2021-06-13, 19:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Exakt. Två doser behövs.

jag tror också att två doser behövs. Sedan är väl Astras inte särskilt bra ens från början.

Lyssnar man däremot på FHM så påstår de att Astra ger ett "bra" skydd och att en dos ger ett "bra" skydd. Man har också tryckt på att det är viktigare att fler får dos 1 så man kan säga att fler är vaccinerade, än vad man tryckt på vikten av att ge dos2. Jag tror det var ytterligare ett i raden av misstag som kommit från myndigheten. Det är skitviktigt att man erhåller sin andra dos efter rätt intervall, vilket är 3-4 veckor efter första dosen med mRNA-vaccin.
Citera
2021-06-13, 19:34
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För att stoppa smittspridningen räcker det inte med att individen får ett gott skydd.

Pandemin avstannar när immuniteten hos befolkningen når över gränsen som för indiska ligger mellan 80-90 procent immunitet.

När vi når den gränsen kan vi ta bort alla restriktioner.
Det räcker om vi har den immuniteten hos de äldre, typ över 60 eller 50 om vi vill vara extrema. För yngre är dödligheten så låg så det är inte värt det. De kan lika gärna erhålla immunitet genom att smittas eftersom risken att dö är så liten.
Citera
2021-06-13, 19:35
Medlem
Hoppsan så många regler! Jag ville bara säga att jag i onsdags fick min andra C19-spruta och mår finfint. Idag var jag på födelsekalas hos yngsta dottern och där var gamla farmor 86 och en annan äldre dam i samma ålder. Vi hälsade med armbågen för ......ja ungdomarna är ju inte vaccinerade än. Kanske är vi gamla SMITTBÄRARE!........! Det är ju vi som DÖR!
Citera
2021-06-13, 19:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är intressant. Vi skulle behöva 100% vaccinationstäckning i samhället för att bekämpa indiska. Alla barn från 0 år och uppåt måste vaccineras. Inkl alla vuxna och äldre. Blir jobbigt med vaccinationsmotståndare. De kommer inte få det lätt. Jag börjar också misströsta att vi kommer få något som kommer upplevas som en normal höst. Många hade nog både trott och hoppats på att pandemin är slut i höst. Nu känner jag mig väldigt tvivlande till att det kommer bli så.
Jag gissar att du vill att vi ska stänga samhället för all evighet? Du kommer aldrig att vara nöjd. Alla ska vaccineras, inklusive barn från 0 år och uppåt innan du vill öppna upp. Och inte ens då kommer du att vilja öppna samhället igen, för då kommer du att vara rädd för alla mutationer som sprids och då måste alla ta boostdoser med vaccin varje halvår och ändå kommer nya mutationer att uppstå. Säg som det är. När anser du att samhället kan öppnas igen? Vilka villkor ska vara uppfyllda? Det står dig fritt att isolera dig från samhället resten av ditt liv, men du ska inte tro att resten av samhället vill ha hängslen, livrem och fallskärm.
Citera
2021-06-13, 19:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag gissar att du vill att vi ska stänga samhället för all evighet? Du kommer aldrig att vara nöjd. Alla ska vaccineras, inklusive barn från 0 år och uppåt innan du vill öppna upp. Och inte ens då kommer du att vilja öppna samhället igen, för då kommer du att vara rädd för alla mutationer som sprids och då måste alla ta boostdoser med vaccin varje halvår och ändå kommer nya mutationer att uppstå. Säg som det är. När anser du att samhället kan öppnas igen? Vilka villkor ska vara uppfyllda? Det står dig fritt att isolera dig från samhället resten av ditt liv, men du ska inte tro att resten av samhället vill ha hängslen, livrem och fallskärm.
IMBILDEN kommer vara kvar i den här tråden om 10 år när C19 blivit en av de vanliga flunsorna som kommer på vintern. Han/hon kommer sitta i sin bubbla utan kontakt med den yttre världen och diskutera mutationer som ingen annan bryr sig om...
Citera
2021-06-13, 19:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är tillgången till vaccin som styr. Vi vet att vacciner börjar skydda mot allvarlig sjukdom redan två till tre veckor efter första dosen, så det har varit rätt tänkt av Folkhälsomyndigheten att dra ut lite på vaccinationsdos 2 så att fler kan få den första sprutan. De flesta över 60-65 har nu fått två doser och är skyddade. Vilka forskare syftar du på förresten?

