2021-06-13, 06:39
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Runar vilken jävla b kändis. Inget riktigt arbete och för fin för att ta ett vanligt stadigt jobb. Är också helt pank.
Vilken jävla loser!!!
+1

Anna Book hade en stor hitlåt och kan nog sjung hyfsat fortfarande åtminstone.
Tillhör han f n någon större församling eller är han ”on a mission from God” att grunda något nytt själv ?

I USA är nästan allt som går skriva mot religös förening skattefritt:

https://youtu.be/7y1xJAVZxXg
Last week Tonight, 5 år gammalt och vid 14:40 börjar Oliver sin egen kyrka.
Citera
2021-06-13, 08:35
Medlem
Gold94s avatar
Fulnar sköt väl ihjäl Carolas katt också om jag minns rätt?
Citera
2021-06-13, 10:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94

Exakt så var det!
Expressen:
"Runar avslöjade – för första gången

Och nyligen avslöjade Runar Söögard – för första gången – att det var exakt så. Han sköt Carola Häggkvists katt.*

Den 26 oktober 2020 släppte Runar Söögard boken ”Gud gav oss tio bud – jag har brutit nio av dem” och för Svensk Dam berättade han varför han egentligen sköt den där katten.*

– Det fanns en bakgrund till varför jag sköt den. Jag och Carola borde ha tagit den till veterinären för länge sedan. Men vare sig hon eller jag tog ansvaret för kattens bästa. En dag så rann bägaren över för mig. Det är någonting jag har ångrat, säger han och fortsätter:*

– Jag sköt den, inget smärta, inget lidande. Det var en avlivning.*"
Citera
2021-06-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Min kommentar gäller det han blivit dömd för. Vad jag vet är det endast pengar till staten det handlar om.

Om han är skyldig privatpersoner vet jag inget om. Märkligt i så fall att de inte stämt honom? Eller har de, och han blivit friad?

Bokföringsbrott är ju även det inte bara staten som kräver. Runar är som sagt skyldig andra pengar. Då är det allvarligt att försöka undanhålla medel. Oavsett mot vem.
Citera
2021-06-13, 12:03
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Bokföringsbrott är ju även det inte bara staten som kräver. Runar är som sagt skyldig andra pengar. Då är det allvarligt att försöka undanhålla medel. Oavsett mot vem.

Runar är dömd för grovt bokföringsbrott vid tre tillfällen 2013-2016 och skattebrott vid 20 tillfällen 2013-2016.
Han fick även omedelbart näringsförbud i fem år.

Det är vad fängelsedomen vilar mot.
Inget annat. (nu räcker detta iof)
Att i Sverige begå oegentligheter mot staten är alltid sett med en betydligt strängare syn än allt annat, t ex grovt ekonomiskt brott mot annan privat målsägare.

Citera
2021-06-13, 13:32
Medlem
Kackelhuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Mycket riktigt, det skottet satte Runar. Lika professionellt som vid Palme. Du äter väl inte kött?
Citera
2021-06-13, 13:56
Medlem
AreYouBacks avatar
.
Citera
2021-06-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt så var det!
Expressen:
"Runar avslöjade – för första gången

Och nyligen avslöjade Runar Söögard – för första gången – att det var exakt så. Han sköt Carola Häggkvists katt.*

Den 26 oktober 2020 släppte Runar Söögard boken ”Gud gav oss tio bud – jag har brutit nio av dem” och för Svensk Dam berättade han varför han egentligen sköt den där katten.*

– Det fanns en bakgrund till varför jag sköt den. Jag och Carola borde ha tagit den till veterinären för länge sedan. Men vare sig hon eller jag tog ansvaret för kattens bästa. En dag så rann bägaren över för mig. Det är någonting jag har ångrat, säger han och fortsätter:*

– Jag sköt den, inget smärta, inget lidande. Det var en avlivning.*"
Och vad är det med det då? Jag hade en jägare här en gång som sköt min katt ( på begäran) den var sjuk, det var lagligt..
Citera
2021-06-13, 14:35
Medlem
Coolvid19s avatar
Runar är en patologisk lögnare. Det verkar som han faktiskt inte klarar av att berätta något utan att ljuga. På nätet finns en intervju från något radioprogram där han ska berätta sanningen om det där rådjuret han sköt.

Han inleder med att berätta att han faktiskt är jägare och därmed har rätt att skjuta skadedjur på sin egen tomt. Och det stämmer. Det får man göra, då en jägare ska kunna bedöma och kalkylera risken innan han skjuter.

Att han blev av med sina vapen och sin licens berodde på någon byråkrat hos polisen som ogillade honom. Han sa att det bara var någon vecka ifrån att det var lagligt att skjuta. Nu råkade han skjuta en eller två veckor för tidigt. Där låg problemet. Han berättade vidare att han vägrar ge upp och "rätt ska vara rätt" så han hade överklgat beslutet hela vägen till Europadomstolen som slutligen gav honom rätt och han fick tillbaka sin licens och sina gevär.

Problemet? Det stora problemet Runar inte förstår är att rådjur föder sina kid i början på våren. Lagen om när man får skjuta beror på att kiden först måste kunna äta på egen hand och sluta dia innan man får jaga. Så när Runar skjuter ett djur två veckor för tidigt är det inte "byråkrati" det handlar om utan djurplågeri. Att skjuta en hona innebär att kiden svälter ihjäl då de fortfarande måste dia. Det var anledningen att han blev av med licensen.

Den andra anledningen var att djuret han sköt inte stod på hans tomt utan på grannens tomt. Då har man brutit mot lagen och blir även i det fallet av med sin licens, även om det hade varit lovligt byte.

