersökningen ned och GL släpps.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Förtalsmålet enligt Expressen:
2019 anmälde kvinnan en annan man för våldtäkt, men utredningen lades ned innan det gick till åtal. Kvinnan gick själv ut på sociala medier och berättade om händelsen som hon beskrev som tortyr. Inlägget fick stor spridning och ledde till en anmälan om grovt förtal mot henne. Åtal är väckt mot kvinnan och rättegången ska hållas i april.
....
Expressen har varit i kontakt med den man som misstänktes för våldtäkt och som senare gjorde förtalsanmälan.
– Jag gjorde en anmälan om grovt förtal och kommer även att göra en anmälan om falsk tillvitelse när förtalsmålet är utrett, säger han.
Arkiverad artikel då den stoppats in bakom betalvägg: https://archive.is/5flgJ#selection-535.0-539.136

Flashback uppmärksammade och avhandlade händelsen i denna tråd: (FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter

Även om varje ärende ska anses vara unikt så hör det till saken att innan anmälan ovan lades ned så figurerade hon i ett annat numera uppmärksammat våldtäktsmål:

Kvinnan anmäler den 1 januari 2018 att hon blivit våldtagen av en man under nyårsnatten, mannen nekar, häktas döms i tingsrätten och får spendera 9 månader av sitt liv häktet men han frias i HovR.

Denna rättsprocess har även använts som avskräckande exempel i undervisningen för poliser: https://youtu.be/STsVHHTCt_4?t=1226

För att inte hamna snett i denna tråd så är mitt råd att:

1. Läs stämningsansökan (sid. 30-33)
  2. Läs tingsrättens dom (sid. 10-37)
  3. Läs hovrättens dom (sid. 1-29)
  4. Titta på videon (den är framspolad)
  5. Läs tråden om nöjesprofilen
  6. Läs tråden om Lambertz

Hon har lyckats frihetsberöva 3 män för våldtäkt men ingen har blivit fälld:

• Anklagad #1 satt frihetsberövad i 36 dagar
  • Anklagad #2 satt frihetsberövad i 220 dagar
  • Anklagad #3 satt frihetsberövad i 16 dagar

Totalt 268 dagar eller 89 dagar i snitt, så räkna med ca 3 månader i kurran efter en natt med henne.

Som så många andra trådar som brukar startas i denna forumdel: Nån som vet mer?

/Provokatör
Senast redigerad av Moruroa 2021-06-14 kl. 12:40.
Citera
2021-06-14, 12:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ja, det var en fråga om bevisning. Åklagarens samlade bedömningen var att bevisningen inte räckte för en fällande dom.
Hennes bedömning var inte att det bevisats att Lambertz var oskyldig.
Gör du dig dum nu? När blev det åklagarens bord att avgöra skuld? Nej, det gör domstolen, om fallet går till rättegång. Åklagaren har att besluta om hon har grund att åtala eller ej, och det ansåg hon sig inte ha.

När det gäller frågan om falsk tillvitelse så verkar det vara bredare bedömning som ska göras, nämligen huruvida EA uppgett oförsvarliga (ex lögnaktiga) uppgifter till myndighet som orsakat obehag för personen, och även om hon undanhållit uppgifter som talar till hans fördel. I den frågan behöver man inte avgöra om GL är skyldig eller ej till det brott EA anklagat honom för. Det bör kunna räcka med att EA ljugit eller utelämnat uppgifter för polisen på ett sätt som blivit besvärande for GL.

Nog hade det väl varit bättre om en annan åklagare tagit över och startat en förundersökning och utrett EAs besvärande lögner och först efter en grundlig utredning tagit beslut.

Men nu ska i alla fall GL stämma staten, och då kommer kanske fram om åklagaren klantat sig. Det hålls visst en förberedande förhandling redan i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in