Läste en intervju med en känd forskare i en av de större dagstidningarna. Hittar tyvärr ingen länk.

https://health.clevelandclinic.org/why-its-important-to-get-your-second-covid-19-vaccine-dose/

I andra länder trycker man på att det är viktigt att alla tar sin andra dos i rätt tid. Detta för att få ett fullgott skydd. Här i Sverige gör man tvärtom. Man uppmanar folk att vänta med andra dosen till 7-9 veckor efter den andra. Det är nämligen så att det inte ens går att boka förrän efter 7 veckor i vissa regioner och när man väl kan boka in sig för den andra dosen finns inga lediga tider förrän långt fram i tiden.
Citera
2021-06-13, 19:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag vill givetvis inte "stänga samhället" i all evighet. Vad är det förresten i samhället som är stängt idag? Tycker Sverige stängt väldigt lite i förhållande till andra länder.

Jag är rädd för att vi slappnar av för tidigt. Att vaccinerade tror att faran är över. Jag tycker man ska ta det lite piano och avvakta, samt vara fortsatt försiktig.
Citera
2021-06-13, 19:49
Medlem
Vi som var med när fågelinfluensan "härjade" ställer oss MÅHÄNDA lite undrande inför det ståhej som denna flunsa skapar? Jag älskar vaccin för jag är född ett år efter att vaccinet mot polio kom. Ponera ett virus som härjar och man skickar ut sitt barn att leka och får hem det dödssjukt. Barnet som var friskt för tre timmar sedan blir förlamat och hamnar i en järnlunga och blir liggande där i åratal. Vi snackar SJUKDOM! DET är mitt fokus och de glasögonen jag ser igenom. Jag stod i kön för att få mitt vaccin mot fågelflunsan. Vi trängdes och det var inga munskydd eller handsprit. Rätt trevlig stämning.....men lite hotfull ändå. Vad vill jag ha sagt? Ingenting egentligen annat än.........jag känner mig fullständigt vilsen.
Citera
2021-06-13, 19:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Peak-death är 28e december med 121 döda, men stängskolanlåsinallastänggränsenkarantänföralla-alarmisterna vill såklart måla upp allt som ännu jävligare än vad det faktiskt är.

15 000 döda om 30 dagar kräver dock ett snitt på 140/dag så lever man i den världen så verkar väl det troligt. Kan tänka mig att 15 000 totalt är var det landar när pandemin är över för Sveriges del, typ runt midsommar.

Skrev detta i mitten av januari.

Får jag jobb på FHM nu?
Citera
2021-06-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sekvenserat dåligt i Spanien med men 4 veckors snitt på 10 procent indiskt. Så visst kan det vara den som sticker nu! Finns PCR som fångar indiska så hoppas statistiken blir bättre snart.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Portugal 42% indiska varianten, inte så konstigt att det ökar där. Norge ligger på 7% och Sverige på 0,6% (men vi ligger väl efter som vanligt i rapporteringen).
Citera
2021-06-13, 19:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Läste en intervju med en känd forskare i en av de större dagstidningarna. Hittar tyvärr ingen länk.

https://health.clevelandclinic.org/why-its-important-to-get-your-second-covid-19-vaccine-dose/

I andra länder trycker man på att det är viktigt att alla tar sin andra dos i rätt tid. Detta för att få ett fullgott skydd. Här i Sverige gör man tvärtom. Man uppmanar folk att vänta med andra dosen till 7-9 veckor efter den andra. Det är nämligen så att det inte ens går att boka förrän efter 7 veckor i vissa regioner och när man väl kan boka in sig för den andra dosen finns inga lediga tider förrän långt fram i tiden.
Jag vet inte vilka regioner du talar om? FHM rekommenderar nu 7 veckor mellan dos 1 och 2. Själv bokade jag en tid nästan sex veckor efter min första dos som tas nu på torsdag. Länken du postade handlar med om ATT det är viktigt att man tar sin andra dos och inte hoppar över den. Ingenting om att man inte kan vänta upp till sju veckor.
Citera
2021-06-13, 19:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag vill givetvis inte "stänga samhället" i all evighet. Vad är det förresten i samhället som är stängt idag? Tycker Sverige stängt väldigt lite i förhållande till andra länder.

Jag är rädd för att vi slappnar av för tidigt. Att vaccinerade tror att faran är över. Jag tycker man ska ta det lite piano och avvakta, samt vara fortsatt försiktig.
Du vill att skolor ska vara stängda. Du skulle vilja att samhället stängdes mer än idag om jag tolkat dina inlägg rätt? Sedan känner jag såklart samma farhågor som du, att folk nu är vaccinerade (många bara med en spruta) ska släppa det helt och leva som om covid aldrig funnits. Vi bör hålla distans till varandra långt in i höst.

I övrigt, jag fick mina första kramar på över ett år igår . Några vänner på ett studentfirande (utomhus såklart) som jag inte sett på länge när vi skildes åt. Två av tre av dem hade haft covid i alla fall. Det var svårt att låta bli, men att vända bort huvudet lite så funkade det. Men det var en chansning. Lätt att slappna av lite som sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in