Den tredje lögnen är att Europadomstolen inte befattar sig med privat "tjuvjakt". Finns inte på kartan att de har gett honom rätt. I synnerhet inte som han begått de här övertrampen. Han var skyldig helt enkelt. Men... har man skött sig och inte tjuvjagat under ett antal år så kan man ansöka och få tillbaka si licens och vapen. Det var vad som hände.

Att skjuta en katt tror jag inte heller är så lämpligt även om han gjorde det "humant". Men det var ingen som anmälde det heller.

Allt Runar rör vid är samma sak som med rådjuret. Han gör fel men det är någon annans fel. Någon annan får betala. Då måste han hitta på saker som får honom att framstå i bättre dager. En lögn blir en ny lögn och sen börjar bygget att svaja. Det är mycket möjligt att Runars bolag skulle kunna nolltaxerat. Men han brydde sig inte om att redovisa något. Då går det som går. Om och om igen. Alltid någon annans fel.
Citera
2021-06-13, 14:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Det är en gåta hur Runar Sögaard försörjer sig numera? Uppdragen att coacha chefer inom näringslivet, och för all del, amerikanska/brittiska världsartister, lär ju ha sinat. I övrigt borde det vara glest mellan uppdragen då få anlitar fängelsekunder. Den som förser Runar med pengar borde rimligen inse att de aldrig någonsin kommer tillbaka. Intäkter för böcker som han skriver går direkt till kronofogden, där det finns skulder på 5,5 miljoner kronor. Och nu har han dömts till ett år och åtta månaders fängelse samt näringsförbud. Runar kommer aldrig någonsin att kunna betala sina skulder.

Runar verkar chockad över fängelsedomen. Han verkar tycka att det inte är något konstigt att debitera sina kunder för moms utan att betala dem vidare till Skatteverket och betala stora belopp till sitt privata konto utan att betala in arbetsgivaravgifter. Och har det begåtts några felaktigheter så är det inte Runars fel då det inte är han som driver företaget. Runars åldrige pappa sitter som målvakt i styrelsen och har inte kunnat närvara vid rättegångarna.

Snart blir det dags att krypa in i kurran. Ingenting kan rädda Runar nu. Det ska bli spännande att se hur Runar klarar fängelselivet iförd en fräsig mjukisoverall och fleecetröja med Kriminalvårdens märke på. Någonting säger mig att det kommer att komma mängder av skrivelser och överklaganden från Runar över hur han behandlas i fängelset. Det kan bli en ny upplevelse för Runar att behöva ta order från en 23-årig kvinnlig fångvårdare
Citera
2021-06-13, 15:02
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är en gåta hur Runar Sögaard försörjer sig numera? Uppdragen att coacha chefer inom näringslivet, och för all del, amerikanska/brittiska världsartister, lär ju ha sinat. I övrigt borde det vara glest mellan uppdragen då få anlitar fängelsekunder. Den som förser Runar med pengar borde rimligen inse att de aldrig någonsin kommer tillbaka. Intäkter för böcker som han skriver går direkt till kronofogden, där det finns skulder på 5,5 miljoner kronor. Och nu har han dömts till ett år och åtta månaders fängelse samt näringsförbud. Runar kommer aldrig någonsin att kunna betala sina skulder.

Runar verkar chockad över fängelsedomen. Han verkar tycka att det inte är något konstigt att debitera sina kunder för moms utan att betala dem vidare till Skatteverket och betala stora belopp till sitt privata konto utan att betala in arbetsgivaravgifter. Och har det begåtts några felaktigheter så är det inte Runars fel då det inte är han som driver företaget. Runars åldrige pappa sitter som målvakt i styrelsen och har inte kunnat närvara vid rättegångarna.

Snart blir det dags att krypa in i kurran. Ingenting kan rädda Runar nu. Det ska bli spännande att se hur Runar klarar fängelselivet iförd en fräsig mjukisoverall och fleecetröja med Kriminalvårdens märke på. Någonting säger mig att det kommer att komma mängder av skrivelser och överklaganden från Runar över hur han behandlas i fängelset. Det kan bli en ny upplevelse för Runar att behöva ta order från en 23-årig kvinnlig fångvårdare
Som sagt, allt han säger är lögner. Däremot tror jag det han åkte dit för nu är den flyktingmottagningen han drev med Bert Karlsson 2015-2016. Enligt Bert ska han ha tjänat en eller ett par miljoner på det. Bert gjorde det för att hjälpa Runar på fötter, sa han. Men det första Runar ville ha var 100.000 i förskott för att renovera och köpa nya sängar. De pengarna fick Bert aldrig se igen, så han blev sur. Runar ville sedan ha mer pengar vid sidan av, men det fick han såklart inte. Det bolaget tror jag stod på hans pappa från början. Men att Runar fick fullmakt att driva det ändå.

Sen tjänade Runar en bra hacka på att "intervjua" Jimmie Åkesson inför valet 2017. Han hyrde en hall av Elmia i Jönköping. Det blev en succé och Runar sålde många dyra biljetter till evenemanget. Kanske inte något miljonprojekt men säkert hundra tusen. Jo, han råkade sen glömma betala för hyra till Elmia, så det blev väl också till fogden?

Märk väl att vad Runar gjort de senaste tre fyra åren ännu inte åtalats. Det är väl ingen vild gissning att det kommer ett nytt åtal senare i år eller nästa år, när de saknade redovisningarna nått skattemyndigheten. Fortsättning följer.
Citera
2021-06-13, 15:13
Medlem
Det enda skott Runar gjort som varit legalt var det han sköt i Carola. Det är bevisat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in